• Anonym (Sandra)

    VARFÖR skaffar så många ett 3e barn?!

    Jag har full förståelse att en familj som redan är familjeorienterad, som bor lite större, som jobbar deltid och har livet inrutat kring just familjen skaffar fler barn. De har ju alla förutsättningar och fokus för det!

    Men i min närhet är det familjer där både kvinna och man jobbar heltid och ofta har bra karriärer, som redan har det kämpigt att få ihop livet med bara två barn, relationer där kvinna och man knappt ens ses utan säger hej och puss i dörröppningen eftersom båda somnar utmattade vid nattningen. Par som gillar att åka på solsemester och som tycker lekparken är skittråkig. Men de skaffar ändå ett tredje barn! När man tror att de ska släppa bomben att de ska gå isär så kommer istället ett barnbesked.

    Detta är jättevanligt i vår umgänge. Och många frågar oss om vi inte ska skaffa en tredje. Är du inte sugen? Jo, men hur ska vi få ihop livet med ett litet barn liksom? När det knappt går med två. Hur ska vår relation hålla för ett tredje när vi just nu håller på att ta igen partid efter de intensiva småbarnsåren vi haft?

    Såklart jag fattar suget efter ett barn! Men logiken? Om förutsättningarna inte finns och man inte är speciellt sugen på att leva sitt liv bara kring barnen, varför skaffa fler?? Om man inte är redo att göra avkall på solresor, tjejkvällar och egentid, varför skaffa fler?

    Dessutom är det fler par med 3 barn i vårt umgänge som går isär än de med 1-2 barn. Hur tänkte de?

    Kan ju inte fråga dem eftersom det är känsligt.. kan någon klok ge mig svar

  • Svar på tråden VARFÖR skaffar så många ett 3e barn?!
  • TvillingmammaVästgöte

    Och ändå ligger nu fruktsamheten, antal födda barn per kvinna, på  endast 1,62 för svenskfödda kvinnor för år 2019 enligt SCBs statistik.
    För utlandsfödda är det 2,03 och totalt för Sverige är det 1, 71.

    Det innebär att befolkningen krymper utan invandring, fruktsamheten skall ligga på 2,1 för att befolkningsmöngden skall hållas konstant.

    Så det måste vara i begränsade kretsar det är vanligt med tre barn.
    Är väl just därför det är status.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ängsligt foilk) skrev 2021-01-15 09:14:03 följande:

    Haha spot on!
    För att inte glömma att alla skulle vandra och bestiga ett berg, helst Kilimanjaro, men Kebinikaise funkade som budgetalternativ och mjukstart.

    Och så göra egen IPA för att nu ha övergått till Kumbucha. Och skäggodlandet


    Alla ska göra samma, matintresse, sport, stil, inredning och familjebildning - ett ängsligt folk. 


    Ett folk utan stark kultur.

    Om man jämför tex med Frankrike som har sin starka kultur, mycket fokus på mat, ost, vin men även mycket kultur. De är inte så vilsna, den franska kulturen lärs ut redan i förskolan, Ecole Maternelle, från tre år. Där får barnen lära sig om de franska impressionisterna, de får lära sig dikter av franska poeter, de får lära sig det franska köket. Redan i förskolan äter man varje dag riktig fransk lunch, med tre till fyra rätter. Förrätt, huvudrätt, ost och dessert.
  • Anonym (Överleva)

    Jag trodde alltid att man skaffar så många barn man kan, för att då är chansen till att fler överlever större.

    Man vill inte hamna på åldringshem som gammal utan hoppas att något av ens barn ska vilja sköta om sina gamla föräldrar... Har man då fler barn (som överlevt) kan de hjälpas åt och bördan blir mindre!

    Har jag inte rätt? :)

  • Anonym (Trend)
    Anonym (.) skrev 2021-01-15 00:09:29 följande:
    Jag har rätt att uttrycka min åsikt, precis som du.
    Jag är inte på något sätt ovänlig.

    Att du känner dig träffad är något du har ansvar för, liksom vad du väljer att känna och hur du ska reagera emotionellt. Du kan aldrig kräva att andra ska anpassa sina åsikter och sina formuleringar på ett sådant sätt att du aldrig ska behöva råka ut för obehaget att råka känna dig träffad.

