• Anonym (Arv)

    Är det elakt av mig?

    Min mamma gick bort här i november och innan hon dog eller snarare för flera år sen blev jag lovad hennes övernattningslägenhet i stan. Hon gav mig alla nycklar och jag har bott där i fyra år nu. Har betalat små renoveringar och tapetserat om samtliga rum. Mamma har hela tiden sagt att det är min lägenhet.

    Hon har till och med skrivit till föreningens styrelse och sagt att jag tagit över och styrelsen har godkänd mig.

    Hon har gjort klart att jag ska få lägenheten, MEN nu när hon dog så finns det inget testamente någonstans och lägenheten som är mitt hem blir lika mycket min systerns enligt juristen, och att jag får ta en del av mitt arv och köpa ut syrran ur mitt eget hem. Ok jag är med så långt och säger inget om det då pengarna räcker till att jag gör det.

    MEN jag vet att syrran för några år sedan fick av mamma hela kontantinsatsen till sitt husköp. Vilket är samma värde som den lilla tvåa jag har. Jag funderar på att berätta detta för den jurist vi har anlitat för arvskiftet, men nu är min pappa jättearg och menar på att det kan jag inte berätta för det skulle syrran förlora på och så ?sniken? kan jag väl inte vara.

    Nähä men för mig blir det ju jätteorättvist annars.

    Men pappa menar att handpenningen var en överenskommelse mellan mamma och honom att syrran skulle få.

    Mina föräldrar är skilda sedan flera år och var så även när handpenningen betalades ut till syrran, men från mammas konto

    Bör jag skvallra för juristen? Jag känner mig orättvist behandlad

  • Svar på tråden Är det elakt av mig?
  • Pulverkaffe
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 11:25:23 följande:

    Nej, du ska inte blanda ihop de där sakerna. Vad man ger som gåva kan ibland ses som förskott på arv men din pappa kommer ju intyga på din systers sida att det inte alls var så, och då står du där och får ändå dela på lägenheten men dessutom kommer du lyckas göra dig ovän med både din pappa och din syster. Är det värt det...?


    Men hur bra kommer det kännas för TS om hon ibte säger något?

    Hon kommer känna sig orättvist behandlad resten av livet.

    Jag skulle prata med systern och se hur hon ser på det hela. Systern kanske förstår och avstår lgh.
  • Anonym (Nej)
    Pulverkaffe skrev 2021-01-16 12:14:06 följande:
    Men hur bra kommer det kännas för TS om hon ibte säger något?

    Hon kommer känna sig orättvist behandlad resten av livet.

    Jag skulle prata med systern och se hur hon ser på det hela. Systern kanske förstår och avstår lgh.
    Det är upp till var och en att avgöra vad som känns viktigast. Pengarna eller relationen till systern.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arv) skrev 2021-01-16 11:42:03 följande:

    Men kan han verkligen det flera år senare, då det finns bevis för att pengarna gått från mammas konto till syrran och det rör sig om flera hundratusen och det finns ingenting skrivet att det var enbart en gåva till en av oss. Dessutom kan väl pappa inte intyga något som rör mammas konto utan att det finns skriftligen efterlämnat från mamma. Våra föräldrar har ju inte levt tillsammans på över 40 år.


    Så länge han lever kan han intyga att det var tanken med gåvan. Du kan ju läsa mer här: www.bjornlunden.se/juridik/f%C3%B6rskott-p%C3%A5-arv__177

    Citerar: "Lagen säger att när man inte vet något om vad föräldern tänkte när han gav bort egendomen, ska gåvan ses som förskott på arv."

    Men man vet vad din mamma tänkte när hon gav din syster pengarna och därför kommer det inte att avräknas som förskott på arvet.
  • Anonym (Cissi)

    Hade jag varit din syster så hade jag tagit upp saken själv. Hur kan hon tänka att hon har rätt till en fet slant i gåva och du inte har rätt till en lägenhet av motsvarande värde?

  • Anonym (G)

    Det är minst lika elakt att hon kräver hälften att din lägenhet nu.

