• Anonym (Hjälp­)
    Sun 24 Jan 2021 04:24
    1122 visningar
    55 svar
    55
    1122

    Ångrar att vi har flyttat till större bostad

    För ett halvår sedan flyttade jag, make, barn och två katter, från en liten 2:a till en bostad på 103 kvadratmeter i ett plan, med ganska så annorlunda planlösning, vilket innebär att vi har "sällskapsytor" (kök inräknat) på runt 70 kvadratmeter. Enbart sällskapsytorna är större än hela vår gamla lägenhet.


    Vi älskar bostaden men det känns som att vi håller på att gå under vad gäller städningen! Hela tiden bråkar vi om städningen och vi upplever båda två att vi alltid ligger ett steg efter vad gäller att hålla rent omkring oss. Vi har dessutom nästan inga dörrar, så vi kan inte ens stänga om "skiten" och glömma bort det för ett litet tag.

    Jag har börjat bli irriterad på katterna, eftersom de hårar och dammar överallt och min man är arg och irriterad över avsaknad av tvättstuga med industritvättmaskiner, vilket gör att vi måste tvätta varannan dag och klädhögarna bara växer. Bänkskivorna i köket är långa och många och samlar "skräp" och vi kan bara inte hålla ordning hemma längre. Allt var så mycket lättare när vi bodde i en liten 2:a med minimalt kök och minimalt med utrymme att "stöka till" på. 

    Vi förstår bara inte hur andra gör som bor "stort" - många människor bor ju till och med större än vad vi gör! Ändå känns det övermäktigt och vi upplever hela tiden att det aldrig blir riktigt "färdigstädat." Nu har det gått så långt att vi bråkar om städningen precis varje dag. 


    Jag tror helt enkelt att vi städar "fel" och kan lära oss att göra det rätt, medan min man tycker att vi kanske "inte är kapabla till att bo stort." 


    Hur gör man? Hur ska vi göra? Hur gör andra?!

  • Svar på tråden Ångrar att vi har flyttat till större bostad
  • sextio­talist
    Sun 24 Jan 2021 06:43
    #1

    Vi har flyttat till större, men utan öppen planlösning och det är stor skillnad. Det är lättare att städa, eller snarare. Det blir inte lika rörigt. Det gör så stor skillnad att man t.ex kan stänga till köket.

    Tips, tror det skulle underlätta för er med en robotdammsugare, med tanke på katterna som hårar.

    Sedan får ni nog lära er att blunda lite för ytlig röra

  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sun 24 Jan 2021 07:35
    #2
    +1

    Köp en till tvättmaskin så kan ni tvätta mer åt gången.

    Jag tror att ni städar "fel" på så sätt att ni har för höga ambitioner, eller inte tillräckliga vanor. Efter att ni lagat till en måltid tar ni reda på bänkarna direkt, ställ undan allt och torka av. Ytor som samlar skräp behöver analyseras: vad för slags skräp är det och kan ni istället skapa en plats där det är ok att ha sånt? Och gå igenom den platsen en gång i veckan istället.

    Turas om att dammsuga, det måste man inte göra flera gånger i veckan, inte ens om man har katt. Hellre lite skit i hörnen, osv.

    Fundera ut bättre vanor och hitta lösningar helt enkelt.

  • sextio­talist
    Sun 24 Jan 2021 07:38
    #3
    +2

    En annan sak.

    Tvätten, jag har tvättat en gång i veckan, oavsett om vi varit två eller fem. Då kan man fylla fulla maskiner.

    Hur kan ni dra ner så mycket tvätt att det blir överfullt på två dagar?

  • Sun 24 Jan 2021 08:11
    #4

    Låter ju otroligt att 100 kvm skulle vara för stort, det är ju i min värld för litet för att bo med ett par ungar mer eller mindre. Men när det är i ett plan köp en robotdammsugare så blir ni av med en del av städningen iaf.

    Vi har två tvättmaskiner det underlättar när det är mycket tvätt.