    Du måste lyfta blicken från dina egna tåspetsar, alternativt formulera dig på ett sätt där det framgår att du pratar om dig själv. Människor generellt sett är inte trendkänsliga. Vissa är mycket känsliga för trender, andra är det inte. Att du därför pratar om dig själv men i termer av "vi" blir otroligt tydlig.

    När man pratar om tester och påståenden är det alltid den som påstår saker som ska bevisa sin tes. Man kan aldrig, någonsin kräva att andra med anna åsikt ska motbevisa teorin. Det är alltså din sak att bevisa, med vetenskaplig källor, att barnafödande och familjebildning följer trender.

    Du måste med andra ord kunna föra ett intellektuellt resonemang, baserat på vetenskaplig fakta med korrekt angivna källor.

    Eller så accepterar du min åsikt och tar eget ansvar för dina emotionella reaktioner på inlägg som inte harmoniserar med din personliga inställning i reproduktionsfrågor?
    Ja, klart du har rätt att uttrycka din åsikt. Har någon sagt något annat? Och klart jag accepterar din åsikt. Det gör man per automatik, om man frivilligt deltar i en diskussion. Men det betyder ju inte att jag håller med dig om din åsikt. Och det behöver jag såklart inte göra. Lika lite som du behöver hålla med mig.

    Och nej, man "måste" inte i ett sånt här sammanhang kunna belägga alla påståenden med "korrekt angivna källor". Tror du det har du inte förstått skillnaden på forum och forum, diskussioner och diskussioner. 

    För att ta ett exempel: medicinska påståenden = definitivt källa. Prat om mänskliga beteenden (där ens påståenden inte på något sätt riskerar att skada någon annan) =  helt frivilligt med källor. Inser du inte detta kommer du ha stora problem att delta i offentliga diskussioner, vare sig de är på nätet eller ej.

    Och jo - vi människor är generellt sett oerhört trendkänsliga. Det visar alla våra samhällen. Jag tänker inte "belägga detta med en källa", då påståendet är vitt och brett, och fullt jämförbart med exempelvis "Vi människor är psykosomatiska" eller "Vi människor är sociala varelser".

    "Trend" är för övrigt inget negativt laddat ord för mig. Det är värderingsfritt. Och en trend kan vara kort och den kan vara lång. Men att vi som kollektiv och i våra olika klasser, miljöer, grupperingar m.m. följer dem - definitivt.
  • Anonym (Trend)
    Anonym (3an) skrev 2021-01-15 08:22:46 följande:
    Inte konstigare än att helt plötsligt skulle alla köpa en Webergrill till altanen, sätta in en teppanyakihäll i köket och baka surdegsbröd.

    Eller att folk helt plötsligt började löpträna i grupp. Alla med målet att delta i Stockholm marathon.

    Och när löpning sjönk på den sociala skalan så började alla istället åka längdskidor med Vasaloppet som den ulitmata trofén.

    Det senaste är cykel. Du kommer inte under 40000 för en "acceptabel" cykel och Vätternrundan och en svensk klassiker är målet för DEN aktiviteten.

    Alla dessa nervösa och trendkänsliga 30-plusare med tid, råd och möjlighet.

    När det för en 15-20 år sedan började sprida sig i dessa kretsar med tre barn som norm, snarare än medelsvenssons klassiska två, så hakade man på den trenden också. Man har tid, man har råd, man signalerar. "Det normala övre medelklasslivet"

    Att sedan somaliska kvinnor i Rinkeby också skaffar tre barn är lika mycket normer och status det också men utifrån deras särskilda förutsättningar.
    Haha. Bra uttryckt! Och ja - såna är vi. På gott och ont.
  • Tooja

    Känns spontant som att man vill ha lika många barn som man själv hade i sin syskonskara. Jag upplever det så bland folk jag känner åtminstone (undantaget de som var ensambarn eller de som var över 4 i syskonkullen).

    Både jag och min sambo kommer från familjer med tre barn och har därför alltid tänkt att vi också vill ha tre barn för att det känns som det normala och det som är lagom. Nu prövar vi dock med två barn först och känner efter hur det går :)

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Överleva) skrev 2021-01-15 10:34:25 följande:

    Jag trodde alltid att man skaffar så många barn man kan, för att då är chansen till att fler överlever större.

