• Anonym (Hjälp!)

    Kan jag ha hamnat i förklimakteriet?

    Vi försöker skaffa syskon till vår son på 2,5 år. Jag har precis fyllt 39 år och jag börjar bli orolig för att jag hamnat i förklimakteriet för när jag testade med clear blue äl-test med sonen fick jag först blinkande smiley och sedan fast, men nu när vi försöker skaffa ett syskon får jag bara fast smiley. Läste att det kunde bero på lägre östrogen nivå och att lägre östrogen nivå kan göra att man inte har ägglossning även om testet visar en LH-ökning.

    Vi har försökt i tre mån nu och varje mån har det gått från låg till maximal. Vi har haft samlag en gång dagen efter den visade maximal och dagen efter men inte blivit gravida ännu. Med sonen blev jag gravid på en gång men då hade vi samlag flera dagar innan äl så det kanske ökade chanserna. Men det är ju några år sen nu och då fick jag som sagt blinkande smileyn på äl-testet.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Kan jag ha hamnat i förklimakteriet?
  • Anonym (BM)

    Ja, det kan du, du är ju faktiskt snart 40 år...

    Ring din VC och be om lite blodprover.

  • Anonym (123)

    Ja det är väl inte helt omöjligt att du är men 3 mån är heller ingen tid att inte ha blivit gravid på. Har du en regelbunden cykel så gissar jag att du på ett ungefär vet när du har din äl då hade jag skippat alla äl test och haft sex varannan dag under äl veckan istället, jag har varit gravid 8ggr och så är det som har funkat allra bäst för mig att bli gravid

  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (BM) skrev 2021-01-16 09:57:24 följande:

    Ja, det kan du, du är ju faktiskt snart 40 år...

    Ring din VC och be om lite blodprover.


    Var i kontakt med en gynekolog igår som sa att det är ovanligt att hamna i det redan nu, och särskilt då jag har regelbunden mens.

    Hade önskat lite mer ingående svar än ditt som inte hjälper mig ett skit. Du verkar vara vilja vara dryg. Totalt onödigt och omoget beteende.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (123) skrev 2021-01-16 10:14:22 följande:

    Ja det är väl inte helt omöjligt att du är men 3 mån är heller ingen tid att inte ha blivit gravid på. Har du en regelbunden cykel så gissar jag att du på ett ungefär vet när du har din äl då hade jag skippat alla äl test och haft sex varannan dag under äl veckan istället, jag har varit gravid 8ggr och så är det som har funkat allra bäst för mig att bli gravid


    Pratade med en gynekolog som sa ungefär samma sak som dig och att hon inte tyckte att 2 månader inte var lång tid alls att försöka på. Hon sa även att man ökar chansen att bli gravid om man har samlag innan ägglossning vilket jag ju hade när vi tillverkade vår son :) Jag har regelbunden mens och såg nu på innehållsförteckningen på clear blue testet att det ibland kan gå från låg till maximal.
  • Mrs Moneybags

    Det har bara gått tre månader så det finns ingen anledning till oro ännu. I snitt tar det sju månader att bli gravid.

    Visst kan vissa hamna i förklimakteriet vid din ålder, men det är inte sannolikt. Har du provat att ?tempa?? Det gjorde jag i många år (för att undvika graviditet) och när jag sen ville bli gravid var det lätt att pinpointa mina fertila dagar.

  • Anonym (Hjälp!)
    Mrs Moneybags skrev 2021-01-16 18:40:07 följande:

    Det har bara gått tre månader så det finns ingen anledning till oro ännu. I snitt tar det sju månader att bli gravid.

    Visst kan vissa hamna i förklimakteriet vid din ålder, men det är inte sannolikt. Har du provat att ?tempa?? Det gjorde jag i många år (för att undvika graviditet) och när jag sen ville bli gravid var det lätt att pinpointa mina fertila dagar.


    Nej men jag använder clear blue digitala ägglossningstest och det gjorde jag även när vi blev gravida med sonen. Då blev jag gravid på första försöket. Den enda skillnaden nu jämfört med då är att vi med sonen körde flera dagar innan ägglossning medan vi de här månaderna körde på ägglossningsdagen och dagen därpå. Så antingen har vi kört försent och för få gå ger eller så är det helt enkelt svårare för mig att bli gravid nu.

    Jag blir så stressad, och även om gynekologen jag har pratat med sa att jag nog inte behövde oroa mig för att ha hamnat i förklimakteriet så börjar man ju tänka de värsta tankarna.
  • Seven Costanza

    Hur många dagar brukar du ha från avslutad mens tills du får utslag på ÄL-test? Jag skulle ha försökt varannan dag från avslutad mens så att spermierna även ligger där och väntar några dagar.

  • Anonym (Hjälp!)
    Seven Costanza skrev 2021-01-18 09:45:05 följande:

    Hur många dagar brukar du ha från avslutad mens tills du får utslag på ÄL-test? Jag skulle ha försökt varannan dag från avslutad mens så att spermierna även ligger där och väntar några dagar.


    12 dagar. Spermier kan ju leva upp till 5 dagar tror jag så nästa ägglossning ska vi köra flera dagar innan :) Jag har regelbunden cykel.
Svar på tråden Kan jag ha hamnat i förklimakteriet?