• Brumma

Behöver hjälp ang vv boende och ex

Nej, försäkringskassan har inte längre underhållsstöd vid växelvis boende.

Du borde kunna minska din skuldsanering om du inte längre har en inkomst, eftersom de räknar ut en minimisumma att leva på - har din inkomst ändrats får de räkna om.

Gällande att betala lika mycket för barnen så ja, du betalar för när de är hos dig och han betalar när de är hos honom. Självklart kan man tycka att han borde kunna betala lite mer under en period, men det är inget du kan tvinga honom till.

Det du kan göra är att gemensamma utgifter (aktiviteter, overaller osv) får sänkas till det du har möjlighet att lägga. Köp på rea eller begagnat. Har du inte möjlighet att betala barnens aktiviteter får de tyvärr sluta.

Kanske går då pappan in självmant och tar en större del, men som sagt går det inte att kräva.

Eller menar du att han skall betala barnebs utgifter hos dig? Hyra, mat osv?

• Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 09:56:43 följande:

Det är väl en självklarhet att den med högre inkomst ska betala mer..... Jag kan inte trolla precis och förväntas

betala lika mycket som innan.

Nja. Om han hade en förmögenhet och du var lågavlönad hade barnen kunnat stämma på sk standardtillägg, men så är inte fallet här.

Vid förmåga att betala underhåll tex går man på inkomsten två år tillbaka, så föräldrar som betalar underhåll får snällt trolla med knäna och fortsätta betala, även om inkomsten ör 0:-

Så jo, du förväntas stå för din del av barnens kostnader MEN om du inte kan får de kostnaderna sänkas.
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 10:00:39 följande:

Jag har betalat för barnen när dom är hos mig, jac som ger dom månadspeng osv...... Men om jag inte hsr möjlighet till att betala som innan då min inkomst minskar med flera tusen

Hyra och mat betalar jag ju när barnen är hos mig men typ kläder, skor, telefoner, aktiviteter

Då får du dra in på månadspengen ett tag framöver, och förklara att den minskade inkomsten du har behöver läggas på mat och hyra. Likaså gällande övriga kostnader. De kanske inte kan köpa nya kläder o skor just nu. Är det nödvändigt (om skorna är för små osv) får du leta på rea så att du har råd att betala din del. Är det aktiviteter som kostar så får du förklara att omständigheterna ändrats och att du inte längre har möjlighet att betala.

Och INTE med orden "pappa vill inte betala mer så ni får sluta" utan med orden "JAG har blivit arbetslös och därför har JAG inte råd just nu".
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 10:32:54 följande:

Precis så jag resonerar med barnen.... Men pappan kan inte hålla käft och säger allt till barnen och snackar skit om mig

Och det är jättetråkigt och tyvärr inget man kan göra något åt, mer än att förklara sanningen (utan att anklaga den andra föräldern) om det kommer upp.

Hos oss var det mamman som pratade illa om pappan och mig (bonusmamma) och det enda vi kunde göra var att fortsätta prata gott om mamman och förklara varför det var si eller så (tex lät mamman barnet ringa och säga "jag kan inte komma idag (bytesdagen) för jag o mamma skall gå på bio/lekplays/gröna lund/köpa nya kläder osv osv" ). Då fick man lugnt förklara att nej, det får ni göra nästa vecka när du skall vara hos mamma för nu skall du komma till pappa och vi skall mysa/se på film/ umgås/ träffas osv... vi blev elaka men tyvärr inte så mkt mer att göra.

Så hur mkt det än svider så får man aldrig tillåta sig att sjunka till den andras nivå. Svära o klaga över föräldern får man, men inte framför barnet ;) Man får ta sitt ansvar hekt enkelt.

Och, tyvärr gäller det öven pengarna - även om man får det sämre ställt har man ett ansvar att bidra med sin del. Och ja, kanske kan man inte bidra med lika mycket men då får man sänka kostnaderna, inte begära att den andra skall betala mer.
  • Brumma
    Anonvm skrev 2021-01-19 10:35:32 följande:

Så otroligt skönt att se att det finns fler sunt tänkande och resonerande människor där ute.

:)

Det är dock väldigt mycket lättare att tänka logiskt och sunt när man inte är mitt i det själv ;)

Jag tycker även att rent moraliskt bör pappan hör "steppa upp" och tillfällugt ta en större del av barnens kostnader för tex aktiviteter, om han har råd vill säga, men jag försöker utgå från vad man kan begära rent lagligt. Och inte heller ta för givet att den andra föräldern har möjlighet att lägga några tusen mer än planerat, bara för att man själv inte har råd.
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 11:51:47 följande:

Självklart har vi lika mycket ansvar.

Men det är inte enkelt för mig att betala samma som innan med en inkomst på kanske 15 tusen sammanlagt som jag kommer få ut och han har 21 tusen... Känns orättvist då jag inte kan trolla fram extra tusenlappar så länge jag är arbetslös

Fast ingen säger att du måste betala samma som innan utan att ni får rätta utgifterna efter din nuvarande ekonomi, inte vad du/ni hade innan du blev arbetslös.

Din ekonomiska sits gar ändrats, och det påverkar självklart barnen - precis som för alla barn vars föräldrar blir arbetslösa.
  • Brumma
    Anonvm skrev 2021-01-19 19:19:46 följande:

Precis, då kan pappan ansöka om underhållsstöd så att staten går in och täcker upp för TS oförmåga att bidra till barnens försörjning.