    Man vill inte hamna på åldringshem som gammal utan hoppas att något av ens barn ska vilja sköta om sina gamla föräldrar... Har man då fler barn (som överlevt) kan de hjälpas åt och bördan blir mindre!

    Har jag inte rätt? :)


    Jag räknar verkligen inte med att mina barn skall ta hand om mig i någon större utsträckning. Det finns hemtjänst och äldreboende.
  • Anonym (.)
    Anonym (Trend) skrev 2021-01-15 10:50:08 följande:
    Ja, klart du har rätt att uttrycka din åsikt. Har någon sagt något annat? Och klart jag accepterar din åsikt. Det gör man per automatik, om man frivilligt deltar i en diskussion. Men det betyder ju inte att jag håller med dig om din åsikt. Och det behöver jag såklart inte göra. Lika lite som du behöver hålla med mig.

    Och nej, man "måste" inte i ett sånt här sammanhang kunna belägga alla påståenden med "korrekt angivna källor". Tror du det har du inte förstått skillnaden på forum och forum, diskussioner och diskussioner. 

    För att ta ett exempel: medicinska påståenden = definitivt källa. Prat om mänskliga beteenden (där ens påståenden inte på något sätt riskerar att skada någon annan) =  helt frivilligt med källor. Inser du inte detta kommer du ha stora problem att delta i offentliga diskussioner, vare sig de är på nätet eller ej.

    Och jo - vi människor är generellt sett oerhört trendkänsliga. Det visar alla våra samhällen. Jag tänker inte "belägga detta med en källa", då påståendet är vitt och brett, och fullt jämförbart med exempelvis "Vi människor är psykosomatiska" eller "Vi människor är sociala varelser".

    "Trend" är för övrigt inget negativt laddat ord för mig. Det är värderingsfritt. Och en trend kan vara kort och den kan vara lång. Men att vi som kollektiv och i våra olika klasser, miljöer, grupperingar m.m. följer dem - definitivt.
    Nej det är inte så det fungerar. Generella sanningar ska anges med korrekta källor.
    Personligt tyckande = inga källor.

    Det handlar alltså inte om vilken vetenskap påståendet härrör, psytkologi eller biologi utan hur man uttrycker sig, vad det är man påstår.

    Det handlar om att skilja på fakta och åsikt.  Många har svårt för det. Många gör som du och TROR att en åsikt är lika mycket värd som fakta och därför ska man inte behöva visa källor. "Det jag tycker är sant därför får jag påstå vad jag vill".

    Det är exakt det här Trump har gjort i 4 år, och se på resultatet...
    Det är alltså extremt viktigt och blir än viktigare nu när vi har facit i handen vad sådana här, att inte kunna skilja på åsikt och fakta gör.

    Du menar att du är trendkänslig? Skriv det annars får du visa korrekt källa på ditt generella påstående om mänskligheten som btrendkänslig.

    Det är så offentliga diskussioner fungerar. Men du bryr dig kanske inte om att du får svåra problem i sådana diskussioner?
    Då får du acceptera att du blir starkt ifrågasatt tills du har kommit på skillnaden mellan åsikt och fakta...
  • hawthorne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-15 11:06:36 följande:
    Jag räknar verkligen inte med att mina barn skall ta hand om mig i någon större utsträckning. Det finns hemtjänst och äldreboende.
    Och det fungerar så extremt bra...
    Det är tom så att myndigheterna reagerat på det som personal pratat om i nära ett decennium.
  • TvillingmammaVästgöte
    hawthorne skrev 2021-01-16 08:56:51 följande:
    Och det fungerar så extremt bra...
    Det är tom så att myndigheterna reagerat på det som personal pratat om i nära ett decennium.
    Och hur tror du det fungerar med en vårdkrävande och dement gammal mamma som ett barn skall ta hand om i sitt hem? Jag har sett gamla som har bott hos sina barn och det var inte bra för vare sig de gamla eller barnen. Blir man vårdkrävande och eller  dement behöver man hjälp dygnet runt. Vilka barn kan ge det? 
  • Anonym (Både söner och dotter)

    Jag önskade mig både son och dotter och nu har jag tre barn,två söner och en dotter.Nu är jag klar!

  • fjanten

    Är säkert oplanerat i vissa fall också, men jag förstår hur du tänker.

