• Anonym (K85)

    Kristen kvinna tillsammans med muslimsk man - fungerar?

    Har haft kontakt med en man från Marocko i drygt ett år och tillslut har vi nu lyckats träffas häromveckan då jag reste ner till honom.

    Nu vill vi fortsätta tillsammans men hurfasen ska vi bära oss åt - med tanke på pandemin kan han inte komma hit. Och lär troligtvis inte kunna på ett bra tag. Samtidigt som jag inte har möjlighet att resa till Marocko i tid och otid heller. Hans lösning är enkel - vi gifter oss.

    Det förslaget är jag ju lite rädd i för såklart. För dem är det inget konstigt att gifta sig snabbt när man känner att man träffat den rätta. Men i vår kultur är det ju inte lika klockrent att hasta så.

    Mina funderingar är många och jag försöker väl främst leta upp fall där den här typen av förhållande faktiskt blivit bra. Jag har INGEN i min närhet som vet ett enda gott exempel utan alla förhållanden börjar helt fantastiskt, mannen är underbar till en början sen blir det giftermål och eventuellt barn kort därpå och därmed börjar kraven dyka upp och allt är totalförändrat.

    Så, vad är era erfarenheter och vad tycker ni jag ska göra?

  • Svar på tråden Kristen kvinna tillsammans med muslimsk man - fungerar?
  • Anonym (K85)

    Fasen råkade kryssa i att man inte kan svara anonymt, inte van vid FL nu för tiden. Får nog skapa ny tråd om jag lyckas..

  • Anonym (skyndalångsamt)
    Anonym (K85) skrev 2021-01-24 18:57:39 följande:

    Har haft kontakt med en man från Marocko i drygt ett år och tillslut har vi nu lyckats träffas häromveckan då jag reste ner till honom.

    Nu vill vi fortsätta tillsammans men hurfasen ska vi bära oss åt - med tanke på pandemin kan han inte komma hit. Och lär troligtvis inte kunna på ett bra tag. Samtidigt som jag inte har möjlighet att resa till Marocko i tid och otid heller. Hans lösning är enkel - vi gifter oss.

    Det förslaget är jag ju lite rädd i för såklart. För dem är det inget konstigt att gifta sig snabbt när man känner att man träffat den rätta. Men i vår kultur är det ju inte lika klockrent att hasta så.

    Mina funderingar är många och jag försöker väl främst leta upp fall där den här typen av förhållande faktiskt blivit bra. Jag har INGEN i min närhet som vet ett enda gott exempel utan alla förhållanden börjar helt fantastiskt, mannen är underbar till en början sen blir det giftermål och eventuellt barn kort därpå och därmed börjar kraven dyka upp och allt är totalförändrat.

    Så, vad är era erfarenheter och vad tycker ni jag ska göra?


    NEJ! Hasta inte med giftermål. Eller barn.
    Du har träffat denne man EN gång. Låt dig inte svepas med av romantiska föreställningar.
    De behöver lära känna honom ordentligt först. Tänkt på vad som är rimligt.

    Om du verkligen vill fortsätta lära känna honom får ni vänta tills pandemin är över/lättar. Ni får resa till varandra och lära känna varandra i vardagen, gärna bo tillsammans några månader i taget.

    Får jag fråga hur ni träffades?
  • Anonym (skyndalångsamt)
    Anonym (K85) skrev 2021-01-24 18:59:41 följande:

    Fasen råkade kryssa i att man inte kan svara anonymt, inte van vid FL nu för tiden. Får nog skapa ny tråd om jag lyckas..


    Gick bra att svara anonymt, det är kategorin "känsliga rummet", så det går nog med anonyma svar automatiskt :)
  • Anonym (skyndalångsamt)

    Rättelse: Ska stå "du behöver lära känna honom... inte "de" ;)

  • Anonym (Besserwisser)

    På vilket sätt är det en lösning att ni gifter er?
    Kan du åka till Marocko oftare då?
    Han får inte bo i Sverige bara för att ni gifter er, eftersom han kommer från ett land utanför EU.
    Räkna med att det tar 2 år innan han får uppehållstillstånd, tills dess får han vara här i kortare perioder, om han ens kan resa hit pga Covid-19.

  • mammabitch

    Du kanske ska kolla några avsnitt av 90 days to wed....
    Oavsett religion (jag har som ganska icke religiöst engagerad  svensk levt med en muslimsk man i 30 år och det fungerar - även om det finns utmaningar) så är krav på snabbt giftermål ett varningstecken som du nog ska fundera både en och två gånger på!

  • Anonym (Hmm)
    mammabitch skrev 2021-01-24 19:14:15 följande:

    Du kanske ska kolla några avsnitt av 90 days to wed....
    Oavsett religion (jag har som ganska icke religiöst engagerad  svensk levt med en muslimsk man i 30 år och det fungerar - även om det finns utmaningar) så är krav på snabbt giftermål ett varningstecken som du nog ska fundera både en och två gånger på!


    +1
    Passa dig för i he.......
    Spring åt andra hållet.
  • Anonym (A)
    mammabitch skrev 2021-01-24 19:14:15 följande:
    Du kanske ska kolla några avsnitt av 90 days to wed....
    Oavsett religion (jag har som ganska icke religiöst engagerad  svensk levt med en muslimsk man i 30 år och det fungerar - även om det finns utmaningar) så är krav på snabbt giftermål ett varningstecken som du nog ska fundera både en och två gånger på!
    +1
  • Anonym (JJ)

    Grattis. Han vill använda dig för att komma hit.

  • Wkdvlsö
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-01-24 19:11:13 följande:

    På vilket sätt är det en lösning att ni gifter er?

    Kan du åka till Marocko oftare då?

    Han får inte bo i Sverige bara för att ni gifter er, eftersom han kommer från ett land utanför EU.

    Räkna med att det tar 2 år innan han får uppehållstillstånd, tills dess får han vara här i kortare perioder, om han ens kan resa hit pga Covid-19.


    TS, Besserwisser här har delvis rätt, men ovanpå det, även om ni skulle gifta er och ansöka om uppehållstillstånd som tar 2 år att få, får han INTE vistas i Sverige under tiden handläggning pågår.

    Dessutom, risken att han bara utnyttjar dig är gigantisk. Jag och min partner (utländsk utan för eu) bestämde att aldrig gifta oss pga av visa och för att saker skulle bli lättare, utan skulle vi gifta oss var det för att vi ville.

    En sista sak... resa, i dessa tider, really?
Svar på tråden Kristen kvinna tillsammans med muslimsk man - fungerar?