    Ride it like you stole it
  • sextio­talist
    Sun 24 Jan 2021 08:20
    #5
    +1
    Studentpappa skrev 2021-01-24 08:11:49 följande:

    Låter ju otroligt att 100 kvm skulle vara för stort, det är ju i min värld för litet för att bo med ett par ungar mer eller mindre. Men när det är i ett plan köp en robotdammsugare så blir ni av med en del av städningen iaf.

    Vi har två tvättmaskiner det underlättar när det är mycket tvätt.


    Det är två personer. Då borde man med råge klara sig med en maskin.
  • Anonym (K)
    Sun 24 Jan 2021 08:20
    #6

    Fyller ni verkligen maskinerna undrar jag? En standardmaskin har en kapacitet på ca 7 kg och en industrimaskin på ca 10 kg så skillnaden ligger främst i slitstyrka hos maskinen. Vi kör fortfarande på "tvättdag" och kör 4-5 maskiner i ett svep och torkar viker och lägger in direkt. I övrigt så får man helt enkelt skaffa nya vanor. Man måste absolut inte städa varje dag men diskar man så ingår att röja av köksytorna, dammsuger man så ingår att först plocka undan på soffbordet, det kommer man långt med.

    Kan det vara så att du tidigare löst väldigt mycket av vardagsstädningen själv för att det gått så fort och nu när han behöver göra en insats så blir det gruff för att ni har lite olika förväntningar på både tidsåtgång och resultat? Kanske skulle en robotdammsugare vara en del av lösningen för er?

  • Anonym (eee)
    Sun 24 Jan 2021 08:26
    #7

    Är ni väldigt stökiga som personer? Låter grejer ligga framme, låter disken fylla diskbänken osv? För jag har otroligt svårt att förstå hur det kan bli så stökigt. Snarare brukar det väl vara så att man upplever det mer stökigt på liten yta? 

    Vi bor i hus med tre våningar (7personer) och också en hel del umgängesytor men alla barn sköter sina egna rum, vi vuxna sköter kök, vardagsrum mm. Vi dammsuger 1-2/vecka, tvättar några dagar i veckan, men det är ju inget problem när man har egen tvättstuga. Vi försöker helgstäda. Köket städar min man i princip varje dag eftersom det är viktigast där. Han kan inte låta något vara kvar på diskbänken för det stör han sig på. 

  • Sun 24 Jan 2021 08:27
    #8
    sextiotalist skrev 2021-01-24 08:20:05 följande:

    Det är två personer. Då borde man med råge klara sig med en maskin.


    Jag, make, barn borde väl åtminstone vara tre? Klart man klarar sig, men vi köpte en kombimaskin när vi bytte tumlare kostade typ lika så det kändes lika bra. Är ändå rätt ofta vi kör båda, har plats att hänga fyra maskiner i tvättstugan.
    Ride it like you stole it
  • sextio­talist
    Sun 24 Jan 2021 08:57
    #9
    Studentpappa skrev 2021-01-24 08:27:08 följande:

    Jag, make, barn borde väl åtminstone vara tre? Klart man klarar sig, men vi köpte en kombimaskin när vi bytte tumlare kostade typ lika så det kändes lika bra. Är ändå rätt ofta vi kör båda, har plats att hänga fyra maskiner i tvättstugan.


    Men det behövs inte
  • Anonym (H)
    Sun 24 Jan 2021 09:01
    #10

    Angående tvätten.

    Så fort ni har tvätt för att fylla en maskin så lär ni en. Tar ungefär 10 minuter att starta en maskin och sedan hänga tvätten.

    Angående saker på ytor så får ni se till att alla saker har sin plats så att de kan ställas där direkt istället för att mellanlanda.

    Så länge ni inte lägger saker på golvet bör det inte ta mer än 10 minuter att dammsuga 100 kvadrat.

    Har ni svårt med disciplinen så gör upp ett städschema för varje dag. Sedan följer ni helt enkelt det innan ni får sätta er i soffan och titta på tv.

Svar på tråden Ångrar att vi har flyttat till större bostad