• Anonym (Besvi­ken)
    Sun 24 Jan 2021 20:01
    2235 visningar
    17 svar
    -1
    17
    2235

    Utlänning - får undermålig service

    Jag är en utlänning, från just ett sånt land i en sådan världsdel de flesta av er först tänker på när ni hör ordet utlänning. Från MÖ. Jag har bott här i över 30 år. Min partner är också från MÖ men har inte bott här lika länge. Vi är särbos samt bor i olika städer. H*n har dock samma erfarenhet som jag.

    Jag har ätit ute på restauranger och diverse olika matställen nog miljontals gånger här i Sverige, i många olika städer. Med åren har jag börjat uppmärksamma ett för mig riktigt sorgligt fenomen: hur jävla mycket skillnad det är på servicen jag och min partner får respektive den servicen etniska svenskar får i restauranger och diverse matställen. Av utländsk restaurangpersonal.

    Personalen är så mycket trevligare i sitt bemötande av svenskarna OCH av personer de har nån vänskap eller bekantskap med; mer tillmötesgående, LER stort, reserverar de bästa platserna, får dem att känna sig mer välkomna och som högt stående människor överlag.

    Jag och min partner bemöts som att vi är ovälkomna, stressas i att beställa, får de SÄMSTA platserna (oftast vid toaletten), bemöts respektlöst och som att vi är lägre stående människor helt enkelt. Liksom "ät din jävla mat och dra".

    Detta bemötande har jag och min partner fått UTESLUTANDE av utländsk restaurangpersonal. Till och med när vi besökte restaurang ägd av personal med samma ursprung som mitt så blev vi behandlade på detta sätt. Detta kändes som det största sveket dock. Vill förtydliga att inte varenda matställe med utländsk personal är så men tillräckligt många för att jag (och min partner) ska ha uppmärksammat det med åren.

    Svensk restaurangpersonal däremot, är alltid mycket mer tillmötesgående och trevligare! Och det är helt tvärtemot vad jag alltid tror att jag ska få.

    Därför har jag slutat att boka bord i mitt riktiga namn (när jag ringer), utan väljer ett neutralt namn som man kan heta både i Sverige och i det land man kommer ifrån. Även när jag bokar online använder jag ett falskt namn. Och jag är mer tydlig i att jag inte vill sitta bredvid toaletten. I övrigt har jag och min partner slutat gå till de ställen vi vet att de hellre tar hand om svenskar och folk de känner.

    Detta är riktigt sorgligt, men det kan väl inte bara vara mot mig och min partner?

  • Svar på tråden Utlänning - får undermålig service
  • Anonym (Japp)
    Sun 24 Jan 2021 20:15
    #1

    Påminner mig om när jag (född i Sverige men föräldrar som kommer från Mellanöstern) skulle till hemlandets ambassad i Stockholm för att skaffa visum till landet. Hade hört innan hur illa och nonchalant de behandlar folket som går dit och upplevde det själv både genom telefon och ansikte mot ansikte.. sedan kom det in etniska svenskar och de sura idioterna förvandlades till rövslickare på 1 sekund. Helt sjukt vilken skillnad det blev.

    Det är inget jag tänker på ofta men generellt sett blir etniska svenskar absolut behandlade bättre.

  • Anonym (Vill ha svensk­a kunder­?)
    Sun 24 Jan 2021 20:20
    #2

    Tror det beror på att restauranger/pubar/krogar vill ha svenska kunder. Kommer många invandrare till ett ställe uteblir en hel del svenska kunder. De har inte rätt att neka dig/er men de kan på andra sätt göra besöket mindre angenämt.

    Det kan tyvärr vara en orsak. Jag säger inte att det är rätt att göra så, bara att det kan vara så.

    En annan teori är att du och din partner tillhör en folkgrupp i mellanöstern som de andra ogillar. Tex. om du är Kurd. jag vet inte hur tex. en turk eller arab kan se att någon är kurd men de verkar kunna göra det. Eller så är personalen kurd och du arab. Jag är svensk så jag har inte stenkoll på det där :)

  • Anonym (Besvi­ken) Trådstartaren
    Sun 24 Jan 2021 21:07
    #3
    Anonym (Japp) skrev 2021-01-24 20:15:23 följande:

    Påminner mig om när jag (född i Sverige men föräldrar som kommer från Mellanöstern) skulle till hemlandets ambassad i Stockholm för att skaffa visum till landet. Hade hört innan hur illa och nonchalant de behandlar folket som går dit och upplevde det själv både genom telefon och ansikte mot ansikte.. sedan kom det in etniska svenskar och de sura idioterna förvandlades till rövslickare på 1 sekund. Helt sjukt vilken skillnad det blev.

    Det är inget jag tänker på ofta men generellt sett blir etniska svenskar absolut behandlade bättre.


