• Anonym (Blippank)

Behöver hjälp ang vv boende och ex

Hej

Ska försöka fatta mig kort.

Jag och barnens pappa separerade nyligen och barnen har bott växelvis hela tiden och ingen har betalat underhåll eller så.

Vi har båda pågående skuldsanering där jag hsr betalat 2400 i mån och han typ 500

Tjänade nästan lika ma mycket förutom att han hsr en dyrare hyra

Nu har jag blivit av med jobbet och är arbetslös

Han kräver ändå att vi ska fortsätta betala liks fmr barnen men det kommer jag inte kunna göra då jag kommer ha mycket mindre i inkomst.

Har jag rätt om att ansöka om underhållstöd från fk?

• Svar på tråden Behöver hjälp ang vv boende och ex
  • Anonvm
    Brumma skrev 2021-01-19 10:16:33 följande:
    Och INTE med orden "pappa vill inte betala mer så ni får sluta" utan med orden "JAG har blivit arbetslös och därför har JAG inte råd just nu".
    Så otroligt skönt att se att det finns fler sunt tänkande och resonerande människor där ute.
  • Anonym (Ring KFM)

Det du ska göra är ju att kontakta KFM och få ditt betalningsunderlag omprövat.

• Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 10:32:54 följande:

Precis så jag resonerar med barnen.... Men pappan kan inte hålla käft och säger allt till barnen och snackar skit om mig

Och det är jättetråkigt och tyvärr inget man kan göra något åt, mer än att förklara sanningen (utan att anklaga den andra föräldern) om det kommer upp.

Hos oss var det mamman som pratade illa om pappan och mig (bonusmamma) och det enda vi kunde göra var att fortsätta prata gott om mamman och förklara varför det var si eller så (tex lät mamman barnet ringa och säga "jag kan inte komma idag (bytesdagen) för jag o mamma skall gå på bio/lekplays/gröna lund/köpa nya kläder osv osv" ). Då fick man lugnt förklara att nej, det får ni göra nästa vecka när du skall vara hos mamma för nu skall du komma till pappa och vi skall mysa/se på film/ umgås/ träffas osv... vi blev elaka men tyvärr inte så mkt mer att göra.

Så hur mkt det än svider så får man aldrig tillåta sig att sjunka till den andras nivå. Svära o klaga över föräldern får man, men inte framför barnet ;) Man får ta sitt ansvar hekt enkelt.

Och, tyvärr gäller det öven pengarna - även om man får det sämre ställt har man ett ansvar att bidra med sin del. Och ja, kanske kan man inte bidra med lika mycket men då får man sänka kostnaderna, inte begära att den andra skall betala mer.
  • Brumma
    Anonvm skrev 2021-01-19 10:35:32 följande:

Så otroligt skönt att se att det finns fler sunt tänkande och resonerande människor där ute.

:)

Det är dock väldigt mycket lättare att tänka logiskt och sunt när man inte är mitt i det själv ;)

Jag tycker även att rent moraliskt bör pappan hör "steppa upp" och tillfällugt ta en större del av barnens kostnader för tex aktiviteter, om han har råd vill säga, men jag försöker utgå från vad man kan begära rent lagligt. Och inte heller ta för givet att den andra föräldern har möjlighet att lägga några tusen mer än planerat, bara för att man själv inte har råd.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 09:56:43 följande:

Det är väl en självklarhet att den med högre inkomst ska betala mer..... Jag kan inte trolla precis och förväntas

betala lika mycket som innan.

Men hur tänker du nu? Du är förälder och har precis lika stort ansvar för dina barn som du hade innan din inkomst sänktes. Det vill säga, halva ansvaret om de bor 50/50.

