Inlägg från: Anonym (mc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mc)

    Hur hantera dålig relation med svärmor bättre?

    Du behöver mer luft mellan dig och svärmor
    Hon ska inte vara huvudpersonen i ditt liv

  • Anonym (mc)
    Punkpanter skrev 2021-01-14 09:27:54 följande:
    Tack för dina konkreta tips det är precis sådant jag behöver!

    Jättebra poäng att det man själv tycker är rätt (hon) inte måste betyda att de andra har fel (jag). Fast man ju önskade ju att hon då uttryckte sig på lite annat sätt. Men jag får väl snäll-tolka henne mer! 

     Själv tycker jag det är självklart att människor är olika, med olika preferenser, erfarenhet och mål. Blir bara så osäker när hon kommer med sin tvärsäkerhet kring allt som ligger mig nära hjärtat. 

    Ska absolut testa att "berömma" henne för sitt föräldraskap när möjligheten ges, kanske är det precis det hon behöver!

    Att kunna lyfta sig till ett högre plan och ignorera den första emotionella reaktionen vore ju absolut det bästa, att lugna ner konflikten och inte bli defensiv. Bara så sjuuuukt svårt när det gäller stora beslut, man kanske är trött och lite osäker (har en sund självkritisk inställning?) att vara den "smartare" parten i diskussionen. Men jag måste uppenbart bli bättre på det och då hjälper det ju inte att stoppa huvudet i sanden. 

    Så min strategi blir att faktiskt skriva ner varför jag ska plugga på hösten så jag inte måste leta fram argument från noll/ blir själv osäker om o om igen, när jag känner beslutet ifrågasatt, och att aktivt tolka "kritik" från svärmor som lika bra alternativ som inte är menad att mina val är sämre, och att hon kanske behöver få lite bekräftelse själv för hennes val. Får se hur det går Skäms
    Du behöver inte försvara dina val inför svärmor
    Du kan konstatera att ni valt olika
    Men gå aldrig och försvara dina val
Svar på tråden Hur hantera dålig relation med svärmor bättre?