Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 10:32:54 följande:
Precis så jag resonerar med barnen.... Men pappan kan inte hålla käft och säger allt till barnen och snackar skit om mig
Och det är jättetråkigt och tyvärr inget man kan göra något åt, mer än att förklara sanningen (utan att anklaga den andra föräldern) om det kommer upp.
Hos oss var det mamman som pratade illa om pappan och mig (bonusmamma) och det enda vi kunde göra var att fortsätta prata gott om mamman och förklara varför det var si eller så (tex lät mamman barnet ringa och säga "jag kan inte komma idag (bytesdagen) för jag o mamma skall gå på bio/lekplays/gröna lund/köpa nya kläder osv osv" ). Då fick man lugnt förklara att nej, det får ni göra nästa vecka när du skall vara hos mamma för nu skall du komma till pappa och vi skall mysa/se på film/ umgås/ träffas osv... vi blev elaka men tyvärr inte så mkt mer att göra.
Så hur mkt det än svider så får man aldrig tillåta sig att sjunka till den andras nivå. Svära o klaga över föräldern får man, men inte framför barnet ;) Man får ta sitt ansvar hekt enkelt.
Och, tyvärr gäller det öven pengarna - även om man får det sämre ställt har man ett ansvar att bidra med sin del. Och ja, kanske kan man inte bidra med lika mycket men då får man sänka kostnaderna, inte begära att den andra skall betala mer.