    Det här gör mig väldigt ledsen och arg. Och just ambassadanställda ska vi inte ens prata om. Jag blir på mordiskt humör bara jag sätter foten i mitt lands ambassad. De kan inte föra sig som folk och pratar alltid ner till en. Som om de överlag är gudar och värda mer i människovärde. Jag har inte varit på den ambassaden på ca 16 år för tänker inte sätta min fot i hemlandet så länge jag känner att det här stör mig.
  • Anonym (Besvi­ken) Trådstartaren
    Sun 24 Jan 2021 21:20
    #4
    Anonym (Vill ha svenska kunder?) skrev 2021-01-24 20:20:25 följande:

    Tror det beror på att restauranger/pubar/krogar vill ha svenska kunder. Kommer många invandrare till ett ställe uteblir en hel del svenska kunder. De har inte rätt att neka dig/er men de kan på andra sätt göra besöket mindre angenämt.

    Det kan tyvärr vara en orsak. Jag säger inte att det är rätt att göra så, bara att det kan vara så.

    En annan teori är att du och din partner tillhör en folkgrupp i mellanöstern som de andra ogillar. Tex. om du är Kurd. jag vet inte hur tex. en turk eller arab kan se att någon är kurd men de verkar kunna göra det. Eller så är personalen kurd och du arab. Jag är svensk så jag har inte stenkoll på det där :)


    Ja jo, du har nog rätt i att restaurangpersonal vill ha etniska svenskar. Även om jag och min partner uppför oss mer civilserade och artiga än alla de här obildade fjäskarna TROTS deras fula beteende så känner vi oss ovälkomna. Jag blir så arg när jag tänker på det.

    En gång gick vi in på en pizzeria som vi hade hört bra om. Det var vår första gång där. Vi var de enda kunderna därinne just då. Ingen personal syntes heller, men vi hörde ljud från bakom väggarna där personalen uppenbarligen höll hus. Vi väntade i 5 minuter ungefär för jag tänkte att de säkerligen håller på med nåt viktigt. Plötsligt kommer det ut en personal, får syn på oss, ignorerar oss TOTALT, plockar upp en kartong och försvinner dit bak igen. Inget "hej", inget "kommer snart", ingenting. Jag och min partner väntar ytterligare två minuter innan jag ilsket säger att vi ska gå. Väl utanför mötte vi en svensk kvinna och ilsken som jag var uppmanade jag henne att inte handla från det där skitstället pga hur de bemötte oss.
  • Anonym (Vill ha svensk­a kunder­?)
    Sun 24 Jan 2021 21:36
    #5
    Anonym (Besviken) skrev 2021-01-24 21:20:10 följande:
    Ja jo, du har nog rätt i att restaurangpersonal vill ha etniska svenskar. Även om jag och min partner uppför oss mer civilserade och artiga än alla de här obildade fjäskarna TROTS deras fula beteende så känner vi oss ovälkomna. Jag blir så arg när jag tänker på det.

    En gång gick vi in på en pizzeria som vi hade hört bra om. Det var vår första gång där. Vi var de enda kunderna därinne just då. Ingen personal syntes heller, men vi hörde ljud från bakom väggarna där personalen uppenbarligen höll hus. Vi väntade i 5 minuter ungefär för jag tänkte att de säkerligen håller på med nåt viktigt. Plötsligt kommer det ut en personal, får syn på oss, ignorerar oss TOTALT, plockar upp en kartong och försvinner dit bak igen. Inget "hej", inget "kommer snart", ingenting. Jag och min partner väntar ytterligare två minuter innan jag ilsket säger att vi ska gå. Väl utanför mötte vi en svensk kvinna och ilsken som jag var uppmanade jag henne att inte handla från det där skitstället pga hur de bemötte oss.
    En del ställen kan helt enkelt ha dålig service, och det är inte er, det kan vara vem som helst. Jag kan tänka mig att för er som upplevt detta att dålig service pga att ni är invandrare även ganska lätt skulle feltolka helt vanlig dålig service som samma sak pga den erfarenheten.

    Det kan bli så när man "måste" anställa släkten (det här har jag hört en pizzabagare beklaga sig över på fyllan). Det är ibland så att startar en invandrare ett företag så förväntas han anställa sina släktingar i första hand. Vem som är mest lämpad spelar mindre roll, utan det är en press att anställa sina släktingar. Får citera den fulle pizzabagaren här: "Då sitter man där med 8 ouppfostrade brorsöner som inte vill jobba som sina enda anställda sedan". Då dessa fått jobbet för att de är släkt och inte för att de är bra så kan de ge dålig service utan direkt påföljd. De blir inte av med jobbet för det.
  • Mon 25 Jan 2021 02:08
    #6

    Vad ska man säga; utlänningar är rasister?

  • Anonym (Undra­n)
    Sat 1 May 2021 14:16
    #7
    Anonym (Japp) skrev 2021-01-24 20:15:23 följande:

    Påminner mig om när jag (född i Sverige men föräldrar som kommer från Mellanöstern) skulle till hemlandets ambassad i Stockholm för att skaffa visum till landet. Hade hört innan hur illa och nonchalant de behandlar folket som går dit och upplevde det själv både genom telefon och ansikte mot ansikte.. sedan kom det in etniska svenskar och de sura idioterna förvandlades till rövslickare på 1 sekund. Helt sjukt vilken skillnad det blev.

