Forum Kroppsligt - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Ni som haft utmattningssyndrom och mår bra idag, har ni några bra tips?

    Tor 14 jan 13:19 Läst 0 gånger Totalt 18 svar
    Anonym (.....­.)
    Visa endast
    Tor 14 jan 13:19

    Antingen vad vad man kan göra eller om ni kanske ätit några vitaminer eller liknande?

    Har problem med en ostadighet/gungig, ring i öronen, trött, ångest. Äter inga antidepressiva eller ångestdämpande. Är orolig för att ta sånt. Vill hellre komma ut från detta utan det.

    Brukar alltid vara många som sitter inne på bra tips å råd.

  • Anonym (oooo)
    Visa endast
    Tor 14 jan 13:24 #1

    Det är vila + enkel motion som promenad som gäller. Det går inte att forcera och skynda fram detta. 
    Först skulle jag bara vila med sedan skulle jag ut och gå, helst varje dag, när jag hade vilat i ca 3 veckor (eller simma eller vad man nu gillar). Jag gick också en kurs via företagshälsan där vi hade gruppsamtal med andra i samma sits + yogaliknande träning + lite mental träning. Det var ett bra upplägg, trevligt och man fick små hemläxor. Träffades 1 g/månad, 5 ggr. 

    Jag var sjukskriven totoalt i 8 månader (bara heltid första 2,5 mån, sedan ca 50%). Jag vet att många är sjukskrivna mycket längre men jag hade tydligen reagerat på mina symptom rätt snabbt så det fick jag beröm för. Jobbade heltid efter de 8 månaderna, även om det var rätt tufft hela första året med heltid. Med facit i hand kanske jag borde jobbat 80% och haft en ledig dag mitt i veckan, men det funkade och året därefter kände jag mig helt återställd. 

  • Anonym (Z)
    Visa endast
    Tor 14 jan 13:30 #2

    Håller med tidigare inlägg! Jätteviktigt att dra i bromsen och vila + ut och promenera. Jag har varit utmattad vid två olika tillfällen. En viktig sak som min läkare sa - din hjärna har ett minne och din kropp ett annat. Så det är suuuperviktigt att lyssna på kroppen. Gör inte ens ett litet måste. Se till att du har människor runt dig som kan hjälpa och be om hjälp! En kompis kanske kan laga mat och lämna till dig. Sist men inte minst träffa en BRA samtalspartner. Känns det inte bra med den första - byt. 

    Nu under pandemin har jag fått lite (verkligen inte mycket, men ändå) känningar av nedstämdhet, så jag promenerar nästan en mil varje dag + går på utomhusgym (det ska inte du göra just nu) . Fysisk aktivitet är underskattat, det absolut bästa för knopp och kropp.

    Ta hand om dig Hjärta

  • Tor 14 jan 13:34 #3

    Hej!

    Jag har varit utmattad länge, men betydligt bättre idag, det jag kan säga är att du måste få kroppen att koppla av helt. Men promenader behövs!

    Äta bra

    Röra dig

    Vila ibland

    Sova ordentligt på nätterna

    Viktigt med rutiner

    Andningsövningar, mindfulness ofta

    Medvetet positiva tankar

    Inte stressa fram att bli frisk

    Låt det ta tid, kan ta år.

    Dessu fortare du samarbetar med din kropp dessu fortare blir du bättre

    Glöm inte att du kommer att bli frisk och må bra igen :)

  • Anonym (.....­.) Trådstartaren
    Visa endast
    Tor 14 jan 13:36 #4

    Har varit sjukskriven i 2.5 månad nu. Kände mig lite piggare innan jul å tyckte att min ostadighet hade försvunnit men sen kom julen med barnen hemma å det var jättetufft för mig. Så nu känns det som ett rejält bakslag för nu är jag ostadig igen å det ringer jättemycket i öronen. Igår kändes det ändå rätt bra så körde ett konditionspass hemma på ca 20 min. Vet inte om det passet "tog knäcken" på mig för idag känner jag mig trött å snurrig som bara den. Å sen alla dessa måsten jag drar upp i huvudet å känslan att va en dålig människa.

  • Tor 14 jan 13:37 #5

    Vad äter du för kost?

  • Anonym (.....­.) Trådstartaren
    Visa endast
    Tor 14 jan 13:43 #6

    Försöker äta mycket frukt å grönsaker och hemlagat varje dag.

  • Tor 14 jan 14:02 #7

    Sluta försöka vara så duktig. Det är ju förmodligen därför du är sjukskriven.

    Vila, vila och vila. Det är prioriteringen nr 1. Lyssna på kroppen. Det är jätteviktigt.

    KORTA promenader på 10-15 minuter. Bara för frisk luft. Börja där.

    Du måste inse att du inte kan forcera fram friskhet. Kroppen slår bakut när du gör saker du inte klarar av. Som tex just yrsel etc.

