• Anonym (Kaffedraken)

    Har chefen verkligen rätt?

    Jobbar i en kommunal verksamhet och hade en kollega för några år sedan som jag inte gillade alls, vet att chefen inte heller gillade henne. Hur som helst slutade hon för 4 år sedan men skall tydligen komma tillbaka.

    Tog ett prat med chefen om detta, tydligen kommer hon tillbaka då vi har lediga tjänster och tjejen ifråga tydligen inte mår bra på sitt andra jobb. Ifrågasatte hur chefen kunde ta tillbaka en sån person. Chefen svarade då att hon är ett rehabärende och att chefen då inte kan tacka nej till henne även om hon velat. Kan det verkligen stämma? Eller ljuger chefen? Vill ju inte alls ha henne tillbaka som kollega.

  • Svar på tråden Har chefen verkligen rätt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-15 03:47:30 följande:

    Det enda jag reagerade på i TS är att chefen sagt att det var ett "rehab ärende". Så vansinnigt oproffsigt! Kränkande och absolut inte okej. Den personen blir dömd redan på förhand.


    Alla vet ju ändå liksom. Så det är ingen direkt hemlighet
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-15 07:16:40 följande:

    Alla vet ju ändå liksom. Så det är ingen direkt hemlighet


    Spelar ingen roll. Chefen borde inte sagt något. Hade tappat respekten i ett sånt läge. Dessutom tror du att chefen ljuger så chefen verkar ju inte vara alltför bra och pålitlig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-15 02:10:52 följande:

    Ingen som gjort det, alltså är din personliga åsikt är i sammanhanget inget värd.


    Om någon har skvallrat om en tredje person till dig så är det ett brutet förtroende.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-14 19:49:50 följande:
    Ingen som sagt att chefen gör det heller om du läser tråden
    Du skriver såhär i din TS:
    Tog ett prat med chefen om detta, tydligen kommer hon tillbaka då vi har lediga tjänster och tjejen ifråga tydligen inte mår bra på sitt andra jobb. Ifrågasatte hur chefen kunde ta tillbaka en sån person. Chefen svarade då att hon är ett rehabärende och att chefen då inte kan tacka nej till henne även om hon velat. Kan det verkligen stämma? Eller ljuger chefen? Vill ju inte alls ha henne tillbaka som kollega.

    Vilken chef är det du har pratat med då, jag trodde det var din chef. Du kanske har förtydligat det i nåt annat inlägg fast jag missade det. 

    Som chef (tidigare i kommunal verksamhet) vet jag att det finns en hel del chefer som gillar att skvallra med varandra och även med medarbetare ibland. Det är inte deras enheter som fungerar bäst och som har de mest välmående medarbetarna, kan jag ju säga. Det finns så enormt många olämpliga chefer. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (.) skrev 2021-01-14 17:59:40 följande:
    Projicera inte dina känslor på mig. Ta ett djupt andetag så inser du att jag har rätt. Att du är stolt över dina samarbetssvårigheter får stå för dig. Men i verkligheten ska du kunna jobba med alla. Om en person inte sköter sitt jobb är det en chefsfråga och inget du ska svara med att också vägra arbeta. Lär dig skilja på sak och person helt enkelt.

    Jag skrev inget om samarbetssvårigheter, jag gav exempel på vad man inte ska behöva acceptera på en arbetsplats. Så nej, i praktiken måste man inte alls jobba med alla. Läs lite om arbetsmiljö! MEN självklart måste man ha skäl till att vägra jobba med någon (det kan vara arbetsvägran men behöver inte vara det, beroende på vad man har för skäl, sen ska det självklart gå via chefen).
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-14 07:24:46 följande:

    Jobbar i en kommunal verksamhet och hade en kollega för några år sedan som jag inte gillade alls, vet att chefen inte heller gillade henne. Hur som helst slutade hon för 4 år sedan men skall tydligen komma tillbaka.

    Tog ett prat med chefen om detta, tydligen kommer hon tillbaka då vi har lediga tjänster och tjejen ifråga tydligen inte mår bra på sitt andra jobb. Ifrågasatte hur chefen kunde ta tillbaka en sån person. Chefen svarade då att hon är ett rehabärende och att chefen då inte kan tacka nej till henne även om hon velat. Kan det verkligen stämma? Eller ljuger chefen? Vill ju inte alls ha henne tillbaka som kollega.


    Chefen kan vara tvungen att tacka ja, som i att chefens chef kan ha beordrat det. Men det måste inte finnas ett skäl såsom pågående rehab eller omplacering, det kan vara något mindre formellt. Kanske ser chefens chef att arbetstagarens situation riskerar att leda till en kostsam långtidssjukskrivning, och därför agerar redan innan det gått så långt exempelvis. Då kan chefens chef beordra det, mot din chefs vilja.