    Det är inget jag tänker på ofta men generellt sett blir etniska svenskar absolut behandlade bättre.


    Menar du att svenskar blir bättre behandlande av invandrare än gentemot andra invandrarare?
  • Anonym (Undra­n)
    Wed 26 May 2021 12:08
    #8

    Har du upplevt samma sak på andra ställen?

  • Anonym (Förvå­nad)
    Wed 20 Oct 2021 23:37
    #9
    Anonym (Besviken) skrev 2021-01-24 21:20:10 följande:

    Ja jo, du har nog rätt i att restaurangpersonal vill ha etniska svenskar. Även om jag och min partner uppför oss mer civilserade och artiga än alla de här obildade fjäskarna TROTS deras fula beteende så känner vi oss ovälkomna. Jag blir så arg när jag tänker på det.

    En gång gick vi in på en pizzeria som vi hade hört bra om. Det var vår första gång där. Vi var de enda kunderna därinne just då. Ingen personal syntes heller, men vi hörde ljud från bakom väggarna där personalen uppenbarligen höll hus. Vi väntade i 5 minuter ungefär för jag tänkte att de säkerligen håller på med nåt viktigt. Plötsligt kommer det ut en personal, får syn på oss, ignorerar oss TOTALT, plockar upp en kartong och försvinner dit bak igen. Inget "hej", inget "kommer snart", ingenting. Jag och min partner väntar ytterligare två minuter innan jag ilsket säger att vi ska gå. .


    Konstigt trodde alla resturanger och snabbmatställen vill ha kunder
  • Anonym (Annat­)
    Mon 13 Dec 2021 23:51
    #10
    -1

    Har du och din kille prövat att gå till andra ställen 

  • Anonym (sorgl­igt)
    Mon 13 Dec 2021 23:57
    #11
    Anonym (Förvånad) skrev 2021-10-20 23:37:44 följande:
    Konstigt trodde alla resturanger och snabbmatställen vill ha kunder
    Snabbmatställen tror jag inte bryr sig om vem kunden är, men enligt min erfarenhet så stämmer det tyvärr att man vill ha in svenska kunder på andra restauranger och därför inte anstränger sig eller till och med försöker avskräcka vissa utländska kunder.
  • Tue 14 Dec 2021 01:07
    #12

    Fan vad tråkiga upplevelser du berättar om!

    Jag har dock ingen aning om orsak.
    Kan det ha att göra med gamla konflikter mellan olika folkslag, eller att de upplever er som för försvenskade?

  • Anonym (Kkffk­)
    Tue 14 Dec 2021 06:26
    #13

    Tråkigt att det är på det viset. När du bestämt dig för att sluta gå till ett ställe, prova fråga nån gång varför de bemötte dig så. Lär väl inte få nåt svar men. Men ge dåliga recensioner till restaurangen med förklaring till varför- varje gång det händer. Recensioner kan påverka rätt mycket. Btw, du kan omöjligen ha gått på restaurang miljontals gånger. Även om du gått på restaurang "bara" en miljon gånger och bott här i 33 år, så betyder det att du måste snittat på 83 restaurangbesök per dag.

  • Anonym (Annat­)
    Tue 14 Dec 2021 07:36
    #14
    Anonym (sorgligt) skrev 2021-12-13 23:57:24 följande:

    Snabbmatställen tror jag inte bryr sig om vem kunden är, men enligt min erfarenhet så stämmer det tyvärr att man vill ha in svenska kunder på andra restauranger och därför inte anstränger sig eller till och med försöker avskräcka vissa utländska kunder.


    Vad beror det på det varför inte ge service till båda
  • Anonym (Otur)
    Tue 29 Aug 2023 20:56
    #15
    -1
    Anonym (Besviken) skrev 2021-01-24 21:20:10 följande:
    Ja jo, du har nog rätt i att restaurangpersonal vill ha etniska svenskar. Även om jag och min partner  artiga 
    Du och din partner kanske bara har haft otur. Har ni gått på fler restauranger?  
  • Wed 30 Aug 2023 16:29
    #16

    Vad tråkigt!

    Men jag har ingen förklaring (är själv svensk).

    Självklart har alla/borde alla ha rätt till samma goda service, om man inte beter sig illa själv (och det tror jag inte att ni har gjort).

  • Wed 30 Aug 2023 16:31
    #17
    Tom Araya skrev 2023-08-30 16:29:20 följande:

    Vad tråkigt!

    Men jag har ingen förklaring (är själv svensk).

    Självklart har alla/borde alla ha rätt till samma goda service, om man inte beter sig illa själv (och det tror jag inte att ni har gjort).


    Hahaha... ser nu att jag svarat nästan exakt lika två gånger med ett par års mellanrum. Skrattande
Svar på tråden Utlänning - får undermålig service