• Anonym (Ann)

    Verbal misshandel, fanns det?

    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-01-14 20:33:39 följande:

    Hej alla här på forumet!


    Jag är en tjej som träffade min nuvarande make när jag var mellan 12-14 år. Det är den enda mannen jag haft i mitt liv, jag är nu mellan 25-27 år. Jag har två barn med denna man. 

    Jag har sedan vi träffats känt mig undergiven men inte på ett dåligt sätt, jag har sen till ett par år tillbaka känt mig omhändertagen och önskad/behövd.
    Nu i vuxen ålder och med de nuvarande situationerna här hemma så har jag tänkt tillbaka på vår tid i relation när vi var yngre och innan barnen kom men även efter att barnen kom. 

    Jag blir aldrig sedd. Jag jobbar heltid, 7- 16 varje dag. Jag hämtar/lämnar barn, jag lagar all mat och gör all städning hemma, han kan dammsuga ibland. När jag bråkar/ifrågasätter gällande detta så säger han att jag gnäller och säger till mig att jag inte heller gör så mycket hemma. Han själv arbetar veckopendlade tidigare men är nu hemma. 


     


    Jag blir alltid kallad för dum i huvudet eller miffo om jag inte förstår vad han menar med saker. 


     


    Jag får inte fråga om hans lån som han tagit till bil osv. Men jag hjälper ju honom med dessa betalningar. Han blir otroligt arg om jag frågar om dessa lån. 

    Det finns en massa mer, men till punkt nu så gäller det ett par saker jag vill ha lite koll på för jag är på väg att lämna honom. 

    Han hotar att ta barnen från mig (jag har varit med dom varje dag sedan dom kom medans han veckopendlat och sedan när han är hemma kollar på film utan att prata/kolla på dom). Jag har sen en tid tillbaka bott med barnen hemma hos en anhörig för han kan inte bete sig och barnen blir ledsen när han kallar mig fula ord och skapar oreda (jag är inte oskyldig då jag reagerar på hans påhopp när barnen ser, han har puttat, slagit och sparkat annars, allt dokumenterat). Min anhörig vet inte varför vi är här utan min make är på "resa" därför är vi här. 
    Idag blev jag hotad av min make att om jag vågar ta bilen så ringer han polisen på mig för att jag stulit bilen, som jag också betalar för men inte står på. Finns det något jag kan göra för att få allt att bli bättre? 

    Han står på alla kontrakt, bostad, bil etc. 

    Jag är bara så orolig men jag vill bort så snabbt som möjligt


    Du utsätt både för psykisk och fysisk misshandel. Du ska inte gå tillbaka till honom, tvärtom så ska du berätta för din anhörig hur det är och be om hjälp. Du kan även kontakta en kvinnojour och be om hjälp.

    Om ni är gifta så spelar det ingen roll om han står på kontrakt, allt ska delas om det inte finns äktenskapsförord. Och han har ingen rätt att ta barnen ifrån dig. 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-01-14 20:48:01 följande:
    Vet du vad jag kan gå på i en tvist, för han har sagt det att han inte kommer ge sig. Jag har inga vänner och dom enda jag känner är mamma, pappa och mormor/morfar.
    Du ska vända dig till din familj men även en kvinnojour, det finns hjälp att få. Han försöker skrämma dig, men du har rätt till både halva tiden (antagligen mer, eftersom han jobbar borta i veckorna) och hälften av era tillgångar.

    Men det viktigaste är att du inte låter honom skrämma dig. Anmäl honom om han ger sig på dig. 
Svar på tråden Verbal misshandel, fanns det?