• Thu 21 Jan 2021 08:21
    9263 visningar
    62 svar
    62
    9263

    Letrozol trots egen ÄL?

    Hej på er <3

    Då jag inte kunnat bli gravid på 10 månader sedan mitt ma så har vi nu kontakt med en klinik i Uppsala.

    Allt har sett fint ut på undersökningarna MEN jag testade mitt progesteron på egen hand 1 vecka efter ÄL och det var väldigt lågt. Jag verkar ha ägglossat men haft en dålig och svag follikel.

    Nu är tanken att jag kanske ska prova letrozol trots att jag har regelbunden (men svag) ägglossning. Någon annan som provat det? Hur har det gått?

  • Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?
  • Thu 21 Jan 2021 20:21
    #2
    Knytet25 skrev 2021-01-21 19:21:44 följande:

    Hej!

    Jag har precis avslutat min första kur med letrozol och har varit på VUL idag CD 11, hade ett ägg på 17mm och trolig ägglossning nu i helgen. Fått ovitrelle utskrivet och ska ta vid omslag på ältest eller senast måndag.

    Har också egen men dålig ägglossning och ger nu detta ett försök. Aldrig provat tidigare. Har två barn som vi lyckats med på egen hand. Och nu inför planering av nr 3 ville jag kolla mig innan vi börjar försöka och då nr 2 tog ett år att få till. Proverna visar sig då vara väldigt dåliga. Fick aldrig nån siffra, men min läkare föreslog letrozol så jag testar.

    Följs gärna åt! När ska du börja med tabletterna?


    Åh hej!

    Hoppas hoppas det är ett fint ägg vad jag förstått så kan letrozol hjälpa till med ägglossningen så då är det ju super!

    När brukar du ha ÄL i vanliga fall?

    Jag har mellan dag 16-18 men någon enstaka på dag 13 och dag 15. Så den kan hoppa lite.

    Vi blev gravida direkt efter minipiller men fick ma tyvärr. Vill så gärna lyckas så vi iaf får ett barn <3

    Jag kommer börja med letrozol i slutet av februari, så en bit tills dess. Ska på koll i början av februari för att de vill se en till naturlig cykel innan jag förmodligen får starta med det
  • Thu 21 Jan 2021 20:31
    #3
    Knytet25 skrev 2021-01-21 19:21:44 följande:

    Hej!

    Jag har precis avslutat min första kur med letrozol och har varit på VUL idag CD 11, hade ett ägg på 17mm och trolig ägglossning nu i helgen. Fått ovitrelle utskrivet och ska ta vid omslag på ältest eller senast måndag.

    Har också egen men dålig ägglossning och ger nu detta ett försök. Aldrig provat tidigare. Har två barn som vi lyckats med på egen hand. Och nu inför planering av nr 3 ville jag kolla mig innan vi börjar försöka och då nr 2 tog ett år att få till. Proverna visar sig då vara väldigt dåliga. Fick aldrig nån siffra, men min läkare föreslog letrozol så jag testar.

    Följs gärna åt! När ska du börja med tabletterna?


    Åh hej!

    Hoppas hoppas det är ett fint ägg vad jag förstått så kan letrozol hjälpa till med ägglossningen så då är det ju super!

    När brukar du ha ÄL i vanliga fall?

    Jag har mellan dag 16-18 men någon enstaka på dag 13 och dag 15. Så den kan hoppa lite.

    Vi blev gravida direkt efter minipiller men fick ma tyvärr. Vill så gärna lyckas så vi iaf får ett barn <3

    Jag kommer börja med letrozol i slutet av februari, så en bit tills dess. Ska på koll i början av februari för att de vill se en till naturlig cykel innan jag förmodligen får starta med det
  • Thu 21 Jan 2021 20:36
    #4
    Knytet25 skrev 2021-01-21 19:21:44 följande:

    Hej!

    Jag har precis avslutat min första kur med letrozol och har varit på VUL idag CD 11, hade ett ägg på 17mm och trolig ägglossning nu i helgen. Fått ovitrelle utskrivet och ska ta vid omslag på ältest eller senast måndag.

