• Anonym (Skärm)

    Är det bara vi som har konstant ångest över mängden skärmtid hos barnen?

    Alltså jag måste älta detta med skärmtid. Jag tycker det är så svårt. 

    Idag har tioåringen suttit med skärm i några timmar från det han gick upp. Sen hängt lite med oss, ätit lunch, gjort lite matteläxa mm. Sen två timmar ute med kompisar, spelat fotboll och promenerat hem från fotbollsplanen. 

    Nu sitter han och kompisen och spelar tvspel, lär göra i ett par timmar. För de har inga andra sätt att umgås än att leka ute eller spela tvspel inne. 

    Och sen går kompisen hem, vi äter middag och umgås förstås lite grann men all tid som inte är skärmtid är en kamp liksom och ett konstant tjat.

     
    Det här är en vanlig hemmasöndag, vi själva gör inget speciellt, lite tittade på sport (maken), vi promenerade någon timma medan sonen var iväg på fotboll, vi handlar lite mat, tvättar lite, slöar. 

    Det är bara det att det blir så himla många timmar skärm, all hemmatid. För han kan inte sysselsätta sig själv inomhus utan skärm ensam. 

    Och jag har sån ångest över detta men vet inte hur jag ska vända trenden för jag vet inte vad han ska göra istället. Skärmfri tid drar han mest runt i huset, klättrar på oss, bläddrar i någon tidning men sen rastlös. 

  • Svar på tråden Är det bara vi som har konstant ångest över mängden skärmtid hos barnen?
  • Anonym (Pappa)

    Varför ha sån ångest över ett av hans intressen? Han hänger med kompisar, han hänger med er, han äter, jag antar att han sköter hygienen, han gör sina läxor, han idrottar. Han spelar tv-spel, det görs förvisso framför en skärm men varför gills inte det som ett intresse han utövar, precis som fotbollen? Vad spelar det för roll att det är framför en skärm? Det är stillasittande tankeverksamhet, men varför skulle det vara sämre än annan stillsaittande tankeverksamhet? För att det är en skärm? Än sen. Engagera dig lite i hans skärm-intressen istället. Fråga om spelen han spelar, videona han tittar på osv. För ett samtal om det som intresserar honom. Problematisera oc diskutera det som behövs. 

    Felet är egentligen inte skärmarna och skärmtiden i sig, utan att föräldrar lämnar sina barn och deras skärmar vind för våg och inte har en aning om vad som händer på dem.

  • Anonym (J)

    Kolla på skärmgenerationen på SVTplay. Finns även fördelar med att spela spel

  • Anonym (Skärm)
    Anonym (Pappa) skrev 2021-01-24 15:53:16 följande:
    Varför ha sån ångest över ett av hans intressen? Han hänger med kompisar, han hänger med er, han äter, jag antar att han sköter hygienen, han gör sina läxor, han idrottar. Han spelar tv-spel, det görs förvisso framför en skärm men varför gills inte det som ett intresse han utövar, precis som fotbollen? Vad spelar det för roll att det är framför en skärm? Det är stillasittande tankeverksamhet, men varför skulle det vara sämre än annan stillsaittande tankeverksamhet? För att det är en skärm? Än sen. Engagera dig lite i hans skärm-intressen istället. Fråga om spelen han spelar, videona han tittar på osv. För ett samtal om det som intresserar honom. Problematisera oc diskutera det som behövs. 

    Felet är egentligen inte skärmarna och skärmtiden i sig, utan att föräldrar lämnar sina barn och deras skärmar vind för våg och inte har en aning om vad som händer på dem.
    Jag lovar, vi är väldigt engagerade i tv-spelen. Sonen spelar nämligen fifa och pratar hur mycket som helst om det, speciellt med pappan som är lika förtjust i Fifa som sonen. Så de pratar i timmar om det. 

    Ångesten är för att det blir så många timmar och det känns dåligt och det känns också som ett problem att han inte kan hitta på andra saker här hemma. Det gör ju att i andra sammanhang, när han behöver sysselsätta sig själv men inte har tv-spel, så blir det oerhört många timmar skärm i form av youtube-tittande Tex om vi hälsar på släktingar i några dagar. Då blir det youtube all tid som vi inte gör något tillsammans. Vilket jag tycker är jättejobbigt.
  • Anonym (F)

    Om det är ett så stort problem tyder det på att han är skärmberoende och det bästa du kan göra är att ta bort dem helt och hållet ett tag. Ta bort tv-spelet helt minst en månad. Just nu har han ett ohälsosamt förhållande till sånt och han måste lära sig att sysselsätta sig på andra sätt. När han klarar av att hantera skärmar kan ni ha dem igen, i testperioder. Funkar det inte så tar man en månad till.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (F) skrev 2021-01-24 16:22:07 följande:

    Om det är ett så stort problem tyder det på att han är skärmberoende och det bästa du kan göra är att ta bort dem helt och hållet ett tag. Ta bort tv-spelet helt minst en månad. Just nu har han ett ohälsosamt förhållande till sånt och han måste lära sig att sysselsätta sig på andra sätt. När han klarar av att hantera skärmar kan ni ha dem igen, i testperioder. Funkar det inte så tar man en månad till.


    Jag tycker inte det låter som attt pojken har problem, utan hans mamma, med sin ångest.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Skärm) skrev 2021-01-24 15:57:31 följande:
    Jag lovar, vi är väldigt engagerade i tv-spelen. Sonen spelar nämligen fifa och pratar hur mycket som helst om det, speciellt med pappan som är lika förtjust i Fifa som sonen. Så de pratar i timmar om det. 

    Ångesten är för att det blir så många timmar och det känns dåligt och det känns också som ett problem att han inte kan hitta på andra saker här hemma. Det gör ju att i andra sammanhang, när han behöver sysselsätta sig själv men inte har tv-spel, så blir det oerhört många timmar skärm i form av youtube-tittande Tex om vi hälsar på släktingar i några dagar. Då blir det youtube all tid som vi inte gör något tillsammans. Vilket jag tycker är jättejobbigt.
    Är ni engagerade i youtube-tittandet då?
  • Anonym (chilla)

    Tycker att man inte ska överdriva när man pratar om ångest, panik, kris, hata och sådana väldigt starka ord.

    Du skriver konstant ångest - det måste väl ändå vara en överdrift? 

  • Anonym (Skärm)
    Anonym (chilla) skrev 2021-01-24 17:03:28 följande:

    Tycker att man inte ska överdriva när man pratar om ångest, panik, kris, hata och sådana väldigt starka ord.

    Du skriver konstant ångest - det måste väl ändå vara en överdrift? 


    Jag menar förstår inte ångest i medicinsk diagnosnivå så nu kan vi återgå till sakfrågan.
  • Anonym (Skärm)
    Anonym (Pappa) skrev 2021-01-24 16:41:16 följande:

    Är ni engagerade i youtube-tittandet då?


    Nja måttligt. Han tittar bara på folk som spelar fifa eller program om fotboll, typ 20 snyggaste målen. Så vi får ju titta ibland när han vill visa något speciellt, i övrigt är det svårt att känna engagemang i de programmen...
Svar på tråden Är det bara vi som har konstant ångest över mängden skärmtid hos barnen?