    Här har vi nyss fått fjärde (planerade) barnet. Då gör vi förstås lite sådär som du beskriver i din trådstart att du har 'förståelse' för. Vi ska båda arbeta deltid när de två yngsta börjar förskola vid 2,5 resp. 3,5 år, vi bor nog stort för alla barn att ha egna rum, vi älskar familjelivet och familjeaktiviteter, resa med barnen, har möjlighet att arbeta hemifrån o.s.v. Så att trean kom har inte känts stressigt en gång, och hittills flyter det på bra med lilla fyran också. Barnens aktiviteter är tyvärr inställda, men det var heller inget svårt med fyran. Jag tog med sonen på dansen, dottern på gymnastiken, och maken tog brottningen. Besök på BVC, tandläkare, logoped, utv.samtal och allt det blir brukar inte heller vara något svårt att få in.

    Med allt det sagt har jag en släkting som fick sitt tredje barn för ungefär 3 månader sedan. Båda arbetar heltid, utan möjlighet till hemjobb, flex eller liknande. Barnen skolas in på förskola vid 12 månader. Deras äldsta uttrycker intresse för att börja på någon aktivitet, men det finns det inte tid för. De skäller jämt på barnen för allt och inget (de verkar trötta och utarbetade, så att vara pedagogisk orkas som inte med) och bråkar med varandra (obekvämt mycket när man är där...). Deras trea var inte planerad, men jag undrar ibland om det var så smart ändå. Detta är ett par som kanske inte skulle ha skaffat barn alls - och har nu tre...

  • Anonym (Trend)
    Anonym (.) skrev 2021-01-16 08:54:43 följande:
    Nej det är inte så det fungerar. Generella sanningar ska anges med korrekta källor.
    Personligt tyckande = inga källor.

    Det handlar alltså inte om vilken vetenskap påståendet härrör, psytkologi eller biologi utan hur man uttrycker sig, vad det är man påstår.

    Det handlar om att skilja på fakta och åsikt.  Många har svårt för det. Många gör som du och TROR att en åsikt är lika mycket värd som fakta och därför ska man inte behöva visa källor. "Det jag tycker är sant därför får jag påstå vad jag vill".

    Det är exakt det här Trump har gjort i 4 år, och se på resultatet...
    Det är alltså extremt viktigt och blir än viktigare nu när vi har facit i handen vad sådana här, att inte kunna skilja på åsikt och fakta gör.

    Du menar att du är trendkänslig? Skriv det annars får du visa korrekt källa på ditt generella påstående om mänskligheten som btrendkänslig.

    Det är så offentliga diskussioner fungerar. Men du bryr dig kanske inte om att du får svåra problem i sådana diskussioner?
    Då får du acceptera att du blir starkt ifrågasatt tills du har kommit på skillnaden mellan åsikt och fakta...
    Och så kom Trump också...du kanske ska gå vidare nästa gång, med Hitler? Eller varför inte ett steg till, Darth Vader? För det är väl den nivån vi pratar om - det intergalaktiska kriget, mellan olika rymdimperier?

    Och nej - jag menar inte att JAG är trendkänslig. Utan att VI, som art, är det. Det behöver inte beläggas med källor, för att 1. Detta är Familjeliv - ingen vetenskaplig publikation. Snarare den absoluta motsatsen. 2. Det är att självklart faktum, på samma sätt som att kor är flockdjur och Indien är mångkulturellt.

    Skärp dig.
  • annabellelee
    Anonym (.) skrev 2021-01-14 23:37:02 följande:

    Gud så larvigt snack om trend.

    Jag vet allvarligt inte om jag ska skratta eller gråta för det är så låg intelligensnivå på den att jag funderar om det inte är problem med att gå och prata samtidigt?

    Tror snarare att det är trendigt att vara riktigt pantad, faktaresistent, narcissistisk och totalt ansvarslös.

    Om det sen ger ett, tre eller sju barn låter jag vara osagt...


    Alla tror gärna att just de gör något för att de själva vill, inte för att det är en trend. Men varför får då så många precis samma idé samtidigt? Kanske för att de inspireras av sin omgivning?

    Helt plötsligt vill alla brygga sitt eget öl - är det ett slump?

    På gott och på ont är vi väldigt trendkänsliga, vi människor. Vi vill följa normer och passa in.
  • TvillingmammaVästgöte
    annabellelee skrev 2021-01-16 10:02:01 följande:
    Alla tror gärna att just de gör något för att de själva vill, inte för att det är en trend. Men varför får då så många precis samma idé samtidigt? Kanske för att de inspireras av sin omgivning?

