• Elis73

    Bluff-sms, hur kan de veta?

    Beställde kläder till sonen för några dagar sedan. Beställning gjordes på sonens inloggning (men jag betalade direkt med kort). Det är extremt ovanligt att sonen är adressat i beställningar, utan vanligtvis beställer jag. 

    Nu fick sonen ett sms som ser ut att komma från Postnord, där man ska "underteckna försändelsen". Länken går till Postnords hemsida (äkta), men kolli-ID fungerar inte. Gissar att man nu förväntas svara på sms och bli lurad på något sätt..... 

    MEN: det känns som en mycket osannolik slump att sonen får ett sms om en försändelse två dagar efter att han beställde något - när han (nästan) aldrig beställt något förut. (Och har har aldrig förut fått något liknande sms.) Är Postnord hackat, är Zalando hackat eller var sipprar denna info ut till skurkarna???

    Blir galen på att vakta på både mina gamla föräldrar och mina barn som snart är vuxna från att bli lurade av alla j-a skojare.......

  • Svar på tråden Bluff-sms, hur kan de veta?
  • Elis73
    Anonym (F) skrev 2021-01-14 15:04:40 följande:

    De två sakerna har inte med varandra att göra. Det är jättemånga som får exakt likadana sms eller mail just nu. Klicka inte på nånting, radera och blockera.


    Tycker bara att det är en ytterst konstig slump att han för första gången får ett sms kring ett paket, två dagar efter att han för första gången beställt något

    Klart det kan vara en tillfällighet. Men jag blev ändå fundersam....
Svar på tråden Bluff-sms, hur kan de veta?