• Anonym (Sjukp­ension­är)
    Wed 13 Jan 2021 22:58
    806 visningar
    35 svar
    35
    806

    Vilken inkomsthöjning jag fick! Tjoho!

    Hej alla glada! Jag är sjukpensionär sedan ce decenniet tillbaka och idag har jag tittat på vad jag får för månadsinkomst 2021. Hela 232 kronor per månad mer än förra året före skatt, eller 209 kronor efter. Tjoho!

    Vilket betyder att min inkomstökning de senaste 10 åren är hela 1476 kronor före skatt, eller 1223 kronor efter.

    Har någon annan fått/får höjda inkomster nu i januari? Hur ser det ut för dig om du tittar ett decenium bak?

  • Svar på tråden Vilken inkomsthöjning jag fick! Tjoho!
  • Anonym (.)
    Thu 14 Jan 2021 23:39
    #20
    +1
    Anonym (Sossarnas fel) skrev 2021-01-14 23:35:18 följande:
    Under de senaste 70 åren har Sveriges skattetryck varit bland de högsta i världen. Vid flera tillfällen världens högsta. Hur kommer det sig att vi har så låga pensioner? Var är pengarna?
    Vi väntar på spänning på den högerextremistiska propagandan som alltid följer på ett sånt här påstående i bästa Trump-bombastiska stil... Solig
  • Anonym (Js)
    Thu 14 Jan 2021 23:41
    #21

    Det låter rimligt. Har du jämför din löneökning med inflationen? Det senaste året har vi haft en rekordlåginflation

    .

    Som sjukpensionör får man inte löneökning som tack för det goda jobb och extra energi man lagt ner på företaget senare året, utan man får en ökning som ska mer eller mindre motsvara inflationen.

    Min gissning, med tanke på den låga inflationen, är att du fått en bra höjning. Troligtvis kan du köpa mer saker för erättningen nu än du kunde för ett år sedan. Grattis! Ibland har man tur.

  • Anonym (Sjukp­ension­är) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 23:45
    #22
    Anonym (Js) skrev 2021-01-14 23:41:12 följande:

    Det låter rimligt. Har du jämför din löneökning med inflationen? Det senaste året har vi haft en rekordlåginflation

    .

    Som sjukpensionör får man inte löneökning som tack för det goda jobb och extra energi man lagt ner på företaget senare året, utan man får en ökning som ska mer eller mindre motsvara inflationen.

    Min gissning, med tanke på den låga inflationen, är att du fått en bra höjning. Troligtvis kan du köpa mer saker för erättningen nu än du kunde för ett år sedan. Grattis! Ibland har man tur.


    Nej, jag har inte jämfört inkomstökningen med inflationen. Hur gör man ens det? Förutom då att jag själv märker hur pengarna räcker till mindre och mindre från år till år?
  • Anonym (Sossa­rnas fel)
    Thu 14 Jan 2021 23:45
    #23
    Anonym (.) skrev 2021-01-14 23:39:57 följande:

    Vi väntar på spänning på den högerextremistiska propagandan som alltid följer på ett sånt här påstående i bästa Trump-bombastiska stil...


    Javisst, vänta du... Men det förändrar inte saken.
  • Anonym (Sossa­rnas fel)
    Thu 14 Jan 2021 23:57
    #24

    Dags att vakna!

    Garantipensionen i Sverige är ca 8000 kr/mån före skatt. Vårt skattetryck har legat i världstopp i alla år. Var är pengarna?

    www.aftonbladet.se/a/gPRPnk

  • Anonym (Naugh­ty40)
    Thu 14 Jan 2021 23:58
    #25

    Många som arbetar får knappt ens det i höjning... så var glad för det lilla! Kunde varit värre, kunde varit 0 kronor. Tänk på det!

  • Anonym (Sjukp­ension­är) Trådstartaren
    Fri 15 Jan 2021 00:44
    #26
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-01-14 23:58:03 följande:

    Många som arbetar får knappt ens det i höjning... så var glad för det lilla! Kunde varit värre, kunde varit 0 kronor. Tänk på det!


    Under de här åren har jag fått minuskronor också vid ett par tillfällen så ja, det kan vara värre. TIll exempel vill moderaterna och kristdemokraterna återställa sjukersättningen till 2015 års nivå. Då var det 8900 kronor före skatt, och ingen skattereduktion för sjukeresättning, som infördes 2018 som svar på jobbskatteavdraget.
  • Anonym (.)
    Fri 15 Jan 2021 00:52
    #27
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2021-01-15 00:44:33 följande:
    Under de här åren har jag fått minuskronor också vid ett par tillfällen så ja, det kan vara värre. TIll exempel vill moderaterna och kristdemokraterna återställa sjukersättningen till 2015 års nivå. Då var det 8900 kronor före skatt, och ingen skattereduktion för sjukeresättning, som infördes 2018 som svar på jobbskatteavdraget.
    Vad betyder det i praktiken?

    Jag berörs inte av det så jag är inte insatt alls. I klartext så betyder det att jag inte har en aning om det är positiv eller negativt det du säger.

    Kan du förklara lite mer vad det innebär?
  • Anonym (Sjukp­ension­är) Trådstartaren
    Fri 15 Jan 2021 00:57
    #28
    Anonym (Sossarnas fel) skrev 2021-01-14 23:57:36 följande:

    Dags att vakna!

    Garantipensionen i Sverige är ca 8000 kr/mån före skatt. Vårt skattetryck har legat i världstopp i alla år. Var är pengarna?

    www.aftonbladet.se/a/gPRPnk


    8651 kr närmare bestämt. De betalar inte någon skatt längre, från och med i år, och har rätt till högre bostadstillägg än sjukpensionärer, 6540 kr mot 5220 kr, trots att ålderspensionärer har i snitt 2000 kr lägre bostadskostnader, och har rätt till äldreförsörjningsstöd om de har lägre inkomst mot vad som anses skäligt. Tyvärr har jag hört att många pensionärer inte vet om dessa extra bidrag, eller rent av motsätter sig dem av stolthet eller vad det kan vara.
  • Anonym (Hur?)
    Fri 15 Jan 2021 01:04
    #29

    Hur lyckades du med det? Jag är själv sjukpensionär på halvtid och fick den fantastiska ökningen av 30 kr / månad i år. Alltså 60 kr på heltid. Din ökning är ju fantastisk på riktigt. Den är högre än min löneökning (på den halvtid jag inte är pensionär) var förra året, räknat på heltid. Du borde vara mer än nöjd.

Svar på tråden Vilken inkomsthöjning jag fick! Tjoho!