• Anonym (Hm)

    Vad är fel? Omöjligt att öppna ögonen

    Min man har ett återkommande problem. Han har sökt på vc två ggr men får ingen hjälp.

    Han har perioder av extrem trötthet. Han kan sova i princip hela dygn.

    Men det som är mest besvärande i dessa perioder är att han ibland kan trotsa tröttheten och hålla sig vaken (men fortfarande vara en zombie) men han kan inte få upp ögonlocken.

    Han beskriver det som ögoninflammation utan det onda. Inte klibbigt/torrt/rinnigt. Känslan är som att ögonlocken inte kan styras. Får han mot förmodan upp ögonen så ser ögonen rödsprängda ut och han måste stänga dom snabbt för tyngdkänslan är så enorm.

    Ngn som känner igen sig? Frisk i övrigt, inga kända sjukdomar.

  • Svar på tråden Vad är fel? Omöjligt att öppna ögonen
  • Anonym (Skumtomte)

    Då måste han fortsätta gå till sin läkare och inte nöja sig med att bli ivägskickad!! Han ska ha remiss till neurolog eller nåt, det där låter inte normalt.

    Det kan också ha mentala orsaker, som stress, eller vara en kombination, men han SKA ha hjälp.

  • Anonym (Sök igen!)
    Anonym (Skumtomte) skrev 2021-01-17 13:08:07 följande:
    Då måste han fortsätta gå till sin läkare och inte nöja sig med att bli ivägskickad!! Han ska ha remiss till neurolog eller nåt, det där låter inte normalt. Det kan också ha mentala orsaker, som stress, eller vara en kombination, men han SKA ha hjälp.

    Instämmer. Jag tror att det kan vara bra om han, en tid innan läkarbesöket, för dagbok över sina problem (du får assistera med skrivandet såklart, när han är för dålig för att klara det själv) så att läkaren tydligare kan se omfattningen av dem.
  • Anonym (Liknande)

    Hade något liknande när jag hade utmattningsdepression. Jag orkade rent fysiskt inte öppna ögonen på morgonen. Fick mediciner som gjorde det ännu värre för då satt det i nästan hela dagen. Och sov hela dagarna. Var kanske vaken 4 timmar om dagen när jag tog tabletterna . De var dock inte röda så som du beskriver. Försvann när jag bytte medicin.

    Som någon annan säger: kontakta läkare igen och ge dig inte förrän man vet vad det beror på.

  • Anonym (Hm)

    Tack för svar.

    Förut för ca 6 månader sedan var sömnperioderna mkt längre, upp till 4-5dgr. Då var han inte ens uppe och åt. Man fick ingen kontakt med honom.

    Nu kan man få kontakt med honom men ögonen klarar han inte av att hålla uppe. Nu kanske det rör sig om två dagar.

    Tyvärr tycker inte min man att det är så farligt så han vill inte söka för det igen. Han har blivit nobbad två gånger redan.

    Jag föreslog att vi skulle åka akut så ngn får se honom när han är i det här skicket.

  • Anonym (faktor)

    Jag tänker på rubbningar av sömnhormon som styr sömn/vaknehet.

    Fel i melatoninnedbrytningen?
    (sömnhormonet som måste brytas ner för att vi ska kunna vakna)

    Brist på hypokretin/orexin? 

    Han måste fortsätta söka och få remiss till endokrinolog tror jag. Byt VC-läkare eller VC om ni inte blir tagna på allvar.

    Detta låter inte som narkolepsi men om man läser om vad som sker i kroppen vid narkolepsi kan man förstå mer hur regleringen fungerar.

    Läs mer: 
    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/neurologi/narkolepsi/
    sv.wikipedia.org/wiki/Orexin

  • Anonym (Hm)
    Anonym (faktor) skrev 2021-01-17 13:46:47 följande:

    Jag tänker på rubbningar av sömnhormon som styr sömn/vaknehet.

    Fel i melatoninnedbrytningen?

    (sömnhormonet som måste brytas ner för att vi ska kunna vakna)

    Brist på hypokretin/orexin? 

    Han måste fortsätta söka och få remiss till endokrinolog tror jag. Byt VC-läkare eller VC om ni inte blir tagna på allvar.

    Detta låter inte som narkolepsi men om man läser om vad som sker i kroppen vid narkolepsi kan man förstå mer hur regleringen fungerar.

    Läs mer: 

    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/neurologi/narkolepsi/

    sv.wikipedia.org/wiki/Orexin


    Tycker inte att det påminner om narkolepsi när vi läser om det. Dock rätt likt me/cfs
  • Anonym (Va)

    Saknas mycket information här. Låter osannolikt att Vc inte gjort något om det är såhär extremt. Vad har de gjort? Prover? Teorier? Remisser? Det kan vara många saker men något måste vc ha gjort. Är han sjukskriven? Vad gjorde ni när han sov så många dagar i sträck utan att ni fick kontakt? Var han inte ens uppe på toaletten? Hur började detta? Osv....

