• Anonym (fel)

    Göra fel på jobbet

    Jag har gjort några fel på mitt jobb som antingen hänt pga okunskap eller stress. Eller istället för stress så passar nog ordet press bättre. Allt hände ungefär samtidigt i min förra roll och mycket har kommit tillbaka nu. Så även om jag inte "medvetet" har gjort detta, så insåg jag inte konsekvenserna av det förrän nu. Så vad jag har lärt mig? Hur pressad en situation än är, låt det tar längre tid... för sanningen kommer alltid komma fram (JA det stämmer). Jag la in fel siffror i ett dokument, beställarna av detta dokument pressade på så när jag var klar skickade jag. Utan att korrläsa, Allt såg bra ut förutom en stor avgörande summa. Idiotiskt. Detta fel blev aktuellt nu... när det jämfördes med årets siffror :) Känns inte bra när man vill ha en image som är pålitlig. Detta var ju raka motsatsen...
    Och sen lite liknande saker.

    Har ni gjort något? Och vad blev konsekvenserna av det?

  • Svar på tråden Göra fel på jobbet
  • Anonym (Anna)

    Alla gör fel. Man får försöka ta lärdom. Men något jag inte tummar på är att ta tid för att utföra med kvalité. Göra rätt från början. Det tar såå mycket längre tid att justera felaktigheter. Jag jobbar alltså också med mycket siffror och måste hålla mig till en massa lagparagrafer.

  • Anonym (Ann)
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-22 12:53:56 följande:

    Alla gör fel. Man får försöka ta lärdom. Men något jag inte tummar på är att ta tid för att utföra med kvalité. Göra rätt från början. Det tar såå mycket längre tid att justera felaktigheter. Jag jobbar alltså också med mycket siffror och måste hålla mig till en massa lagparagrafer.


    Instämmer. Vill även tillägga, TS, att vara ärlig med att det blivit fel, så fort du upptäckt, samt dra lärdom av det.

    Känner du dig pressad/stressad, prata med din chef.
  • Kjell2
    Anonym (fel) skrev 2021-01-22 11:45:39 följande:

    Jag har gjort några fel på mitt jobb som antingen hänt pga okunskap eller stress. Eller istället för stress så passar nog ordet press bättre. Allt hände ungefär samtidigt i min förra roll och mycket har kommit tillbaka nu. Så även om jag inte "medvetet" har gjort detta, så insåg jag inte konsekvenserna av det förrän nu. Så vad jag har lärt mig? Hur pressad en situation än är, låt det tar längre tid... för sanningen kommer alltid komma fram (JA det stämmer). Jag la in fel siffror i ett dokument, beställarna av detta dokument pressade på så när jag var klar skickade jag. Utan att korrläsa, Allt såg bra ut förutom en stor avgörande summa. Idiotiskt. Detta fel blev aktuellt nu... när det jämfördes med årets siffror :) Känns inte bra när man vill ha en image som är pålitlig. Detta var ju raka motsatsen...
    Och sen lite liknande saker.

    Har ni gjort något? Och vad blev konsekvenserna av det?


    Har gjort massor med fel under mitt yrkesliv. Gör man den typen av slarvfel är det viktigt att så fort så möjligt berätta. Då brukar det sluta väl.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-22 12:53:56 följande:
    Alla gör fel. Man får försöka ta lärdom. Men något jag inte tummar på är att ta tid för att utföra med kvalité. Göra rätt från början. Det tar såå mycket längre tid att justera felaktigheter. Jag jobbar alltså också med mycket siffror och måste hålla mig till en massa lagparagrafer. smile1.gif
    Håller med
  • Steven01
    Anonym (fel) skrev 2021-01-22 11:45:39 följande:

    Jag har gjort några fel på mitt jobb som antingen hänt pga okunskap eller stress. Eller istället för stress så passar nog ordet press bättre. Allt hände ungefär samtidigt i min förra roll och mycket har kommit tillbaka nu. Så även om jag inte "medvetet" har gjort detta, så insåg jag inte konsekvenserna av det förrän nu. Så vad jag har lärt mig? Hur pressad en situation än är, låt det tar längre tid... för sanningen kommer alltid komma fram (JA det stämmer). Jag la in fel siffror i ett dokument, beställarna av detta dokument pressade på så när jag var klar skickade jag. Utan att korrläsa, Allt såg bra ut förutom en stor avgörande summa. Idiotiskt. Detta fel blev aktuellt nu... när det jämfördes med årets siffror :) Känns inte bra när man vill ha en image som är pålitlig. Detta var ju raka motsatsen...
    Och sen lite liknande saker.

    Har ni gjort något? Och vad blev konsekvenserna av det?


    Gjorde du någon riktigt rotorsaksanalys varför det blev fel eller konstaterade du bara att det är mänskligt att fela?
Svar på tråden Göra fel på jobbet