• Familjelängtan

Hur/var söker man hjälp?

Hej allihopa!

Jag (28 år) och min kille (28 år) har försökt bli med barn ett längre tag nu. I juni 2019 tog jag ut min spiral (mirena tror jag den hette) och sedan dess har vi haft oskyddat sex och haft koll på menscykeln genom en app och ägglossningstest. Vi röker inte, är inte över/underviktiga och har inga sjukdomar eller andra problem som borde göra det så svårt för oss.

Jag har läst att man kan söka hjälp när man försökt i ett år men vart vänder man sig? Går jag till vårdcentralen eller gyn och får remiss vidare därifrån eller söker jag mig till någon speciell mottagning? Kan man få hjälp med sånt här nu eller är det svårt iochmed att vården är tungt belastad pga covid? Hur lång tid tar det innan man får någon slags hjälp? Bor i Stockholm om det spelar någon roll.

Någon som varit i en liknande situation som vill dela med sig av hur ni gjorde?

Tacksam för all info jag kan få!

• Svar på tråden Hur/var söker man hjälp?
  • Anonym (Mino)

Hej! Jag ringde direkt till kliniken och berättade om våra problem, eftersom det finns vårdgaranti i vårt län så fick vi en tid för besök på kliniken efter max tre månader. Där och då tog vi blodprover och pratade igenom svaren på några formulär vi hade fått (med sköterska), sen fick vi en tid till läkare ungefär en månad efter det. Sen rullade det på med olika utredningar osv.

I vårt län behöver man inte få en remiss utan man kan remittera sig själv helt enkelt genom att bara ringa direkt till kliniken. Jag vet inte hur det fungerar i Stockholm dock.

Mvh M

• Anonym (Mino)

Glömde tillägga: vi ringde precis när de öppnat upp efter att de haft covid-stängt under sommaren. Men eftersom de har vårdgaranti måste vi få hjälp, däremot tog det lite längre tid att få komma igång med behandling pga covid så vi har precis börjat nu, vi fick veta att vi skulle få göra Ivf i november och fick då vänta ca två månader innan start pga väntetider.

• Anonym (Ii)

Jag skrev en egenremiss och skickade till kliniken (på sjukhuset).

Du kan även vända dig till gyn eller barnmorskemottagningen. Där jag bor är det helt omöjligt att få tid till gyn.

Precis som ni hade inte vi heller någon aning om var man skulle vända sig, men egenremissen funkade jättebra. Vi fick först ett brev att den var mottagen och blev relativt snabbt kalkade till ett möte och startade utredning.

Detta var nästan 6 år sedan och har en underbar 1,5 åring som resultat.

• Familjelängtan

Hej igen! Tack så mycket för era svar. Jag har nu sökt upp ett ställe nära mig och ställt klockan för att ringa så fort de öppnar idag! Står på deras hemsida att de har snabba tider till Gyn så jag hoppas kunna sparka igång det här kapitlet i livet så snart som möjligt.

Tack igen och ta hand om er alla ??????

Svar på tråden Hur/var söker man hjälp?