• Anonym (Den manliga vännen)

    Var går gränsen för emotionell otrohet?

    Jag har för några månader sedan blivit vän med en kvinna över Internet via en gemensam hobby. Vi har aldrig setts i verkligheten, men hörs på sms flera gånger i veckan och kanske en gång i veckan hörs vi på telefon och pratar dels om vår gemensamma hobby men även andra saker, oftast i flera timmar. Hon har en partner (som hon inte bor ihop med). Själv är jag singel.
    Man kan ju självklart ha vänner av motsatt kön även om man har en partner, men eftersom vi hörs så pass ofta och pratar så länge på telefon (dock inget sexuellt) så undrar jag hur lämpligt detta är? Det finns ju något som heter emotionell otrohet, och funderar på när gränsen för det går? Även om det inte är jag som riskerar någon otrohet här så blir jag ju ändå delaktig. Eller överdriver jag i mina tankar tycker ni?
  • Svar på tråden Var går gränsen för emotionell otrohet?
  • Anonym (Den manliga vännen)
    Anonym (Igen) skrev 2021-01-18 22:57:26 följande:

    Trodde att du skulle trappa ner med henne?


    Hej Igen! Skillnaden nu är att jag inte är intresserad. Som jag skrev förut så hade jag redan då tappat intresset.
  • Xlr8

    Skaffa en ryggrad, släpp datorn och lyft lite skrot så kanske du slipper fruntimmer tankar fram över

  • Anonym (Mia)

    Men sådär kan man ju inte tänka! Teoretiskt kan alla mina väninnor vara bisexuella och vara emotionellt otrogna med mig utan att jag ens vet det. Ska jag då avsluta vår vänskap av respekt för deras partners, bara för säkerhets skull? Nej, låt henne själv ta ansvar för sitt förhållande och sin eventuella otrohet. Troligen är hon inte ens intresserad av dig på det sättet.

  • Anonym (Den manliga vännen)
    Anonym (Mia) skrev 2021-01-19 01:11:12 följande:

    Men sådär kan man ju inte tänka! Teoretiskt kan alla mina väninnor vara bisexuella och vara emotionellt otrogna med mig utan att jag ens vet det. Ska jag då avsluta vår vänskap av respekt för deras partners, bara för säkerhets skull? Nej, låt henne själv ta ansvar för sitt förhållande och sin eventuella otrohet. Troligen är hon inte ens intresserad av dig på det sättet.


    Men är du bisexuell då? Om inte så är det ju aldrig nåt problem med att umgås med dina bisexuella väninnor. Jag antar också att din partner vet om att du umgås med dem eller att du utan problem skulle kunna berätta det för din partner. Det är väl när man känner man måste dölja en relation med en vän för sin partner som det kan vara ett problem.

    Ja jag vet att det är hennes ansvar så jag borde väl inte bry mig.
  • Anonym (Hmm...)

    Det låter ju verkligen inte som att hon har något annat intresse av dig än någon som hon delar samma hobbyintresse med. Så därav är det inga problem och kommer inte bli det heller. Hon är INTE emotionellt otrogen mot sin partner och detta vet troligen partnern om.

  • Anonym (Den manliga vännen)
    Anonym (Hmm...) skrev 2021-01-19 06:19:58 följande:

    Det låter ju verkligen inte som att hon har något annat intresse av dig än någon som hon delar samma hobbyintresse med. Så därav är det inga problem och kommer inte bli det heller. Hon är INTE emotionellt otrogen mot sin partner och detta vet troligen partnern om.


    Och vad baserade du det på? Jag har ju knappt nämnt något om varken mig, henne eller partnern eller vad mer vi pratar om. Märkligt att komma med det inlägget tycker jag. Om hon har intresse eller inte är heller inget du kan veta något om.

    Frågan var dessutom var gränsen går för emotionell otrohet.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Den manliga vännen) skrev 2021-01-19 02:01:58 följande:

    Men är du bisexuell då? Om inte så är det ju aldrig nåt problem med att umgås med dina bisexuella väninnor. Jag antar också att din partner vet om att du umgås med dem eller att du utan problem skulle kunna berätta det för din partner. Det är väl när man känner man måste dölja en relation med en vän för sin partner som det kan vara ett problem.

    Ja jag vet att det är hennes ansvar så jag borde väl inte bry mig.


    JAG är ju inte otrogen. Det jag menar är att med samma resonemang som du för, dvs att den här kvinnan kan vara emotionellt otrogen ?med dig? utan din vetskap, så skulle mina väninnor kunna vara otrogen ?med mig? mot sina män utan min vetskap. För att gardera sig mot att bli inblandad i någon annans emotionella otrohet så måste man alltså i så fall avsluta alla vänskapsrelationer så fort vännerna träffar en partner. Alternativet är att var och en tar ansvar för sina egna känslor, handlingar och löften.
  • Anonym (sledge)

    Ser faktiskt inte problemet. Om ni har utbyte av varandras erfarenheter kring en gemensam hobby så kör på. Om samtalet glider in på något annat som du inte känner dig bekväm med att diskutera så säg det eller avsluta kontakten.

  • Anonym (Den manliga vännen)
    Anonym (Mia) skrev 2021-01-19 11:49:21 följande:
    JAG är ju inte otrogen. Det jag menar är att med samma resonemang som du för, dvs att den här kvinnan kan vara emotionellt otrogen ?med dig? utan din vetskap, så skulle mina väninnor kunna vara otrogen ?med mig? mot sina män utan min vetskap. För att gardera sig mot att bli inblandad i någon annans emotionella otrohet så måste man alltså i så fall avsluta alla vänskapsrelationer så fort vännerna träffar en partner. Alternativet är att var och en tar ansvar för sina egna känslor, handlingar och löften.
    Jag undrar var gränsen går, för det kan ju förstöra förhållanden och det är ju inget kul att vara delaktig i, och man vet ju inte när det går för långt på samma vis som med fysisk otrohet. Om din väninna är bisexuell och hon inte har en aning om ifall du är det, så är det ju stor skillnad mot om ens kvinnliga heterosexuella partner är nära vän med en man som är singel. Tror du inte att många män skulle börja fundera om hans partner hade mycket kontakt med en ny manlig vän? Men det kanske inte räknas som nån emotionell otrohet. Det kanske bara är jag som överdriver detta.
Svar på tråden Var går gränsen för emotionell otrohet?