    Det handlar inte om elakhet , utan rättvisa , att ni får lika mycket.

  • Pulverkaffe
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 12:15:54 följande:

    Det är upp till var och en att avgöra vad som känns viktigast. Pengarna eller relationen till systern.


    Ja det borde ju systern också tänka på. Och pappan.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 12:18:40 följande:

    Så länge han lever kan han intyga att det var tanken med gåvan. Du kan ju läsa mer här: www.bjornlunden.se/juridik/f%C3%B6rskott-p%C3%A5-arv__177

    Citerar: "Lagen säger att när man inte vet något om vad föräldern tänkte när han gav bort egendomen, ska gåvan ses som förskott på arv."

    Men man vet vad din mamma tänkte när hon gav din syster pengarna och därför kommer det inte att avräknas som förskott på arvet.


    Vad tänkte mamman då?

    Hon har ju uppenbarligen gett bpda sina barn gåvor. Som i dagsläget kan ses som ett förskott på arv. Så vad menar du att mamman tänkte då? Du verkar personligen insatt i detta, förmodar att du är pappan ev ? Men oavsett vad så säg vad deras mot tänkte då.

    I övrigt kan jag tillägga att det spelar ingen roll hur npgon har tänkt om det inte kan bevisas skriftligt utav huvudpersonen.

    Likt när en pappa går in och reboverar upp huset som hans nya kvinna äger. Han lägger ner flera tusentals timmar och även lägger in massor med pengar för att de ska ha lika värde i huset vid ev bortgång. Men om han då inte har blivit delägare på pappret så kan styvmamman åberopa 12 2 vilket gör att hon får behålla hela huset och inte behöver ge särkullebarnen en krona för husets värde. Att han sen fixade en livförsäkring som var tänkt att de pengarna skulle användas för att styvmamman skulle kunna köpa ut hans barn. Det spelar ingen roll.

    Så det han tänkte och trodde sig vet spelar ingen roll i slutänden. Då alla anser att styvmamman ska få hela huset med beloppet då hon stod på det som ägare. Att han har lagt in en jävla massa pengar och höjt bostadens värde med flera 1000% spelar ingen roll d det ses som en gåva till kvinnan.

    O kvar får särkullebarnen dessutom bara 50% bara av det lilla som fanns kvar på kontot. Då alla andra pengar under 15 års tid har lagts på huset!
  • Pulverkaffe
    Anonym (Cissi) skrev 2021-01-16 12:25:29 följande:

    Hade jag varit din syster så hade jag tagit upp saken själv. Hur kan hon tänka att hon har rätt till en fet slant i gåva och du inte har rätt till en lägenhet av motsvarande värde?


    Ja, sunt förnuft. Men när det kommer till pengar kan folk bli sjukt egoistiska. Jag känner till fall inom min bekantskapskrets där familjer gått sönder pga av arv och pengar.
  • Anonym (G)
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 11:25:23 följande:

    Nej, du ska inte blanda ihop de där sakerna. Vad man ger som gåva kan ibland ses som förskott på arv men din pappa kommer ju intyga på din systers sida att det inte alls var så, och då står du där och får ändå dela på lägenheten men dessutom kommer du lyckas göra dig ovän med både din pappa och din syster. Är det värt det...?


    De blir nog lika mycket ovänner oavsett. Skillnaden är att TS blir också lurad på en del av sin arv.

    Hur vet du att lägenheten inte var en gåva också ?

    Du är inte TS döda mamma , eller hur?

    Finns det inget dokument att syrrans kontaktinsats var en gåva och ej förskott på arv kan man inte hitta på i efterhand.

    Vill man inte att gåvan ska vara förskott på arvet måste man skriva detta villkor i ett gåvobrev.
  • Anonym (G)
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 12:15:54 följande:

    Det är upp till var och en att avgöra vad som känns viktigast. Pengarna eller relationen till systern.


    Samma gäller pappan och TS syster.
Svar på tråden Är det elakt av mig?