    Det kanske annars handlar om att inbladade chefer är goda kollegor och hjälps åt. Ena gången är det någon som behöver lösa en konflikt eller en uppseglande ohälsosituation, och då går någon annan in och säger ja till omplacering. Andra gången är det någon som är i akut brist på personal, då går någon annan in och lånar ut eller erbjuder omplacering. Tredje gången är det någon som är nyanställd chef och behöver ha en smidig och enkel grupp som fungerar väl och då tar en mer erfaren chef och byter till sig den svåra arbetsgruppen. Osv osv osv.  Att din chef sa  hen inte "kan tacka nej" behöver inte betyda att hen är formellt och lagstadgat tvungen att tacka ja, men att det är det professionella, ansvarsfulla och praktiska att göra. 

    Eller så beror det på nåt helt annat. Din chef är en galen lögnare, eller mitt i en hallucinationspsykos pga drogmissbruk eller hotad av din gamla kollega eller.... whatever.

    Men det spelar egentligen inte någon roll, det är inte ditt beslut, du har inte rätt till förklaringar utan behöver bara att den gamla kollegan ska komma tillbaka och dags att göra det bästa av det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (nyfiken) skrev 2021-01-15 10:10:51 följande:

    Du skriver såhär i din TS:

    Tog ett prat med chefen om detta, tydligen kommer hon tillbaka då vi har lediga tjänster och tjejen ifråga tydligen inte mår bra på sitt andra jobb. Ifrågasatte hur chefen kunde ta tillbaka en sån person. Chefen svarade då att hon är ett rehabärende och att chefen då inte kan tacka nej till henne även om hon velat. Kan det verkligen stämma? Eller ljuger chefen? Vill ju inte alls ha henne tillbaka som kollega.

    Vilken chef är det du har pratat med då, jag trodde det var din chef. Du kanske har förtydligat det i nåt annat inlägg fast jag missade det. 

    Som chef (tidigare i kommunal verksamhet) vet jag att det finns en hel del chefer som gillar att skvallra med varandra och även med medarbetare ibland. Det är inte deras enheter som fungerar bäst och som har de mest välmående medarbetarna, kan jag ju säga. Det finns så enormt många olämpliga chefer. 


    Chefen sa att det var ett rehabärende och att man inte kan säga nej till dem. Chefen berättade inte vem det var eller nåt mer än det. Resten av historien visste jag redan. Detta efter jag ifrågasatt hur ***** kan komma tillbaka eftersom det inte funkade sist på något sätt.

    På vilket sätt är det relevant eller har med TS att göra? Mig veterligen handlar frågan om rehabprocsessen
  • Anonym (Kaffedraken)
    Wench85 skrev 2021-01-15 11:33:58 följande:

    Chefen kan vara tvungen att tacka ja, som i att chefens chef kan ha beordrat det. Men det måste inte finnas ett skäl såsom pågående rehab eller omplacering, det kan vara något mindre formellt. Kanske ser chefens chef att arbetstagarens situation riskerar att leda till en kostsam långtidssjukskrivning, och därför agerar redan innan det gått så långt exempelvis. Då kan chefens chef beordra det, mot din chefs vilja.

    Det kanske annars handlar om att inbladade chefer är goda kollegor och hjälps åt. Ena gången är det någon som behöver lösa en konflikt eller en uppseglande ohälsosituation, och då går någon annan in och säger ja till omplacering. Andra gången är det någon som är i akut brist på personal, då går någon annan in och lånar ut eller erbjuder omplacering. Tredje gången är det någon som är nyanställd chef och behöver ha en smidig och enkel grupp som fungerar väl och då tar en mer erfaren chef och byter till sig den svåra arbetsgruppen. Osv osv osv.  Att din chef sa  hen inte "kan tacka nej" behöver inte betyda att hen är formellt och lagstadgat tvungen att tacka ja, men att det är det professionella, ansvarsfulla och praktiska att göra. 

    Eller så beror det på nåt helt annat. Din chef är en galen lögnare, eller mitt i en hallucinationspsykos pga drogmissbruk eller hotad av din gamla kollega eller.... whatever.

    Men det spelar egentligen inte någon roll, det är inte ditt beslut, du har inte rätt till förklaringar utan behöver bara att den gamla kollegan ska komma tillbaka och dags att göra det bästa av det.


    Så kan det ju vara, men vad är problemet att jag frågar hur processen gått till?

    Självklart blir jag förvånad och lite orolig då jag vet hur personen funkade sist gång och vilka duster det varit med henne och chefen och hur det var i gruppen... så frågan ?varför kommer hon tillbaka? är liksom inte tagen ur luften
  • Anonym (Kaffedraken)
    EpicF skrev 2021-01-14 21:04:25 följande:

    Ett förtroende är fortfarande brytet eftersom du vet information du fått på ammat håll.


    Ja DU tycker det ja
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-15 15:13:37 följande:

    Ja DU tycker det ja


    Vilket är en rätt normal åsikt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    EpicF skrev 2021-01-15 20:17:56 följande:

    Vilket är en rätt normal åsikt.


    Enligt dig ja
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har inte läst igenom allt som skrivits men jag har varit med om en liknande situation. Vi hade en väääldigt narcistisk chef som skulle gå i pension vid nådda 65 år. Han tyckte dock att han var oumbärlig själv och ville fortsätta jobba till 67 år men vi gick ihop några och sa till ledningen att ni får välja, han jobbar kvar eller vi säger upp oss...Han fick gå.

Svar på tråden Har chefen verkligen rätt?