• Anonym (Usk)

    Covidvaccin- tvång?

    Nu när det snart är dags att vaccinera även vårdpersonal undrar jag om det kommer att bli tvång på det? Kan arbetsgivaren tvinga en? Tvinga en att berätta om man är vaccinerad osv?

    Undrar ang sakfrågan, inte personligt tyckande

  • Svar på tråden Covidvaccin- tvång?
  • klyban
    Anonym (Usk) skrev 2021-01-15 23:22:25 följande:
    Nu när det snart är dags att vaccinera även vårdpersonal undrar jag om det kommer att bli tvång på det? Kan arbetsgivaren tvinga en? Tvinga en att berätta om man är vaccinerad osv?

    Undrar ang sakfrågan, inte personligt tyckande

    Kan du arbeta med en smitta och risken med det?

    Vaccin är inget man kan tvinga dig att ta, men du har mer och tänka på än dig själv.

  • Anonym (Usk)
    klyban skrev 2021-01-15 23:33:50 följande:

    Kan du arbeta med en smitta och risken med det?

    Vaccin är inget man kan tvinga dig att ta, men du har mer och tänka på än dig själv.


    Jag frågade vad som gällde, inte personligt tyckande.

    Men då vet jag att det inte kan bli obligatoriskt
  • Tom79

    Nej, i Sverige kan ingen tvinga dig att ta vaccin. Det är bara så, och behöver inte vidare diskuteras. Däremot kan säkert vissa arbetsgivare kräva att du tar vaccin, om personalen ska jobba med det hen jobbar med. Men det är ju inget tvång, då man själv väljer om man vill jobba med det man gör. 

  • klyban
    Anonym (Usk) skrev 2021-01-15 23:36:39 följande:
    Jag frågade vad som gällde, inte personligt tyckande.

    Men då vet jag att det inte kan bli obligatoriskt

    Jag sa, du MÅSTE inte ta vaccinet.


    Men som arbetande i den miljön och om det är äldrevården främst, så är det svårt och motivera att inte ta vaccinet.
    Jobbar du inom primärvården, så är det nog lättare att undvika vaccinet.


     


    Varför vill du inte ta vaccinet?
    Allergisk mot komponenter i vaccinet?
    Om det är så, så kommer man inte vara påståelig att du tar vaccinet.
    Men ett av vaccinen har andra komponenter som har en mindre problematik med allergier.
    Och du vet ju att man har injektioner som häver anafylaktiskchock.

  • Anonym (Usk)
    Tom79 skrev 2021-01-15 23:40:01 följande:

    Nej, i Sverige kan ingen tvinga dig att ta vaccin. Det är bara så, och behöver inte vidare diskuteras. Däremot kan säkert vissa arbetsgivare kräva att du tar vaccin, om personalen ska jobba med det hen jobbar med. Men det är ju inget tvång, då man själv väljer om man vill jobba med det man gör. 


    Så är det ju, fast tror inte de kan göra det då vårdpersonal inte direkt växer på träd. Men den som lever får se
  • Tom79

    Vill du på allvar sätta dig in i vad som gäller, och inte förlita dig på Familjeliv (man bör vara mer intresserad av säker kunskap än så, om man jobbar inom vården) kan du läsa här: www.vardfokus.se/fackligt/anstallda-kan-inte-tvingas-vaccinera-sig/

    Ett utdrag:


    Kan en vårdanställd bli tvingad att vaccinera sig?


    ? Nej, man kan inte tvinga en arbetstagare att vaccinera sig. Det är ett kroppsligt intrång. Däremot kan en arbetsgivare inom lagen om arbetsledningsrätt omdisponera resurserna. Till exempel kan en person utan vaccin flyttas till en annan avdelning, om det är extremt viktigt att man är vaccinerad på den första avdelningen. Men lösningen är inte vaccineringen. Det är att inte komma till jobbet när man är sjuk.

  • Anonym (Usk)
    klyban skrev 2021-01-15 23:42:13 följande:

    Jag sa, du MÅSTE inte ta vaccinet.

    Men som arbetande i den miljön och om det är äldrevården främst, så är det svårt och motivera att inte ta vaccinet.

    Jobbar du inom primärvården, så är det nog lättare att undvika vaccinet.

     

    Varför vill du inte ta vaccinet?

    Allergisk mot komponenter i vaccinet?

    Om det är så, så kommer man inte vara påståelig att du tar vaccinet.

    Men ett av vaccinen har andra komponenter som har en mindre problematik med allergier.

    Och du vet ju att man har injektioner som häver anafylaktiskchock.


    Snacka om att dra egna slutsatser...var har jag skrivit att jag inte vill ta det?

    Verkar vara standard på FL, TS frågar något och ner om att hålla sig till sakfrågan och folk öser på med egna åsikter och föreställningar
  • Anonym (Usk)
    Tom79 skrev 2021-01-15 23:44:33 följande:

    Vill du på allvar sätta dig in i vad som gäller, och inte förlita dig på Familjeliv (man bör vara mer intresserad av säker kunskap än så, om man jobbar inom vården) kan du läsa här: www.vardfokus.se/fackligt/anstallda-kan-inte-tvingas-vaccinera-sig/

    Ett utdrag:

    Kan en vårdanställd bli tvingad att vaccinera sig?

    ? Nej, man kan inte tvinga en arbetstagare att vaccinera sig. Det är ett kroppsligt intrång. Däremot kan en arbetsgivare inom lagen om arbetsledningsrätt omdisponera resurserna. Till exempel kan en person utan vaccin flyttas till en annan avdelning, om det är extremt viktigt att man är vaccinerad på den första avdelningen. Men lösningen är inte vaccineringen. Det är att inte komma till jobbet när man är sjuk.


    Tusen tack, och faktiskt en stor eloge att du kunde hålla dig till sakfrågan, ovanligt på FL
  • Tom79
    Anonym (Usk) skrev 2021-01-15 23:42:37 följande:
    Så är det ju, fast tror inte de kan göra det då vårdpersonal inte direkt växer på träd. Men den som lever får se
    Du har säkert rätt. Men jag kan gott tänka mig att vissa chefer och ansvariga ändå kommer att markera. Det går liksom inte att bedriva bra vård om personal på bred front motsätter sig en fungerande och säker medicinsk behandling och på så sätt utsätter patienter och brukare för en ökad risk.

    Det är också mycket möjligt att det förr eller senare blir nya lagar.  www.sydsvenskan.se/2021-01-15/m-krav-kampanj-och-klart-budskap-om-vaccin

    Ur artikeln:
    Enligt lagen går det inte att tvinga en anställd att vaccinera sig och den enskilde är inte heller skyldig att uppge om han eller hon är vaccinerad. Däremot kan en arbetsgivare när en person anställs kräva ett vaccinationsintyg.
    Moderaterna anser att den som säger nej till att vaccinera sig då ska fundera på att byta jobb eller att acceptera omplacering.

  • FtS70

    Från min amerikanska utgångspunkt: vi vill att våra anställda går i god för skolmedicinen som vi känner den och kommer att sparka folk som vägrar, vi ser det som illojalitet mot arbetsgivaren och bristande förståelse gentemot vårt uppdrag.

Svar på tråden Covidvaccin- tvång?