• Anonym (Anony­m)
    Fri 15 Jan 2021 10:00
    53 visningar
    3 svar
    3
    53

    Son i 4:an - prestationsångest

    Hejsan!
    Har en son som går i 4.an. Han är glad, sportig och har kompisar både utanför och i skolan. Jag skriver för att han blir så sjukt nervös när han ska ha diagnos eller prov i matte. Han är noggrann med läxor och vi sitter varje dag mellan 20-60 minuter (pga mängden läxor samt att han vill det). 

    Idag kunde han inte äta frukost och säger att han är sååå orolig för det diagnostest han ska ha. Tårarna var nära.

    Som mamma som har lite koll på klassen är han mest nervös för att få "sämst" i klassen. Det verkar som många i klassen jämför provsvaren och detta är hans problem.  Han är bra på matte, dock inte jättestark. Senaste provet fick han 70% rätt och det tycker han är uruselt. Min man och jag säger att det är nog så bra. Han kan matten men blir så blockerad under proven därför är vi inte oroliga att han ligger efter.

    Bor i ett område där jag förmodar att många är högpresterande, och därför är min man och jag mån om att inte öka pressen på honom utan att han ska göra sina läxor och sitt bästa på proven.  Att säga att han inte ska jämföra sig med de andra eller berätta hans poäng funkar inte. Han blir bara sur av det.

    Vad säger man till ett barn som blir så nervös inför prov samt att han inte ska ta åt sig när klasskamrater kommenterar allas poäng?

    Kan tillägga att han tar åt sig väldigt mycket, vad folk säger till honom. Han är lik mig där och jag har sagt att vi båda behöver bli bättre på att inte bry oss om lite halvtaskiga kommentarer.

    Tack för att du tog dig tid att läsa!

  • Svar på tråden Son i 4:an - prestationsångest
  • Anonym (Mamma­)
    Fri 15 Jan 2021 10:12
    #1

    Låter som en otrevlig stämning i skolan.
    Jag skulle försöka byta skola, till någon med trevligare stämning.
    Annars får ni väl fortsätta att stötta sonen och säga att det han gör är tillräckligt bra.
    Risken är dock att det inte hjälper om han får höra av klasskompisarna att han ör dålig. En möjlighet vore väl att prata med klassläraren och höra hur han ser på saken. Behöver kanske sonen stöd i något ämne?

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Fri 15 Jan 2021 10:54
    #2

    Hej och tack för svar!
    Jo, vi behöver prata med läraren då de säkert har erfarenhet av sånt här. Bäst att ta tag i det nu innan det blir värre. 
    Det är tuff stämning i klassen, parallell klassen har det ännu värre tyvärr.
    Jag jobbar mycket med att ge barnen "verktyg" att hantera sådana här situationer, då det kommer alltid finnas någon/några som inte är schyssta.

  • Fri 15 Jan 2021 11:57
    #3

    Prata med läraren. Fokusera inte så mycket på de andra barnens beteenden (men såklart kan du berätta om det) utan på din sons känslor. Kanske har läraren bra förslag på hur du kan stötta sonen och kanske kan läraren göra vissa anpassningar, t.ex att sonen får göra provet som alla andra men sedan gå igenom ev. fel med läraren efteråt, för att på så sätt visa att han kan.

    Med sonen skulle jag prata mycket om lärande. Att den som redan kan allt inte lär sig något på en lektion och om att skolan handlar mycket om att lära sig att lära. Lära sig att kämpa, lära sig att tänka, att anstränga sig osv. På en lektion där man kan allt redan utvecklas man ingenting, på ett prov där man skriver alla rätt får läraren inte veta ett smack om ens faktiska nivå.

    Diagnoser och prov är inte till för att elever ska glänsa med alla rätt, utan för att läraren ska veta hur undervisningen ska läggas upp i fortsättningen och vad eleverna behöver för stöd framgent. Därför utformas ofta diagnoser och prov så att det SKA vara lite svårt, läraren ska se var elevernas förmåga så att säga tar slut. Man säger ibland att för lärandets skull är det bra när eleverna har ca 70-80% rätt, även om det direkt har och nu är roligt att ha alla rätt. 

    Om alla elever får alla rätt, för vad får läraren veta då? Ingenting om var elevernas nivå egentligen ligger, ingenting om vilka missuppfattningar som finns etc. Det är ett stort problem för lärande att så många utanför skolan fokuserar på "alla rätt" eller att det ska vara "lätt" på lektionerna. Utveckling och lärande kräver motstånd, känslor som frustration, irritation etc. 

    Be att sonen tar hem proven och spela GLAD över misstagen. Analysera dem tillsammans och prata om att det är BRA att det är svårt. Svårt betyder chans till lärande, lätt att man slösar tiden på sådant man redan kan. "Toppen, nu vet vi vilken typ av uppgifter du kör fast på! Vi tränar på just den typen av uppgifter fram till nästa prov!"

Svar på tråden Son i 4:an - prestationsångest