    Helt plötsligt vill alla brygga sitt eget öl - är det ett slump?

    På gott och på ont är vi väldigt trendkänsliga, vi människor. Vi vill följa normer och passa in.
    Svenskar är trendkänsliga, vi är bland de mesta trendkänsliga i världen. Därför testar många företag nya produkter i Skandinavien.

    Normer finns dock överallt.
  • Anonym (tur)
    Anonym (3an) skrev 2021-01-15 08:22:46 följande:
    Inte konstigare än att helt plötsligt skulle alla köpa en Webergrill till altanen, sätta in en teppanyakihäll i köket och baka surdegsbröd.

    Eller att folk helt plötsligt började löpträna i grupp. Alla med målet att delta i Stockholm marathon.

    Och när löpning sjönk på den sociala skalan så började alla istället åka längdskidor med Vasaloppet som den ulitmata trofén.

    Det senaste är cykel. Du kommer inte under 40000 för en "acceptabel" cykel och Vätternrundan och en svensk klassiker är målet för DEN aktiviteten.

    Alla dessa nervösa och trendkänsliga 30-plusare med tid, råd och möjlighet.

    När det för en 15-20 år sedan började sprida sig i dessa kretsar med tre barn som norm, snarare än medelsvenssons klassiska två, så hakade man på den trenden också. Man har tid, man har råd, man signalerar. "Det normala övre medelklasslivet"

    Att sedan somaliska kvinnor i Rinkeby också skaffar tre barn är lika mycket normer och status det också men utifrån deras särskilda förutsättningar.
    Vilken tur jag har som står utanför detta ängsliga beteende
    Även familj och släkt är väldigt trygga i sig själva, går efter hjärtat när det kommer till intressen och bryr sig inte särskilt mycket om vad gemene man pysslar med.

    Nervösa och trendkänsliga var det ja
     Känner några med liknande ängsliga tendenser som du beskriver men ingen av dem är mina närmaste. Men även jag själv var ängslig och nervös för att inte passa in-när jag gick i högstadiet! Då var det himla viktigt att passa in och umgås med "rätt" folk, även i gymnasiet. 

    Ju äldre och mer trygg i mig själv jag blivit desto mer struntar jag i hur andra lever och vad de drömmer om. De människor jag tycker är intressanta är oftast sådana som helt går sin egen väg.
     Har själv valt bort att skaffa barn, insåg väldigt tidigt att det livet inte är för mig. 

    Men att skaffa ett tredje barn för att följa någon slags trend känns så oerhört fel! Skaffar barn gör man väl för att man verkligen vill ha ett barn med allt vad det innebär, inte för att det skulle se bra ut på familjefoton eller för att grannen precis är nyförlöst. Inte för att signalera att "vi har råd och tid" och följer trender.

    *Skakar på huvudet* Vissa människor är bra konstiga! Och de har alltid funnits folk av den här superneurotiska sorten i historien. Känns skönt att vara fri från sådant, även om jag nog också gör vissa saker för att det förväntas eller ser bra ut.
    Men knappast så pass stora saker som att avla barn! Snarare inköp av nya sneakers eller prova på en ny träningsform för nyfikenhetens skull..
    (men slutar alltid med att jag går tillbaka till den träningsform jag verkligen tycker är kul)
  • syntharen

    Jag har inte ens tanken att tre barn skulle vara trendigt... Jag tycker alla verkar vilja ha max 2 barn. Jag kände mig nästan lite udda när jag fick tredje barnet Och vi skaffade tredje barnet för att vi ville, för att det var det som gjorde vår familj komplett.

  • Anonym (Vi)
    syntharen skrev 2021-01-17 19:48:43 följande:

    Jag har inte ens tanken att tre barn skulle vara trendigt... Jag tycker alla verkar vilja ha max 2 barn. Jag kände mig nästan lite udda när jag fick tredje barnet Och vi skaffade tredje barnet för att vi ville, för att det var det som gjorde vår familj komplett.


    Exakt samma här. Vi blev lite udda när vi skaffade vår trea. Folk höjde lite på ögonbrynen åt det
Svar på tråden VARFÖR skaffar så många ett 3e barn?!