Nej det gör de inte, eller TS kommer skuldsätta sig då det läggs på hög eftersom de kommer beräkna vad hon har möjlighet att betala på när hon hade en inkomst. Hon kommer därför troligtvis bedömas kunma betala fullt underhållsstöd.
  • Brumma
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-01-19 20:05:52 följande:

Jag vet precis vad du pratar om, inkomsten fastställs efter vad du deklarerade för 2 år sen.... Fullständigt idiotiskt...

Håller fullständigt med..

Jag fick under en lång period betala min mans underhåll till hans ex, eftersom jmhan inte hade någon inkomst... kändes inte helt ok faktiskt..
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-20 00:57:13 följande:

Vi har inte samma förbehållsbellopp för att han har högre hyra än vad jag har, mitt förbehållsbellopp var på 12560 inkkusive hyra på 8000 kr, då hade jag kvar 4560 kr till mat, kläder, hygien, mobil osv.

Så det finns inte något att dra in på

Och på allt detta så säljer han saker på nätet där han får in minst 3 tusen i månaden

Och det ca räknat på min förra lön på 16100 men jag fick aldrig ut en hel lön men typ runt 14300 för det vsr alltid något med barnen....

Så nu vet jag ju inte exakt hur mycket jag kommet att få i akassa förräns jag får beslutet

Har ansökt om omprövning hos KF nen det tar någon månad.

Det jag försöker förklara att jag har gjort mitt bästa sen vi skildes, barnen har allt dom behöver och jag kan inte ge mer än vad jag kan

Nu hände en grej och barnen är hos han då han kom och hämtade dom (12,14år)

I morgon ska jag ringa familjerätten och göra en orosanmälan till soc men tills vi har fått tid till mötet sp har jag bestämt att barnen ska få vara s hos honom

Vänta lite nu..

Det har hänt något hos pappan som får dig att göra en orosanmälan men samtidigt har du bestämt att de ska vara där på heltid? Eller missuppfattar jag?

Jag tror absolut att du/ni sett till att barnen har allt de behöver, det vi säger är att ni inte längre kan lägga samma summa på barnen utan behöver minska månadspeng, kostnad för kläder och fritidsintressen, om du inte kan dra in på något annat.

Barn kostar, men man får lägga nivån efter vad man har råd att betala, inte efter vad någon annan har råd att betala. Vad pappan får in på att sälja saker på nätet har inte riktigt med saken att göra, utan det är DIN ekonomi du behöver tänka på, inte hans.
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-21 02:18:05 följande:

Ja det har hänt en massa saker, bla har pappan börjat prata om självmord, kör med barnen utan bälte, tar sönder saker framför dom när han är arg

Sonen såg honom och hans nya tjej i sängen, stå i köket smeka varandra och grovhångla.

Det som hände var att sonen blev slagen av någon okänd ute då han gick ut utan att säga till mig för jag hade somnat, kom hem och jag var arg för att han inte har sagt om att han skulle ut

polisen ringdes för anmälan och dom kom hem

Samtidigt kom pappan förbannad och tog barnen med sej hem fast det är min vecka

Pratade med polisen om han kan göra så och det kunde han tydligen för så länge barnen inte vägrar

Tycker att det är fruktansvärt orättvist att han ska ha rätt att få göra så

Det låter lite som om det är flera sidor av den här historien..

Undrar lite hur gamla dina barn är?

Självklart får man som vårdnadshavare hämta sitt/sina barn om man har en oro för deras välbefinnande, vilket pappan troligen haft om polisen ringt honom och sagt att det hänt något och att de var på väg för att utreda.

Varför var sonen in i deras sovrum? Ja, då kan man råka se när föräldern har sex...

Vad innebär "grovhångla"? Tänker att en tonåring kanske kan uttrycka sig så även om det innefattar mest kyssar och lite "småsmek"...

Inte bra om pappan mår så dåligt att han pratar om självmord.. Inte heller bra om han leker med barnens säkerhet såklart, eller blir så arg att han tar sönder saker. Om det är detta du tänker göra orosanmälan om undrar jag lite varför du inte gjort det tidigare? Tyvärr riskerar en sådan anmälan uppfattas som vedergällning för att han hämtade barnen och för att han vägrar betala din del av barnens kostnader, eftersom du kommer med den just nu..
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-21 02:25:36 följande:

Men problemet är att han vill att jag ska lägga lika mycket pengar som innan, har försökt att förklara att jag inte kan det just nu,

Självklart har jag inte något med hans ekonomi att göra me jag kan inte trolla pengar så att vi betalar lina mycket fortfarande... Är ju omöjligt för mig

Fast påverka om du ger barnen månadspeng kan ju bara du själv göra. Utgifter hos dig har pappan inte med att göra, liksom du inte har ned hans utgifter och inkomster att göra.

Och du får skriftligen meddela att du tex inte längre kan betala för barnens aktiviteter, och att de får sluta med dem.

Skall något i klädväg köpas in så ta själv på dig ansvaret att köpa in det, så kostnaden inte överstiger det du kan lägga.

Tidigare i tråden skrev du att du ansåg att pappan skulle betala mer, men nu skriver du att det är pappan som inte går med på att ni sänker utgifterna för barnen så de ligger på en nivå där din ekonomi är idag. Så jag undrar lite - hur la du fram det till ditt ex? Om du la fram det som du gjort för oss förstår jag nämligen pappans reaktion. Har du sagt att du självklart fortsätter betala hälften men att kostnaderna behöver rättas efter din inkomst under en period?
Svar på tråden Behöver hjälp ang vv boende och ex