• Anonym (TS)

    Är detta en rimlig läxa för en i åk 2?

    Sonen har fått hem en läxa i måndags som känns oövervinnlig för oss.

    Han har tre veckor på sig att läsa ut en bok samt skriva en recension på två A4 om boken samt rita en "detaljrik bild till boken där hela sidan ska vara fylld med färg".

    Detta innebär att han måste läsa 2-3 kapitel ur boken per dag. Tidigare läsläxor har bestått av ett kapitel som läses dagligen under en vecka. Läxor överlag är SÅ svåra. Han vill inte göra läxorna. I skolan funkar det utmärkt med skolarbetet. Han läser, gör alla uppgifter etc. Men hemma tar det tvärstopp. Han har diagnos och är i behov av skolmiljön för att det ska funka, men de har inte möjlighet att göra läxan med honom där..

    Denna läxa känns som att bestiga ett berg.. Får ångest och känner mig som en värdelös förälder. Detta kommer bara leda till tjafs och konflikter.

  • Svar på tråden Är detta en rimlig läxa för en i åk 2?
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2021-01-14 07:56:19 följande:

    Det klarar ni. Kör några kapitel varje dag. Tjafs och konflikter ingår i uppfostran.

    Det är väl bra att han får lära sig att kämpa lite?


    Han kämpar dagligen. Förmodligen betydligt mer än ditt barn som förmodligen inte har någon diagnos med tanke på den attityden du har. Tjafs och konflikter ingår inte i uppfostran. Då är man en dålig förälder om man inte kan lösa saker utan tjafs och konflikter. Så länge man har ett normalfungerande barn. Vilket jag även har tre stycken av också. Där är det aldrig tjafs eller konflikter.
  • Anonym (TS)
    Anonym (lärare) skrev 2021-01-14 07:59:50 följande:

    Glömde: med tanke på att barnet har diagnos också (nu har du inte berättat vilken) men det ska ju skolan känna till? Har ni talat om att det är så mycket svårare att få uppgifter gjorda hemma? De kanske kan göra om så att just ert barn inte får hem så mycket, utan gör mer i skolan. 

    Jag tänker lite tillspetsat, att om man vet att barnet i princip kommer misslyckas för att man väljer att lägga upp arbetet på ett visst sätt - och ändå gör det - då blir det väldigt kontraproduktivt av skolan. Samtidigt vill säkert skolan att även ert barn ska bli bättre på att kunna göra vissa saker hemma. Jag tänker bara att det kanske inte är just NU det är läget för det. Viktigt med sådana här barn att man gör en deal med dem som de själva säger att de accepterar. Då kan det fungera trots diagnos, och det kan vara små små myrsteg framåt. Det här måste läraren som gett läxan prata mer noggrant med er och barnet om, tänker jag. 


    Han har svår ADHD som han medicinerar för. Skolan är medveten om detta. Jag har beskrivit det många gånger för läraren. Hon är en jätte bra lärare överlag men tror inte hon riktigt förstår svårigheterna hemma då det fungerar så bra i skolan för honom. Hon är väldigt fyrkantig vilket passar honom jätte bra. Hemma blir det annorlunda med fler barn, ingen riktig skolmiljö utan buller och stök omkring när han ska göra läxan, medicinen har gått ur kroppen när jag slutat jobbet vilket gör det ännu jobbigare för honom.

    Medicinen sitter i mellan 8-16 ungefär. Sedan går den ur kroppen. Medicinen hjälper honom OTROLIGT mycket. Han funkar i princip felfritt i skolan, men hemma blir det svårt.

    Han har väldigt stort ordförråd. Han läser bra. Skriver bra. Det får han beröm för i skolan. Han har nog större ordförråd än många andra barn i hans ålder. De ser inte alls de problemen som jag ser hemma i skolan för då har han medicin. Hemma saknar han koncentration och uppmärksamhet för att kunna fokusera på läxan. Han saknar också ork efter en hel skoldag. Så det är jobbigt för honom!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mie) skrev 2021-01-14 08:53:43 följande:

    Jag antar att ni har en god uppföljning på bup men har ni diskuterat möjlighet att fördela om hans adhd-medicin eller komplettera den så att eftermiddagarna blir mindre svåra för honom? Jag tänker att det påverkar ert familjeliv och era relationer negativt om han ska kämpa hårt på en/kväll utan medicin när han redan har ansträngt sig hela dagen. Bara en tanke. (Jobbar med vuxna med bla ADHD som ofta får medicinjusteringar på olika vis)


    Självklart så har vi försökt hitta en medicinering som fungerar bättre. Det har dock inte lyckats!
  • Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-14 15:01:59 följande:

    Om han inte klarar skolan känns det som är läge att tänka på någon annan lösning, det finns olika små klasser för barn med diagnoser som följer vanliga läroplanen och särskolan om han har en utvecklingsstörning. Det kommer bara bli fler krav inte mindre.

    Går det absolut inte så läs högt för honom, i längden är det en björntjänst men det löser problemet för stunden.


    Han klarar skolan galant. Det är uppgifterna hemma som är svåra. Han har inga problem med att gå i en vanlig klass. Gör allt. Tar sig an alla uppgifter. Ligger före de andra i både matte och svenska. Men det är hemma det inte funkar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kj) skrev 2021-01-14 15:08:45 följande:

    Är det fler barn hemma än i skolan.

    Och mer buller?. Låter väldigt konstigt. När jag gick i skolan var det ett jäkla liv i klassrummet.


    Han har medicin som hjälper honom dagtid. Är nog lika mycket stoj hemma som på skolan.
  • Anonym (TS)

    För att förtydliga. Min son har ingen utvecklingsstörning. Han ligger snarare över medel i många områden begåvningsmässigt.

    Hans problem är att medicinen och energin inte räcker till kvällen också. Han klarar alla uppgifter i skolan galant. Ligger före i både svenska och matte. Men hemma funkar det inte. Medicinen har gått ur kroppen och orken tryter. Ja, självklart har vi regelbunden kontakt med BUP och har provat diverse lösningar för att medicinen ska hålla längre t ex annan medicin, extra dos mitt på dagen etc. Det funkar inte, han får för mycket biverkningar.

    Nej. Vi har självklart inte mer barn hemma än i skolan. Vart står det? Vi har barn hemma, i åldrarna 12, 6 och 1 förutom denna 8åring.

Svar på tråden Är detta en rimlig läxa för en i åk 2?