• Anonym (Ledsen)

    Överviktig för att bli gravid

    Jag och min man har 2 barn och vill skaffa en 3:a men jag är kraftigt överviktig ???? de 2 tidigare graviditeterna har jag varit normal viktig men nu har jag minst 35 kg övervikt och mensen har börjat strula vilket aldrig hänt tidigare , jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att tappa all denna övervikt. Jag har bantat i 15 år från och till och bara tanken på att banta gör att jag får ångest är de nån som är i liknande situation ?

  • Svar på tråden Överviktig för att bli gravid
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-01-16 11:03:09 följande:

    Jag och min man har 2 barn och vill skaffa en 3:a men jag är kraftigt överviktig ???? de 2 tidigare graviditeterna har jag varit normal viktig men nu har jag minst 35 kg övervikt och mensen har börjat strula vilket aldrig hänt tidigare , jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att tappa all denna övervikt. Jag har bantat i 15 år från och till och bara tanken på att banta gör att jag får ångest är de nån som är i liknande situation ?


    Om inte ett barn är tillräcklig motivation för att gå ner i vikt, så ska ni kanske strunta i det. Jag tror inte att det är så sunt att gå omkring och längta efter barn samtidigt som  man inte lyckas gå ner i vikt, du kommer ju att känna dig totalt misslyckad. 
  • Anonym (ak)

    Viktväktarna fungerade för mig, kände för det mesta inte att jag bantade utan levde "normalt", dessutom är det ett bra verktyg för att få upp ögonen på den man man äter och serverar sina barn. Man vill ju ge dem rätt förutsättningar i livet och rätt tänk kring vilken man som kan ätas varje dag och vilken som ska ätas mer sällan. 

    Allt är tillåtet i viktväktarna, men inte varje dag.

    jag gick ner 50 kg och har nu en fin son, är fortfarande med i viktväktarna för att jag gillar deras koncept!

  • Anonym (25 kg)

    Viktväktarna funkade för mig. Gick ner ca 25 kg innan bebisen kom och har nu gått ner ytterligare drygt fem. Har ca 15 kg kvar till normalt BMI.

  • Anonym (25 kg)
    Anonym (25 kg) skrev 2021-01-16 16:08:30 följande:

    Viktväktarna funkade för mig. Gick ner ca 25 kg innan bebisen kom och har nu gått ner ytterligare drygt fem. Har ca 15 kg kvar till normalt BMI.


    Tillägg: Vi tänkte börja med syskonförsök när jag nått normalt BMI. Förhoppningsvis till sommaren/hösten.
  • Anonym (A)
    Anonym (25 kg) skrev 2021-01-16 16:08:30 följande:
    Viktväktarna funkade för mig. Gick ner ca 25 kg innan bebisen kom och har nu gått ner ytterligare drygt fem. Har ca 15 kg kvar till normalt BMI.
    Bra jobbat
  • Anonym (C)

    Tänk inte ?banta?.

    Tänk ?ändra livet.?

    Mat: ät på en lite mindre tallrik och tänk nyttigt och gott! Det ska vara gott att äta! Men bara för att det är gott så måste det ju inte vara mycket. Utan lagom. Drick vatten till maten och tugga långsamt och noggrant.

    Rör på dig. Hitta vardagsmotion. Åker du buss, hoppa av på någon tidigare hållplats och gå resten. Om du åker bil, kan du cykla istället?

    Bor du i lägenhet, ta alltid trappan istället för hissen. Bor du i hus, sätt på musik och dansa loss, gör träning roligt! Hitta DITT sätt och DIN stil och det som fungerar på dig.

    Godis: lite och ibland. Unna dig men nöj dig.

    Tänk framförallt inte ?imorgon? utan tänk ?idag!? Idag börjar jag!

    Och som sagt hitta ditt sätt. Inte banta! Men få in bra kost och motion i vanliga livet.

    Knäböj när du borstar tänderna. Nån annan rörelse när du duschar. Det finns mycket man kan göra som är lätt och roligt. Lycka till!

Svar på tråden Överviktig för att bli gravid