• Anonym (Anony­m)
    Wed 13 Jan 2021 23:42
    906 visningar
    17 svar
    17
    906

    Vart vänder man sig när pengarna är helt slut (pga yttre omständigheter)?

    För att göra en lång historia kort, så blev jag sjukskriven (först heltid och sedan deltid) och har varit det under tre månader. Nu ska jag gå upp till 75%.


    Min arbetsgivare strulade till det med rapporteringen till försäkringskassan. FK har hela tiden förstått att det beror på arbetsgivaren och har legat på denne så att jag ska kunna få min utbetalning från dem. Just nu verkar allt (äntligen) lösa sig, men jag har i praktiken stått utan pengar under 2,5 månad och måste troligen göra så under 2 veckor till. Jag har alltså 0 kronor på kontot.


    Då jag har ett barn, så har jag tvingats låna pengar av folk jag känner. Jag har dock varit noga med att inte låna mer än vad jag kan betala tillbaka. 


    Sedan en vecka är i alla fall pengarna HELT slut. Jag har precis så att det täcker bussbiljetten till jobbet imorgon, men inte mer än så. Däremot får jag retroaktiv utbetalning från försäkringskassan inom ett par veckor,


    Vart vänder man sig för att få ett lån som man kan betala tillbaka snabbt (ej sms-lån med hutlös ränta.) Kan socialen bistå med sådant om de har papper på att man får inkomst senare? Någon annan organisation?

  • Svar på tråden Vart vänder man sig när pengarna är helt slut (pga yttre omständigheter)?
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 00:15
    #4
    Anonym (E) skrev 2021-01-14 00:07:00 följande:

    Ja, det ska gå att få försörjningsstöd som sedan återbetalas.


    Vet du att det fungerar så? Det är svårt att veta, då jag - när jag har frågat runt - verkar ha varit så olika. För 15 år sedan fungerade det så, har jag hört, men jag har inte fått något klart besked att det går nu för tiden.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 00:34
    #6
    Anonym (E) skrev 2021-01-14 00:17:26 följande:
    Jag kan absolut inte garantera men jag har för mig någon bekant gjorde det för något år sedan. Annars har ni iaf rätt till matpengar.
    Tack, då vet jag! Matpengar är det mest kritiska just nu! Då vänder jag mig till socialtjänsten imorgon.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 01:03
    #8
    Anonym (E) skrev 2021-01-14 00:37:22 följande:

    Tänker även att Giving People eller lokala alternativ kan vara värt att kika på.


    Vad är Giving people för något?
Svar på tråden Vart vänder man sig när pengarna är helt slut (pga yttre omständigheter)?