• Anonym (Hopeless)

    Så kallad sexsomnia

    Hej!

    Jag önskar era åsikter! Ska jag försöka fortsätta vidare eller ska jag lämna?

    Det är svårt, allt känns svårt. Vi har varit sambos i 9 år, har två barn på 2 och 5 år. Han var min stora kärlek, han jag skulle fortsätta resten av mitt liv med. Men nu tvekar jag, ska jag verkligen stanna?

    Problemet är att han tar på mig (here and there) och försöker inleda sex När han somnat. Detta problemet har vi haft sedan ca 3 år tillbaka. Jag har från början sagt till att jag inte tycker det är okej och bedt han söka hjälp. Hjälp har han inte sökt och problemet har bara blivit större.. nu försöker han tvinga sig på med makt och blir riktigt grumpy om jag säger till... allt detta leder ju till att jag totalt önskar avstå sex, då jag tycker Hans beteende är vidrigt. Och vad vet jag, kanske det är det som gör han försöker mer i "sömnen nu..

    Hur ska jag göra?

    Vi har pratat och kommit fram till att ska söka hjälp.. Men det gör han ju inte. . Ska jag bara packa väskan och dra? Har någon varit med om samma där det har funnits en lösning?

  • Svar på tråden Så kallad sexsomnia
  • Anonym (Ja)

    Hej

    Jag är man och haft samma problem. För mig var det som en dröm. Ibland kunde jag minnas delar men oftast inget alls.

    Jag var inte sugen när jag var vaken och hadr ibte särskilt hög sexdrift vid tillfället. Det gick över av sig självt efter npt år.

    Det var aldrig varje natt utan nån natt i veckan.

    Min sambo upplevde detta inte som ett jätteproblem och jag blev aldrig sur i sömnen.

  • Anonym (Hopeless)
    Spnks skrev 2021-01-17 22:54:32 följande:

    Jag tror att det är så att du behöver inse att han faktiskt inte sover på riktigt. Det har hållit på i tre år - hade det faktiskt skett när han sov så borde han själv tycka att det är otroligt olustigt och velat söka hjälp självmant. Men det gör han ju inte så...


    Han tar inte tag i ett problem han skapar.. högen med problem blir bara större.
  • Tecum
    Anonym (Hopeless) skrev 2021-01-17 21:56:27 följande:
    Det att ha skilda sovrum.. Ska vi sova separerad tills vi avlider? Eller?
    Söker mer efter en lösning där vi kan sova i samma rum och han inge fortsätter sitt beteende.

    Kan förtydliga att det inte bare är att han tar och klår utan även försöker penetrera och verkligen tvinga sig på.. även om jag säger nej..
    Men om alternativet är skilsmässa kan det vara värt att prova under en tid.
  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2021-01-17 21:47:12 följande:
    Men om han bara tafsar på dig i sömnen är det bara att ha skilda sovrum eller flytta isär sängarna.

    Men känslan är att ni har större problem. Du verkar inte älska honom och hans tafsande är ett symptom snarare än en orsak.
    Håller med
  • Anonym (B)

    Det måste vara hur jobbigt som helst, speciellt när han inte vill söka hjälp. Förstår att du känner dig otrygg nattetid och att din sömn blir lidande. Separata sovrum tills han inser att han måste söka hjälp kanske inte är så dumt?

    Kan du prata med honom om konsekvenserna av hans beteende? Och benämn det för vad det är, sex mot någons vilja är våldtäkt.

  • Droiden

    Låter som det är ganska jobbigt för er.

    Är ingen expert i området, så läste lite om detta problem nyss. Ganska vanligt värkar det som, dock ganska nytt så liten kunskap till orsak osv.

    www.aftonbladet.se/halsa/a/J169bm/de-har-sex--medan-de-sover

    I denna länk kan man läsa om en expert som pratar om detta. Hon nämner att båda måste tillsammans hitta en lösning som fungerar.

    Dricker han alkohol? Prata han i sömnen innan?

    Han kan inte rå för det, men om han vägrar inse problemet, så får du säga att du kan inte vara kvar om han inte är behjälplig att lösa problemet.

  • Wench85
    Anonym (Hopeless) skrev 2021-01-17 20:49:16 följande:

    Hej!

    Jag önskar era åsikter! Ska jag försöka fortsätta vidare eller ska jag lämna?

    Det är svårt, allt känns svårt. Vi har varit sambos i 9 år, har två barn på 2 och 5 år. Han var min stora kärlek, han jag skulle fortsätta resten av mitt liv med. Men nu tvekar jag, ska jag verkligen stanna?

    Problemet är att han tar på mig (here and there) och försöker inleda sex När han somnat. Detta problemet har vi haft sedan ca 3 år tillbaka. Jag har från början sagt till att jag inte tycker det är okej och bedt han söka hjälp. Hjälp har han inte sökt och problemet har bara blivit större.. nu försöker han tvinga sig på med makt och blir riktigt grumpy om jag säger till... allt detta leder ju till att jag totalt önskar avstå sex, då jag tycker Hans beteende är vidrigt. Och vad vet jag, kanske det är det som gör han försöker mer i "sömnen nu..

    Hur ska jag göra?

    Vi har pratat och kommit fram till att ska söka hjälp.. Men det gör han ju inte. . Ska jag bara packa väskan och dra? Har någon varit med om samma där det har funnits en lösning?


    Men herregud. Alltså.
    För att försöka sätta mig in i situationen... Hade jag och min partner upptäckt att han försökte våldta mig i sömnen kan jag inte föreställa mig något annat än att han skulle ha sökt vård direkt. Han skulle nog vara helt chockad och äcklad av sig själv, skämmas, må skit, antagligen värre än jag (trots att jag har ett rejält bagage).
    HAN skulle ha flyttat till ett annat sovrum eller satt fast sig med handbojor eller liknande omgående för att inte riskera att sätta sig i en situation där han skulle kunna utsätta mig för ett sådant övergrepp. 