  • Tor 14 jan 14:19 #8
    Anonym (......) skrev 2021-01-14 13:43:43 följande:

    Försöker äta mycket frukt å grönsaker och hemlagat varje dag.


    Äter du kött och fisk? Brist bå B12 kan ge trötthet och tinnitus och många andra symptom . Finns bara i kött,fisk, kyckling, mejeriprodukter. B3 och B6 också viktigt. Du kan kolla på matkalkyl.se om du får i dig tillräckligt av bvitaminerna. Finns bra vitamin b på statliga apoteksbolaget, vitamin b forte innehåller alka bvitaminerna, Har man allvarlig b12 brist bör man dock få recept på starkare tabletter.


    Äter du fet fisk som lax och sill flera gånger i veckan, hur mycket ägg? Brist på Vitamin d ger trötthet som symptom och finns i fet fisk och ägg. Samt bildas av solen på sommaren. Jag äter vitamin d på vintern. Är du smal kan det räcka med 20 mikrogram, är du överviktig behöver man mer, jag äter 40 mikrogram.

    Annars tror jag också på vila och långa Men lugna promenader. 

  • Tor 14 jan 16:46 #9

    Jag hoppas att du har blivit utredd på vårdcentralen och att de tagit prover? När jag har sökt för liknande har de tagit många prover. De borde kolla ditt blodvärde, dina järndepåer, b12 mm. Samt inte minst att du inte har hypotereos, problem med sköldkörteln, det ger trötthetsymptom.

  • Anonym (Mymla­n)
    Visa endast
    Tor 14 jan 17:35 #10

    Löpningen var min räddning. Jag sprang inte långt och inte särskilt snabbt, men tog mig ut 2-3 ggr i veckan. Jag fick ett ultimatum av min läkare att se till att få daglig motion för att slippa ta antidepressiva.

    Efter att jag blivit friskförklarad hade jag ändå symptom i 2-3 år. Problem med minnet och tappade ord. Gick lätt vilse, även på ställen som jag tidigare hittat på. Idag börjar jag känna igen mig själv igen.

  • Anonym (.....­.) Trådstartaren
    Visa endast
    Tor 14 jan 18:34 #11

    Min läkare har tagit massor av prover på mig men alla är jättefina. Inget som avviker alls.

    Tack för alla tips! Ska börja ta mig ut mer på promenader om dagarna. Å släppa alla måsten.

    Måste nog inse själv bara att jag kanske är sämre än vad jag själv trodde. Tänkte att jag är väl hemma nån månad å sen kör på slm vanligt men som det känns i min kropp å knopp så är det en bra bit kvar tyvärr.

  • Tor 14 jan 19:17 #12

    För mig släppte det inte riktigt förrän att jag gått i terapi, träffade en Legitimerad psykoterapeut med inriktning dynamisk psykoterapi. Jag hade också ungefär,de symptom du beskriver. Trötthet, hjärndimma och yrsel, samt väldigt mycket ångest över allt möjligt. Psykoterapin lyckades så väl att min onödiga ångest i princip försvunnit. Jag kan ibland känna lite relevant ångest, men inte denna ständiga och onödiga ångest. När ångesten försvann fick jag massor av energi, antagligen tog ångesten och de obearbetade problem jag hade en massa energi. Jag lärde mig också att lyssna mer på mig själv och säga ifrån mer.Vi jobbade med att jag skrev ner varje gång jag fick ångest och sen diskuterade vi detta, varför jag kände så, varifrån det kunde komma osv. Till slut behövde jag inte längre skriva något, för jag hade ingen ångest längre,

  • Anonym (zy)
    Visa endast
    Fre 15 jan 23:22 #13
    Anonym (......) skrev 2021-01-14 18:34:24 följande:

    Min läkare har tagit massor av prover på mig men alla är jättefina. Inget som avviker alls.

    Tack för alla tips! Ska börja ta mig ut mer på promenader om dagarna. Å släppa alla måsten.

    Måste nog inse själv bara att jag kanske är sämre än vad jag själv trodde. Tänkte att jag är väl hemma nån månad å sen kör på slm vanligt men som det känns i min kropp å knopp så är det en bra bit kvar tyvärr.


    Vill bara säga att fan vad jag känner igen mig i det där )':

    Hälsningar en som oxå är utmattade och har varit jättelänge samt som bara mår sämre och sämre, så du är inte ensam i att känna tänka sådär iaf )':

    Men hoppas hursomhelst du blir bättre tillslut, låt det ta den tid det tar och försök inte att stressa för mycket samt försök undvika att pressa dig för hårt, Många Kramar <3
  • Fre 15 jan 23:26 #14

    För mig vände det när jag accepterade att jag var sjuk och faktiskt började unna mig att vila. Sen började det sakta bli bättre.

    Gick även i terapi .

    Äter tillskott, viktigast är nog D-vitamin men tar b- vit, c-vit, q10, msm och magnesium. Gärna delen och zink också.

