• Anonym (TS)

    Lokalbedövning vid spiralinsättning.

    Är det någon här som fått det? Var det värt det? Gjorde det jätteont?

  • Svar på tråden Lokalbedövning vid spiralinsättning.
  • Anonym (.)

    Vad för spiral?
    Jag satt in kopparspiral på efterkontroll (fött barn) efter 12 v. Kändes inte ett dugg.

  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2021-01-20 12:11:50 följande:

    Vad för spiral?

    Jag satt in kopparspiral på efterkontroll (fött barn) efter 12 v. Kändes inte ett dugg.


    Hormonspiral.

    Har haft kopparspiral, gjorde sjukt ont att sätta in.
  • AndreaBD

    Det beror alldeles på hur skicklig personen är som sätter in den. Jag har haft flera gånger, hormonspiral, och det kändes inte så mycket. Obehagligt kanske eller gjorde lite ont. Men en gång var det en kvinnlig gynekolog som gjorde det och då märkte jag ingenting.

  • Anonym (Frun)

    På mig gjorde kopparspiral ont att sätta in och hon fick inte dit den. Så jag fick lokalbedövning och då gick det bra . Det var enkelt, bedövningen gjorde inte ont och kändes inte när hon satte in den. 

  • Anonym (Linda)

    Jag har satt in hormonspiral utan bedövning två gånger. Det gjorde lite ont, men inte så farligt. Ungefär som att få en vaccination, kanske? 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Frun) skrev 2021-01-20 15:30:53 följande:

    På mig gjorde kopparspiral ont att sätta in och hon fick inte dit den. Så jag fick lokalbedövning och då gick det bra . Det var enkelt, bedövningen gjorde inte ont och kändes inte när hon satte in den. 


    Tack för ett relevant svar.

    Känns bara så himla läskigt att sätta en nål i livmodertappen. :-O Visste inte ens att man kunde ta bedövning där.
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-20 11:43:27 följande:

    Är det någon här som fått det? Var det värt det? Gjorde det jätteont?


    Fick livmoderinflammation av att de satte in spiral en gång, dagen efter den sattes dit då. Fick dubbla antibiotika. Aldrig igen...
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-20 11:43:27 följande:

    Är det någon här som fått det? Var det värt det? Gjorde det jätteont?


    Det var hemskt.. Gjorde så jäkla ont.

    Men nej du behöver ingen bedövning. Det nyper till lite. Fast när jag fick inflammation gjorde det svinont. Hon gjorde säkert fel på nåt sätt.....
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kfkf) skrev 2021-01-20 16:18:19 följande:

    Fick livmoderinflammation av att de satte in spiral en gång, dagen efter den sattes dit då. Fick dubbla antibiotika. Aldrig igen...


    "Aldrig igen" lokalbedövning?
  • Anonym (Frun)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-20 16:11:01 följande:
    Tack för ett relevant svar.

    Känns bara så himla läskigt att sätta en nål i livmodertappen. :-O Visste inte ens att man kunde ta bedövning där.
    På mig lade hon bedövande salva, ingen nål. Men jag vet inte hur det är nu, det var typ 20 år sedan.
Svar på tråden Lokalbedövning vid spiralinsättning.