• Anonym (Undrar)

    Är det farligt att dricka för mycket vätska?

    Jag undrar om det är farligt att dricka för mycket vätska? Jag dricker ca 3 liter om dan, hälften ca är i form av te med mjölk, och hälften är light-saft. Är detta för mycket? Vad kan hända om man dricker för mycket? Jag tränar inte eller gör nåt sånt som kräver extra vätsketillskott.

  • Svar på tråden Är det farligt att dricka för mycket vätska?
  • Fjäril kär

    3 liter låter helt normalt.

    En människa rekommenderas att dricka minst 2 liter om dagen så 3 är inte för mycket.

  • Anonym (Z)

    Inte den mängd du dricker.

    Det kan vara farligt att dricka för mycket om man dricker stora mängder under kort tid, men då är det ju så stora mängder att det blir jobbigt för en att ens få i sig det, dvs man får tvinga ner vätskan.

    Dricker man när man är sugen eller törstig är det ingen fara.

  • Anonym (Em)

    Varför googlar du inte bara för? Då hade du fått svar snabbare än vad det tar att skriva ett inlägg...

  • Anonym (F)

    Jag tycker att det låter för mycket, särskilt som du inte hårdtränar eller liknande. Rekommenderad mängd enligt länken är 1,5-2 liter per dag, 3 blir för mycket.

  • Anonym (Undrar)
    Fjäril kär skrev 2021-01-15 19:05:35 följande:

    3 liter låter helt normalt.

    En människa rekommenderas att dricka minst 2 liter om dagen så 3 är inte för mycket.


    Tack! :)
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Z) skrev 2021-01-15 19:11:15 följande:

    Inte den mängd du dricker.

    Det kan vara farligt att dricka för mycket om man dricker stora mängder under kort tid, men då är det ju så stora mängder att det blir jobbigt för en att ens få i sig det, dvs man får tvinga ner vätskan.

    Dricker man när man är sugen eller törstig är det ingen fara.


    Mm jag kanske borde sprida ut det mer då... för jag dricker typ hälften vid ett tillfälle och hälften vid ett annat. Jag dricker inte för att jag är törstig utan jag dricker till maten för att jag så lätt blir förstoppad, men dricker jag 1,5 liter till vardera huvudmål så funkar det. Men visst får jag tvinga i mig det. Men spelar det nån roll egentligen så länge det inte totalt är för mycket?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Em) skrev 2021-01-15 19:15:33 följande:

    Varför googlar du inte bara för? Då hade du fått svar snabbare än vad det tar att skriva ett inlägg...


    Nej det hade jag inte. Jag provade att googla först men det står ju hur mycket som helst på hur många sidor som helst så det blir information overload. Mycket lättare att fråga så här, och det finns ju många schyssta människor som faktiskt vill svara (och har svarat). 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (F) skrev 2021-01-15 20:17:22 följande:

    Jag tycker att det låter för mycket, särskilt som du inte hårdtränar eller liknande. Rekommenderad mängd enligt länken är 1,5-2 liter per dag, 3 blir för mycket.


    Ja fast samtidigt står det ju att det är när man kommer över 20-25 liter som njurarna inte kan göra av med det, så... Så jag tänker att det nog inte är nån fara då.
Svar på tråden Är det farligt att dricka för mycket vätska?