    Risken skulle vara stor att ingen av oss skulle vilja ha något som helst sexuellt samliv under utredning/behandling, för det skulle bli så färgat av denna händelse... 

    Skulle det vara ett övergrepp som gick långt skulle vi nog båda behöva stora mängder terapi för att kunna ha nån chans att vara trygga ihop igen. Vi skulle nog båda ha svårt att lita på och förlåta honom, och oroas mycket för vad som mer skulle kunna hända. Skulle han kunna gå rakt ut i vägen och bli påkörd i sömnen? Hämta en förskärare och hugga nån i magen? Våldta någon annan? Osv. 

    Sedan måste jag erkänna att eftersom det är en otroligt ovanlig diagnos skulle jag nog fundera ett ögonblick över om det faktiskt var sant och läsa exempelvis Åklagarmyndighetens rapport fårn 2016 (www.aklagare.se/globalassets/dokument/rapporter/ovriga-rapporter/redovisning-av-ett-uppdrag-fran-riksaklagaren---om-somnambulism-och-sexsomni.pdf) och vilja få diagnosen förklarad från hans vårdgivare, både för att kunna bidra i rehabilitering/medicinering/utredning/vad-som-nu-görs-åt-det och för att kunna skydda mig själv och vår relation.
  • Anonym (Hopeless)
    Wench85 skrev 2021-01-19 13:34:51 följande:

    Men herregud. Alltså.

    För att försöka sätta mig in i situationen... Hade jag och min partner upptäckt att han försökte våldta mig i sömnen kan jag inte föreställa mig något annat än att han skulle ha sökt vård direkt. Han skulle nog vara helt chockad och äcklad av sig själv, skämmas, må skit, antagligen värre än jag (trots att jag har ett rejält bagage).

    HAN skulle ha flyttat till ett annat sovrum eller satt fast sig med handbojor eller liknande omgående för att inte riskera att sätta sig i en situation där han skulle kunna utsätta mig för ett sådant övergrepp. 

    Risken skulle vara stor att ingen av oss skulle vilja ha något som helst sexuellt samliv under utredning/behandling, för det skulle bli så färgat av denna händelse... 

    Skulle det vara ett övergrepp som gick långt skulle vi nog båda behöva stora mängder terapi för att kunna ha nån chans att vara trygga ihop igen. Vi skulle nog båda ha svårt att lita på och förlåta honom, och oroas mycket för vad som mer skulle kunna hända. Skulle han kunna gå rakt ut i vägen och bli påkörd i sömnen? Hämta en förskärare och hugga nån i magen? Våldta någon annan? Osv. 

    Sedan måste jag erkänna att eftersom det är en otroligt ovanlig diagnos skulle jag nog fundera ett ögonblick över om det faktiskt var sant och läsa exempelvis Åklagarmyndighetens rapport fårn 2016 (www.aklagare.se/globalassets/dokument/rapporter/ovriga-rapporter/redovisning-av-ett-uppdrag-fran-riksaklagaren---om-somnambulism-och-sexsomni.pdf) och vilja få diagnosen förklarad från hans vårdgivare, både för att kunna bidra i rehabilitering/medicinering/utredning/vad-som-nu-görs-åt-det och för att kunna skydda mig själv och vår relation.


    Tack för ditt svar!

    Jag skulle önska reaktion han fick var att bli totalt äcklad av sig själv, men han är ju tydligen inte det då han inte sökt hjälp efter 3 år med detta problem som bara eskalerar.
  • Anonym (Vård)
    Anonym (Hopeless) skrev 2021-01-17 22:22:18 följande:

    Genom den svenska vården kan jag inte söka hjälp åt honom.


    Hur kommer detta sig?
  • New  Dawn

    Mycket svårt att ta detta på allvar.

    Så han våldtar dig i sömnen. Lyssnar inte på ett nej.

    Går inte att väcka alltså?!

    Han sover alltså så hårt att du inte kan väcka honom. Han tränger sig på dig grovt, men vill inte göra något åt det......


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Märkligt)

    Vilken jobbig situation för er!

    Har ni barn också så kan det ju gå riktigt illa, om någon av dem blir rädd på natten och lägger sig att sova hos er. Skaffa inte barm med honom iallafall!

  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (Märkligt) skrev 2021-01-23 14:27:34 följande:

    Vilken jobbig situation för er!

    Har ni barn också så kan det ju gå riktigt illa, om någon av dem blir rädd på natten och lägger sig att sova hos er. Skaffa inte barm med honom iallafall!


    Sorry läste att ni har barn. Sök hjälp omgående.
  • Anonym (Hopeless)
    Anonym (Vård) skrev 2021-01-23 13:15:32 följande:

    Hur kommer detta sig?


    Eftersom han inte har några funktionshinder.. Jag kan då inte agera ombud med mindre det gäller akutsjukvård. Sekretesslagarna står mycket stärkt.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2021-01-23 14:08:07 följande:
    Mycket svårt att ta detta på allvar.
    Så han våldtar dig i sömnen. Lyssnar inte på ett nej.
    Går inte att väcka alltså?!
    Han sover alltså så hårt att du inte kan väcka honom. Han tränger sig på dig grovt, men vill inte göra något åt det......
    Håller med. Dessutom avfärdar TS det givna tipset att flytta isär sängarna...
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-01-23 17:55:21 följande:

    Håller med. Dessutom avfärdar TS det givna tipset att flytta isär sängarna...


    Ja, med tanke på att det handlar om någon typ av övergrepp så borde det kännas angeläget att göra nåt.
    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Så kallad sexsomnia