    Har också egen men dålig ägglossning och ger nu detta ett försök. Aldrig provat tidigare. Har två barn som vi lyckats med på egen hand. Och nu inför planering av nr 3 ville jag kolla mig innan vi börjar försöka och då nr 2 tog ett år att få till. Proverna visar sig då vara väldigt dåliga. Fick aldrig nån siffra, men min läkare föreslog letrozol så jag testar.

    Följs gärna åt! När ska du börja med tabletterna?


    Åh hej!

    Hoppas hoppas det är ett fint ägg vad jag förstått så kan letrozol hjälpa till med ägglossningen så då är det ju super!

    När brukar du ha ÄL i vanliga fall?

    Jag har mellan dag 16-18 men någon enstaka på dag 13 och dag 15. Så den kan hoppa lite.

    Vi blev gravida direkt efter minipiller men fick ma tyvärr. Vill så gärna lyckas så vi iaf får ett barn <3

    Jag kommer börja med letrozol i slutet av februari, så en bit tills dess. Ska på koll i början av februari för att de vill se en till naturlig cykel innan jag förmodligen får starta med det
  • Thu 21 Jan 2021 20:37
    #5
    +1

    Oj då, här laggade det. Ber om ursäkt

  • Thu 21 Jan 2021 22:08
    #7
    Knytet25 skrev 2021-01-21 21:43:21 följande:

    Hoppas också på ett fint ägg! Ska bli spännande att se om det kan göra nån skillnad med letrozol och ovitrelle :) Jag har PCO och ska väl egentligen inte lita på ägglossningstest då de ofta är falskt positiva. Men när jag fått glad gubbe har det varit dag 18-19.

    Åh va tråkigt med MA, hur långt hann du gå innan det upptäcktes? Då vet du att du kan bli gravid på egen hand! Du kanske inte ens behöver börja med några tabletter i februari utan plussar innan dess! För ni kör på som vanligt fram tills dess? :)


    Ja det förstår jag verkligen åh okej. Jag tempar också så jag ser iaf att jag har ägglossningen men verkar vara svag sådan då progesteronet är så lågt

    Jag var upp i v 8+2 och fostret mätte 7+5 utan hjärtslag. Jag kände att något var fel trots att jag hade massor med gravsymtom. Jag kommer få mens om typ 3 dagar och isåfall hinner vi bara med en till ÄL innan tabletter. Har inga förhoppningar då vi försökt i 10 månader nu. Så vill helst prova tabletter, sen möjligtvis insemination eller direkt till ivf. Får se vad läkaren säger om 2 veckor
  • Fri 22 Jan 2021 08:16
    #9
    Knytet25 skrev 2021-01-21 22:47:26 följande:

    Smart! Jag testade detdär med temp ett par månader man lyckades aldrig få till det! Jag vet inte om det beror på att jag inte hade nån egen ägglossning då eller om det var dåligt tempat med två barn och tre skift. Blev kanske aldrig helt tillförlitligt!

    Åh va jobbigt! Jag kan inte ens föreställa mig va jobbigt det måste vara och så många tankar som grusas. Denna gången måste det få gå vägen! :)

    Säg inte det! Jag tycker ofta att det är när man ber om hjälp som det smäller till! Vårt först barn kom till på bara nåt försök, medan nummer 2 tog ett helt år. Precis när vi sökte hjälp och hade lämnat blodprov så plussade jag. Så istället för att komma och prata provsvar och planering framåt så fick jag ett tidigt ultraljud! :)

    Du vet ju att du kan bli gravid! Så ge inte upp hoppet! Snart är det er tur! :)

    Inga känningar på att mensen inte skulle dyka upp om några dagar? :)


    Nej jag förstår det hihi

    Ja det har varit riktigt tufft då det enda jag velat i hela mitt liv är att få bli mamma. Men mamma på något sätt lär jag iaf bli tänker jag.

    Ja det hjälper lite iaf att ha kunnat bli gravid och att jag hade rätt nivå av hormoner. Jag tror dock att min kropp fått sig en redig smäll sedan medicinska aborten. ÄL hoppar, mindre och kortare mens. Så jag är faktiskt sugen på att testa tabletter då progesteronet ofta blir bättre och högre med medicinering och det är kanske det lilla jag behöver

    Jo jag har alla känningar på att mensen kommer. Jag har ömma bröst denna månad = lågt progesteron (vilket det visade sig att jag hade). Så lutealfasen lär bli runt 12 dagar. Förra månaden på stabila 14,5 dag
  • Fri 5 Mar 2021 08:26
    #11
    Knytet25 skrev 2021-01-24 19:40:22 följande:

    Klart du kommer få bli Mamma! :)

    Hur länge sen är det du gjorde den medicinska aborten nu? Kroppen kanske tar lite tid på sig att komma tillbaka! Men lite tabletter gör nog susen! Kom mensen som du trodde denna månaden?

    Här har jag precis fått en glad gubbe på ÄL-test och tagit Ovitrelle för första gången! Såå Spännande!!


    Hej hur går det för dig?

    Jag tog min sista letrozol igår (dag7). Min temp leker dock sitt eget liv märker jag. Tempen är högre när jag tagit dom. Jag har tagit 2,5 mg så vi får se om det blir något fint ägg som syns på vul på tisdag (dag12).

    Har du haft några biverkningar?

    Jag har känt mig kokande på natten när jag vänt mig samt lite huvudvärk och illamående, annars har jag mått bra.
  • Fri 5 Mar 2021 09:35
    #13
    33villbligravid skrev 2021-03-05 09:24:41 följande:

    Hej!

    Jag har i två repriser tagit letrozol trots egen ÄL för att bli gravid och det har lcykats!! Första gången på första kuren (blev tyvärr missfall), sedan blev jag spontant gravid och fick en son som idag är 2,5 år.

    Nu med syskon försökte vi 8 månader själva utan resultat. Sedan tog jag letrozol i bruk igen och blev gravid efter 3:dje kuren.

    Så jag tror absolut på letrozol trots egen ÄL!

    För mig har det märkts så att åggblåsorna växt betydligt större än utan. När varit på VUL cd 11-12 har äggblåsan varit ca 19 mm med letrozol men bara 12 mm utan, så misstänker mina ägg lossnat innan de hunnit mogna tillräckligt utan ..

    Lycka till!


    Åh TACK för att du skrev <3

    Ja Mina äggblåsor har varit små på vul runt dag 10-12. Ibland har jag inte ens haft en ledande follikel på dag 12 men ändå fått äl på dag 18. Så jag har också börjat fundera på om mina ägg släpper utan att vara riktigt mogna...

    Vad för dos åt du? Och hade du några biverkningar?
  • Sat 27 Mar 2021 20:30
    #21
    Knytet25 skrev 2021-03-24 19:42:23 följande:

    Hej!! Så spännande att ni är igång. Ser att det är ett tag sen du skrev, vi har haft uppehåll för vaccin. Men nu är vi igång med försök två. BIM på söndag. Hur går det för dig?? Redan plussat kanske? :)


    Gick inte på första försöket så kör igång kur nr 2 idag. Förra cykeln hade jag follikel på 17 mm cd 12 och fick äl på dag 14. Jag hoppas att det finns ett guldägg som väntar på oss denna cykel!

    Hur har det gått för dig?
  • Tue 6 Apr 2021 07:58
    #28

    Hej på er! Inne på kur nr 2. Är på cd 13 idag och inget positivt äl test ännu... har ej gjort vul denna månad så har ingen aning om vad som händer där inne. Förra cykeln på samma dos fick jag äl på dag 14. När får ni äl?

  • Wed 7 Apr 2021 13:10
    #34
    Knytet25 skrev 2021-04-07 10:42:12 följande:

    Hej Steeph!

    Hoppas du fått det där positiva testet nu! Dom två cyklerna jag har kört nu så har jag haft glad gubbe på dag 14 också! Men de varierar säkert nån dag hit och dit! Håller tummarna!

    Du kommer inte behöva gå på VUL varje månad då eller? Hos mig verkar det väldigt noga att man gör det innan för att de inte ska vara risk för fler ägg som är på väg att släppa pga stimuleringen. Men jag kanske också slipper när de ser att det verkar vara samma reaktion vid varje stimulering?


    Halloj! Har nästan positiva test idag så lär bli helt positiva imorgon och säkert äl på cykeldag 16. Det är ju ändå okej

    Jo jag kommer nog behöva VUL nästa gång för att verkligen se hur stora och mogna äggen verkar bli. Sen också utvärdera om jag kan behöva öka dosen. Då jag ägglossar på egen hand får jag ingen trigger skulle vilja testa det men nej.
  • Wed 7 Apr 2021 13:14
    #35
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-07 00:25:46 följande:

    Kände du av ägglossningen mer när du tog Letrozol förra månaden? Har läst att folk ?känner? sin ägglossning mer när de tar det. Väntar på min mens nu för att påbörja första kuren.


    Kände ingenting hahaha.. nu denna månad har jag mer molvärk så hoppas att jag har fint moget ägg där inne hah
  • Wed 5 May 2021 15:39
    #44
    Mailyy skrev 2021-05-04 18:18:10 följande:

    Hej, är någon kvar i den här tråden! Jag ska börja med letrozol nästa cykel och det hade varit kul att följas åt! Jag har egen ÄL men har jättelånga cykler och får oftast inte ÄL förrän kring dag 30 i cykeln så jag hoppas att det kan bli bättre med letrozol. Tror att mina ägg inte växer till sig som de ska, det är därför de inte lossnar. 

    Min kille har också svårt att komma under sex men när det inte funkar så gör vi hem-insemination istället. 

    Min läkare sade att jag fick välja om jag ville ta ovitrelle-sprutan eller inte, vilket kändes lite konstigt men jag vill ju gärna ha den så jag sade det. Men tittade på mina recept idag och såg att han bara skrivit ut letrozol och inte ovitrelle, konstigt nog. Så jag måste kolla med dem imorgon och se om det blivit något fel. Hoppas han inte har ändrat sig om det! 

    Min mens är beräknad att komma om en vecka. Känns jättespännande att få börja med letrozol! Är så less på evighetscykler :) 


    Jag är kvar!!! aha då förstår jag, då kommer det nog bli super med letrozol!

    Vad skönt att kunna köra heminsemination när det är lite svårt. Man får använda alla knep man har.

    Ja, om ägget har lite svårt att släppa så är ju ovitrelle väldigt bra. Jag har aldrig använt det eftersom mina ägg släpper på egen hand.

    Jag har egen äl och oftast runt dag 18-19. Med letrozol ligger äl på 14/15 istället. Jag är på 3e cykeln och är på cd 12. Så hoppas att äl kommer om ett par dagar

    Vi startar privat ivf i augusti så jag kommer vara världens lyckligaste om vi lyckas innan dess.
  • Tue 11 May 2021 08:45
    #53

    Åh vad tråkigt med minus :(

    Själv är jag på äl+2 men har redan gett upp hoppet. Känns som att ivf är den vägen vi får gå

  • Tue 11 May 2021 10:58
    #55
    Anonym (Undrar) skrev 2021-05-11 09:00:18 följande:

    Håller tummar och tår för dig! Ja jag känner lite samma, lutar mer åt att det får bli IVF, mest för att jag har panik över min ålder och inte vågar vänta fler månader nu, även om jag en gång lyckats bli gravid utan hormoner. Känner dock panik över att kliniken har stängt över sommaren, vet inte hur länge men det brukar väl vara minst en månad, och att hinna påbörja IVF innan dess är nog rätt omöjligt.


    Åh ja! Det är samma för oss att de har stängt över sommaren. Så det blir i augusti. Ganska peppad ändå att få preppa kroppen under sommaren och hoppas på fina ägg sen. Hade ju varit fantastiskt om det skulle gå innan dess men det tror jag inte.
Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?