Har du inte råd så får du se över dina utgifter. Om barnen har dyra fritidsintressen till exempel så kan du be ditt ex betala mer. Men du kan inte kräva det. Om exet vägrar så är det så. Då får barnen sluta och börja med något som du har råd med.
  • Anonym (Blippank)
    Anonym (Qwerty) skrev 2021-01-19 11:32:44 följande:

Men hur tänker du nu? Du är förälder och har precis lika stort ansvar för dina barn som du hade innan din inkomst sänktes. Det vill säga, halva ansvaret om de bor 50/50.

Har du inte råd så får du se över dina utgifter. Om barnen har dyra fritidsintressen till exempel så kan du be ditt ex betala mer. Men du kan inte kräva det. Om exet vägrar så är det så. Då får barnen sluta och börja med något som du har råd med.

Självklart har vi lika mycket ansvar.

Men det är inte enkelt för mig att betala samma som innan med en inkomst på kanske 15 tusen sammanlagt som jag kommer få ut och han har 21 tusen... Känns orättvist då jag inte kan trolla fram extra tusenlappar så länge jag är arbetslös
  • Anonym (Ring KFM)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 11:51:47 följande:

Men det är inte enkelt för mig att betala samma som innan med en inkomst på kanske 15 tusen sammanlagt som jag kommer få ut och han har 21 tusen... Känns orättvist då jag inte kan trolla fram extra tusenlappar så länge jag är arbetslös

Fast ni lär ju ha ungefär samma förbehållsbelopp exklusive kostnader som hyran etc. Du kan ju knappast kräva att han betalar mer eftersom dina inbetalningar till KFM ska sänkas, ni kommer ha samma ekonomiska utrymme när det är ordnat. Att du inte har en buffert så du klarar tiden fram till nytt beslut är ju knappast hans fel.
  • Anonym (Blippank)
    Anonym (Ring KFM) skrev 2021-01-19 11:58:14 följande:

Fast ni lär ju ha ungefär samma förbehållsbelopp exklusive kostnader som hyran etc. Du kan ju knappast kräva att han betalar mer eftersom dina inbetalningar till KFM ska sänkas, ni kommer ha samma ekonomiska utrymme när det är ordnat. Att du inte har en buffert så du klarar tiden fram till nytt beslut är ju knappast hans fel.

Tyvär har vi inte samma förbehållsbelopp... Det var pga sv han jag hamnade där jag är, för att han tog lån i mitt namn och jag får betala 2500 i månaden och han 179 kr i månaden.... Har redan begärt omprövning men dat nån månad....

Det är inte så att jag kräver men lite förståelse behöver man kanske ha...tänk om det var han som blev av med jobbet.... Han hade säkert tyckt att jsg jag ska betala mer för att han inte har råd längre
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 11:51:47 följande:

Fast ingen säger att du måste betala samma som innan utan att ni får rätta utgifterna efter din nuvarande ekonomi, inte vad du/ni hade innan du blev arbetslös.

Din ekonomiska sits gar ändrats, och det påverkar självklart barnen - precis som för alla barn vars föräldrar blir arbetslösa.
  • Anonym (Ring KFM)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 12:05:41 följande:

Tyvär har vi inte samma förbehållsbelopp... Det var pga sv han jag hamnade där jag är, för att han tog lån i mitt namn och jag får betala 2500 i månaden och han 179 kr i månaden.... Har redan begärt omprövning men dat nån månad....

Det är inte så att jag kräver men lite förståelse behöver man kanske ha...tänk om det var han som blev av med jobbet.... Han hade säkert tyckt att jsg jag ska betala mer för att han inte har råd längre

Jag tvivlar starkt på att han (efter utgifter som hyra) får behålla mer pengar än du får eftersom de går efter mallar och normalbelopp. När din inkomst nu minskar så kommer ditt förbehållsbelopp förbli det samma efter ny beräkning.

Hur mycket ni betalar av på er respektive skuld har inget med ert förbehållsbelopp att göra, och är inte "rättvist" då man betalar det man kan helt enkelt. För vissa i skuldsanering är det små belopp, för andra stora.

Svar på tråden Behöver hjälp ang vv boende och ex