    Tar l-theanin om jag har svårt att sova.

    Nu när jag mår bättre promenerar jag mycket och försöker träffa vänner ( svårt med pandemin)

  • Fre 15 jan 23:27 #15

    Jag äter även venlafaxin som är antidepp och dom.blir nog ett helvete att sluta med tyvärr

  • Lör 16 jan 06:34 #16
    Shakira88 skrev 2021-01-15 23:26:34 följande:

    För mig vände det när jag accepterade att jag var sjuk och faktiskt började unna mig att vila. Sen började det sakta bli bättre.

    Gick även i terapi .

    Äter tillskott, viktigast är nog D-vitamin men tar b- vit, c-vit, q10, msm och magnesium. Gärna delen och zink också.

    Tar l-theanin om jag har svårt att sova.

    Nu när jag mår bättre promenerar jag mycket och försöker träffa vänner ( svårt med pandemin)


    Det var ganska likt mina tillskott
    Jag äter också vitamin D , B vitaminer, Q10 , Magnesium och selen. Vad är msm?
  • Lör 16 jan 07:08 #17

    Msm är ett svavel, det är i pulverform. Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad det skulle hjälpa mig med men tagit det varje morgon efter en kinesiolog ordinerade det .

    Det är ganska utrensande och hjälper leder osv vet jag .

  • Lör 16 jan 07:51 #18

    Ut och gå!

    "Vila" betyder inte alltid ligga still på soffan, för både kropp och hjärna är motion ofta väldigt bra vila. Även om det känns jobbigt innan. Visst ska man "lyssna på kroppen" men inte helt och hållet. En promenad är nästan alltid bra (om inte har läkaren sagt åt en att låta bli), även om man är trött, matt, yr osv.

    Ältar du mycket eller oroar dig så  testa att lyssna på ljudböcker eller poddar, så finns mindre utrymme för ältande.

    Ät bra mat: grönsaker, frukt, fullkorn etc.

    Försök att inte bli rädd när yrsel eller trötthet kommer. Konstatera bara "oj, nu är jag yr och det är så det är". Har du möjlighet kan du vila, har du det inte (om du typ är i affären) så försök tänk att det inte skadar dig värre, det kommer passera, att du handlar med yrsel någon gång betyder INTE att du förlänger ditt tillstånd. Ibland är oron för symtomen mer skadlig än själva symtomen. Självklart ska man bry sig om symtom, men ångest i sig är inte farlig och det är bättre att träna på att hantera känslan än att stämpla den som helt och hållet "sjuk" , bli rädd för den och tänka att alla situationer som triggar ångest ska undvikas. 

    Finns det något du älskar? Odla, handarbeta, småfåglar, se solen gnistra i snö? Något sådant litet och enkelt? Försök verkligen ta tillvara på det! Är det en strålande vinterdag och du älskar det - gå ut och titta på hur snön gnistrar i solen! Har du alltid gillar fåglar så häng upp lite fågelmat i ett träd och titta på när de äter, en liten stund om dagen. Älskar du växter så ha affären som mål på promenaden varje söndag och köp fina tulpaner. 

    Har du någon äldre kär släkting? Svårt att ses fysiskt i pandemin kanske, men att bry sig om någon annan kan kännas stärkande. Ring, åk förbi med en blomma och prata i trädgården... just äldre som man har en fin relation till kan ofta ge så villkorslös värme Samma med djur, om man har ett syskon med hund kanske man kan låna hunden för en promenad.

    Gå till botten med ditt problem. Fundera över varför du blev sjuk, och svaret för de flesta är inte "någon annan" som en dålig arbetsplats och mycket i livet. För då hade alla på samma arbetsplats blivit sjuka... eller alla med tre barn. Säger INTE att man ska skuldbelägga eller att någon gjort fel, verkligen inte, men om arbetssituationen är hemsk (t.ex) så hjälper ju inte ens sjukskrivning egentligen - för när den är slut ska man tillbaka. Fundera på sånt som om man säger ja oftare än man vill (då behöver man själv öva på att säga nej) om man är konflikträdd (då behöver man öva på att hantera konflikter) om tempot/arbetsuppgifterna/chefen inte passar en själv (då behöver man byta jobb). Är det för mycket hemma behöver man kanske begränsa barnens aktiviteter (även om det svider), bestämma att man åker till landet varannan helg oavsett om 7-åringen är bjuden på kalas eller inte, bestämma en rimlig nivå på städning, byta boende till ett som inte kräver så mycket skötsel etc. Det är helt okej, man FÅR göra så

    Ta gärna kontakt med en kurator eller terapeut med frågeställningen: "Vad kan jag ändra på i mitt beteende som hjälper mig att hålla mig på banan?" Just NU kanske man inte orkar göra förändringar, men det är bra att ha en plan och börja fundera över förändringar som behöver göras framåt. 

    Stort lycka till och krya på dig!

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll