• Anonym (Hjälp­)
    Thu 21 Jan 2021 09:01
    1655 visningar
    6 svar
    6
    1655

    Pessar: Hitta livmodertappen!? Och hur få ut den??

    Jag tänkte skaffa pessar som p-medel men jag fattar inte hur man hittar livmodertappen!?

    Jag har läst hur man ska göra men jag hittar ingenting. Det är bara blött där inne. Jag stoppar in fingret så långt jag kan men stöter aldrig emot nån "vägg" rakt in liksom, bara på sidorna. Ska den vara rakt in eller på sidan/väggen? Jag läser om folk som hittar upphöjningar, cirklar, hål och allt möjligt, neeej jag har ingenting där hahah. Däremot mår jag lite underligt/småilla när jag håller på, vilket jag har läst att man kan göra om man hittar tappen. Men jag känner ju inget mot fingret?? Går det att använda pessar om man inte hittar eller når till livmodertappen?

    Sen undrar jag hur man får ut pessaret? Har provat menskopp ett par gånger men det blir alltid vakuum och gör jätteont att få ut. (Jag har fött barn så är inte heller supertrång eller så, det är inte det som är problemet.) Är det liknande med pessar?

    Jag har fått tid till gyn för att prata om preventivmedel nästa vecka men jag var otålig och klickade hem Caya igår och vill gärna börja använda så snart som möjligt!

    Hjäääälp!

  • Svar på tråden Pessar: Hitta livmodertappen!? Och hur få ut den??
  • Anonym (Bryt)
    Thu 21 Jan 2021 09:49
    #1

    Ang vacuum på menskopp så måste du lossa på vacuumet, inte meningen man bara ska dra rakt ut, då kan man nog skada sig. :/ 

  • Anonym (A)
    Thu 21 Jan 2021 10:11
    #2

    Sitt på huk på golvet och ?krysta?. Då känner jag tappen. Jag brukar ligga ner när jag för in pessaret, sen sätter jag mig på huk för att trycka fast den. Jag känner när den är fast, det kläms lite smått obehagligt, men slutar snabbt. Slutar det inte lättar jag lite på vakuumet genom att peta in ett finger på sidan om den och få in en gnutta luft. För att få mer vakuum trycker man på själva botten.

    För att få ut den sitter jag på huk och krystar ner tappen så att jag känner den och kan få in ett finger på sidan om koppen och få in lite luft, då släpper den.

    Om man är upphetsad så åker tappen upp mer och blir alldeles slemmig, då går det inte att få på pessaret för min del. Så jag måste få den på plats innan upphetsning.

  • Anonym (A)
    Thu 21 Jan 2021 10:12
    #3

    För övrigt har jag femcap och har varit nöjd med den. Använt i ca 5år.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Thu 21 Jan 2021 15:31
    #4
    Anonym (A) skrev 2021-01-21 10:11:39 följande:

    Sitt på huk på golvet och ?krysta?. Då känner jag tappen. Jag brukar ligga ner när jag för in pessaret, sen sätter jag mig på huk för att trycka fast den. Jag känner när den är fast, det kläms lite smått obehagligt, men slutar snabbt. Slutar det inte lättar jag lite på vakuumet genom att peta in ett finger på sidan om den och få in en gnutta luft. För att få mer vakuum trycker man på själva botten.

    För att få ut den sitter jag på huk och krystar ner tappen så att jag känner den och kan få in ett finger på sidan om koppen och få in lite luft, då släpper den.

    Om man är upphetsad så åker tappen upp mer och blir alldeles slemmig, då går det inte att få på pessaret för min del. Så jag måste få den på plats innan upphetsning.


    Tack för tips om isättning och utsättning och vakuum! :) Jag har var hos gyn idag (av annan anledning) och då fick jag hjälp att hitta tappen haha. Men har inte hunnit testa själv än... Hur vet man att pessaret sitter rätt och skyddar ordentligt?  Ja, jag har läst att man ska sätta in före upphetsning, tack för att du säger VARFÖR. :)
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Thu 21 Jan 2021 15:32
    #5
    Anonym (Bryt) skrev 2021-01-21 09:49:41 följande:

    Ang vacuum på menskopp så måste du lossa på vacuumet, inte meningen man bara ska dra rakt ut, då kan man nog skada sig. :/ 


    Ja, jag försökte.. omöjligt.. Skrikandes Men om jag lyckas med pessaret kanske jag blir proffs på det där och kan ge menskopp en ny chans. :) 
  • Anonym (A)
    Thu 21 Jan 2021 15:47
    #6
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-01-21 15:31:39 följande:

    Tack för tips om isättning och utsättning och vakuum! :) Jag har var hos gyn idag (av annan anledning) och då fick jag hjälp att hitta tappen haha. Men har inte hunnit testa själv än... Hur vet man att pessaret sitter rätt och skyddar ordentligt?  Ja, jag har läst att man ska sätta in före upphetsning, tack för att du säger VARFÖR. :)


    På femcap sitter som en liten rem man kan dra i för att känna om den sitter fast. Jag har aldrig brytt mig om vilket håll den är snurrad åt, själva pessaret, det är tydligen någon del som helst ska vara åt något håll, som har lite högre kant. Jag känner alltid efter om pessaret sitter kvar efter sex. Jag har även alltid ett dagen-efter-piller hemma ifall pessaret lossnat och det är nära ägglossning (kombinerar med Natural Cycles). Vid ett tillfälle på 5år blev jag oplanerat gravid trots pessaret (ny relation, MASSOR av sex och en del slarv med pessaret). Jag fortsatte använda pessar efteråt, men mer noggrant.
Svar på tråden Pessar: Hitta livmodertappen!? Och hur få ut den??