• Anonym (Angelika)

    Kassören beskyllde mig för att stjäla när jag plockade ner en bit presentpapper i kassen

    Råkade ut för en otrevlig sak idag. Handlade på mitt vanliga Hemköp, jag handlar där c:a tre gånger i veckan sedan 15 år tillbaka. När jag kom ut från kassan tog jag en bit presentpapper och snöre från deras paketinslagningsdisk. Jag hade köpt en chokladkartong tidigare - men inte nu - som ska bli en present på lördag, men hade inte tid att slå in den då. Så jag tänkte, att jag tar väl en bit papper nu och slår in den hemma. 

    Då kommer en kassör och säger, att "det där är bara om man slår in paket här". Jag sa som det var, att jag hade köpt en chokladkartong där tidigare, men inte hunnit slå in den då. Då sa han "man skulle ju kunna tro att du stjäl papperet för att slå in något som du har köpt någon annanstans". 

    Jag blev faktiskt sårad! Jag tänker, att ÄVEN om det skulle vara så, så kallar man väl inte en stamkund som handlar för runt 1500 kr i veckan sedan 15 år tillbaka och är bonuskund för tjuv, för en bit enkelt, billigt papper och lika enkelt och billigt snöre? Vad kan det vara värt sammanlagt - dom får det ju i stora rullar - två kronor? Kanske bara en krona? Ska kanske också säga att det inte är en vana, jag har nog gjort så någon gång förr, men det var för många år sedan. När den här kassören inte hade börjat där.

    Gjorde han rätt? Eller gjorde jag fel? Borde jag ringa butikschefen och berätta det här i morgon? 

  • Svar på tråden Kassören beskyllde mig för att stjäla när jag plockade ner en bit presentpapper i kassen
  • Iduna

    Vilken trist situation! Jag hade kunnat göra likadant, det var väl inget konstigt. Kanske bäst att vara släppa det trots allt...

  • Anonym (Folke)

    Jag hade också blivit sårad. Om man måste slå in saker på plats får de sätta upp information om det vid presentinslagningsdisken. Jag har också tagit med eller bett om att få med papper när jag inte haft tid att slå in (eller lust att vara onödigt länge i butiken nuförtiden).

    Det kunde lika gärna varit mjölken eller smöret (eller vad du nu köpte) som skulle vara present.

    Kassörskan har nog inte koll på hur länge du varit kund eller om du är pluskund eller ej. Men oavsett så borde de behandla alla lika, stamkund så väl som förstagångskund.

  • Anonym (oooo)
    Anonym (Angelika) skrev 2021-01-20 20:01:01 följande:

    Råkade ut för en otrevlig sak idag. Handlade på mitt vanliga Hemköp, jag handlar där c:a tre gånger i veckan sedan 15 år tillbaka. När jag kom ut från kassan tog jag en bit presentpapper och snöre från deras paketinslagningsdisk. Jag hade köpt en chokladkartong tidigare - men inte nu - som ska bli en present på lördag, men hade inte tid att slå in den då. Så jag tänkte, att jag tar väl en bit papper nu och slår in den hemma. 

    Då kommer en kassör och säger, att "det där är bara om man slår in paket här". Jag sa som det var, att jag hade köpt en chokladkartong där tidigare, men inte hunnit slå in den då. Då sa han "man skulle ju kunna tro att du stjäl papperet för att slå in något som du har köpt någon annanstans". 

    Jag blev faktiskt sårad! Jag tänker, att ÄVEN om det skulle vara så, så kallar man väl inte en stamkund som handlar för runt 1500 kr i veckan sedan 15 år tillbaka och är bonuskund för tjuv, för en bit enkelt, billigt papper och lika enkelt och billigt snöre? Vad kan det vara värt sammanlagt - dom får det ju i stora rullar - två kronor? Kanske bara en krona? Ska kanske också säga att det inte är en vana, jag har nog gjort så någon gång förr, men det var för många år sedan. När den här kassören inte hade börjat där.

    Gjorde han rätt? Eller gjorde jag fel? Borde jag ringa butikschefen och berätta det här i morgon? 


    Han gjorde rätt. Du får vara mer klartänkt nästa gång och ta papper samtidigt som du handlat det som ska slås in. Han visste väl heller inte att du handlar där så ofta? Även om man gör det har man väl inte rätt att ta presentpapper, (som han trodde att du kanske gjorde)  (kan tänka mig att det är många som gör det) 

    nej du ska inte ringa. 
  • Anonym (Em)

    Jag skulle inte gjort så som du gjorde. Antingen så slår man ju i det man köpt direkt eller så köper man papper och slår in hemma. Man tar inte med sig gratis presentpapper hem.

  • Anonym (A)
    Anonym (Em) skrev 2021-01-20 20:24:40 följande:
    Jag skulle inte gjort så som du gjorde. Antingen så slår man ju i det man köpt direkt eller så köper man papper och slår in hemma. Man tar inte med sig gratis presentpapper hem.
    Så gör jag med
  • Anonym (M)

    Han hade rätt i sak men gjorde fel i praktiken. Att behandla kunder på det sättet och riskera att tappa dem över någon futtig krona är inget annat än korkat. Presentpapper/snöre är en gråzon och inget jag skulle bråka om med våra kunder.

  • neverpreggo

    Hade struntat i att meddela chefen men undvikit den kassören hädanefter.

  • Anonym (Djävulens advokat)

    Tekniskt sett har kassören rätt. Tanken med presentpapper är att man köper en sak i affären och slår in den på plats, då bjuder de på papper. Inte att man köper något och sedan tar med papper hem bara för skojs skull. Sedan behöver man inte vara otrevlig om saken och skapa problem, kassören hade bara kunnat vara tyst och sedan sätta upp en förtydligande lapp vid presentpapperet.

  • Anonym (x)

    Ser ingen anledning till att kontakta butikschefen.... 

    Tanken ÄR ju att man ska slå in sina saker där. Förstår att du blev sårad men kassören gjorde inget fel även om jag förstår att du blev ledsen. 

  • Anonym (Angelika)
    Anonym (M) skrev 2021-01-20 20:47:31 följande:

    Han hade rätt i sak men gjorde fel i praktiken. Att behandla kunder på det sättet och riskera att tappa dem över någon futtig krona är inget annat än korkat. Presentpapper/snöre är en gråzon och inget jag skulle bråka om med våra kunder.


    Så tänker jag också. Jag har en närstående som är butikschef, och han säger att han har stora problem med att Arbetsförmedlingen försöker att tvinga på honom praktikanter, som ofta lider av något socialt handikapp. Det är väl därför de är arbetslösa. Hur gratis det än är, så kan han till och med förlora pengar på att ha praktikanterna där, då de skrämmer bort kunderna så att de inte vill handla där mera.
     
Svar på tråden Kassören beskyllde mig för att stjäla när jag plockade ner en bit presentpapper i kassen