  • Anonym (faktor)
    Anonym (Hm) skrev 2021-01-17 19:49:00 följande:
    Tycker inte att det påminner om narkolepsi när vi läser om det. Dock rätt likt me/cfs
    Nej, det var ju exakt det jag skrev också i sjätte meningen- länken var mer för att ge en bakgrund om ni inte är bekanta med hur sömnhormonerna fungerar.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (D) skrev 2021-01-17 14:18:16 följande:

    Inte så farligt?! Hur skulle hans tillvaro fungera de här dagarna om inte du fanns där alls? 


    Alltså det är jätte illa. Jag har varit påväg att lämna honom för att han inte tar tag i det. Vi har två barn under 4 år också. Jag har mått väldigt över det här.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Va) skrev 2021-01-17 21:06:55 följande:

    Saknas mycket information här. Låter osannolikt att Vc inte gjort något om det är såhär extremt. Vad har de gjort? Prover? Teorier? Remisser? Det kan vara många saker men något måste vc ha gjort. Är han sjukskriven? Vad gjorde ni när han sov så många dagar i sträck utan att ni fick kontakt? Var han inte ens uppe på toaletten? Hur började detta? Osv....


    Han fick en depression för 3 år sedan (hans bror dog). Har mått bra i ca 1.5 år innan det här kom. Jag har tvingat honom att söka vård för det här två gånger. Tyvärr aldrig fått iväg honom när han är mitt i en sån här episod.

    Jag kan aldrig veta exakt vad han säger till läkaren när han är där. Men sist gjorde dom ekg, blodprover, standard undersökning. Läkaren uppmanade honom att röra på sig mer och äta nyttigt. Hon hittade inget fel. Jag grät när jag hämtade honom och fick höra att inget var fel.

    Han hade jobb då. Men fick problem pga sina sovperioder. Han somnade vid datorn, på toaletten, när man pratade med honom etc. Sista gången det hände när han jobbade kom han överens med arbetsgivaren om att han skulle ta ut en veckas semester. Efter det fick han problem på jobbet och tvingades säga upp sig. Han har varit arbetsbefriad i tre månader och lever på det.

    När han sover så här går han ej upp och äter om det inte finns ngt jag ställer fram. Då slevar han i sig det alternativt ligger ner och äter det. Men han somnar flera gånger. Behöver han gå på toa klarar han det knappt alt somnar på toaletten. Han har ramlat i golvet på toaletten vid ett tillfälle.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (faktor) skrev 2021-01-18 13:55:32 följande:

    Nej, det var ju exakt det jag skrev också i sjätte meningen- länken var mer för att ge en bakgrund om ni inte är bekanta med hur sömnhormonerna fungerar.


    Jag läste din länk och har googlat. Menade mest att det inte kändes rätt när jag läser om det.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Hm) skrev 2021-01-18 19:28:41 följande:

    Han fick en depression för 3 år sedan (hans bror dog). Har mått bra i ca 1.5 år innan det här kom. Jag har tvingat honom att söka vård för det här två gånger. Tyvärr aldrig fått iväg honom när han är mitt i en sån här episod.

    Jag kan aldrig veta exakt vad han säger till läkaren när han är där. Men sist gjorde dom ekg, blodprover, standard undersökning. Läkaren uppmanade honom att röra på sig mer och äta nyttigt. Hon hittade inget fel. Jag grät när jag hämtade honom och fick höra att inget var fel.

    Han hade jobb då. Men fick problem pga sina sovperioder. Han somnade vid datorn, på toaletten, när man pratade med honom etc. Sista gången det hände när han jobbade kom han överens med arbetsgivaren om att han skulle ta ut en veckas semester. Efter det fick han problem på jobbet och tvingades säga upp sig. Han har varit arbetsbefriad i tre månader och lever på det.

    När han sover så här går han ej upp och äter om det inte finns ngt jag ställer fram. Då slevar han i sig det alternativt ligger ner och äter det. Men han somnar flera gånger. Behöver han gå på toa klarar han det knappt alt somnar på toaletten. Han har ramlat i golvet på toaletten vid ett tillfälle.


    Men han måste ju tycka själv att det är ett problem. Kan du inte följa med till VC? Prata själv med läkaren och beskriv hur du upplever saken, hur extremt det är. Varför gjorde inte arbetsgivaren mer, han var ju uppenbart sjuk? Det är kanske neurologiskt eller någon central funktion i hjärnan. Annars är det ev psykiskt och då behöver han annan hjälp. Hursomhelst, ingen läkare skulle säga att det är normalt och släppa det om de fick anamnesen som du skriver den här.
Svar på tråden Vad är fel? Omöjligt att öppna ögonen