• Anonym (NyfikenMan)

    Varför tar inte ni kvinnor hand om er sexualitet?

    Jag har alltid haft längre förhållanden men upplever ständigt det här problemet. Tycker mig kunna läsa att jag inte är ensam om det här heller så nu vill jag ställa en ärlig och seriös fråga till er kvinnor på forumet. 

    Jag har två barn sedan tidigare förhållande som jag har varannan vecka. Nu lever jag sedan två år tillbaka med en yngre kvinna (35 år jag är 42) och vi har inga gemensamma barn. Med andra ord är det barnfritt varannan vecka. Vi har ett härligt förhållande där vi tar i varandra väldigt mycket. Gott om egentid och gott om tid tillsammans. 

    När vi träffades hade hon ett rikt sexliv med sig själv. Alla förutsättningarna finns alltså där för att vi tillsammans skulle kunna ha ett fantastiskt sexliv, både med varandra och med oss själva. 

    Jag själv är begåvad med en enorm fantasi, försöker skapa förutsättningar för att det skall hända saker. Ändå hamnar vi här, där alla andra som gnäller över sina sexliv är... Det händer inget på kanske månader! 

    Vi har pratat mycket om det här. Och under dessa samtal så har det framkommit att hon slutat onanera och tänker inte speciellt mycket på sex om dagarna. Hon tycker inte det är så intressant helt enkelt. Hon är både nöjd och inte nöjd. Hon önskar att vi skulle ha mer sex men har ingen lösning på problemet. 

    Det här känner jag igen från tidigare förhållanden som sagt. Och jag läser ju här att många kvinnor säger att de saknar lusten av en eller annan anledning. Antingen beror det på hem och barn, karriär eller att mannen i fråga är tråkig och inte vill/orkar/saknar fantasi. 

    Men har man inget eget ansvar för sin kåthet? Varför lägger så många kvinnor ansvaret på något annat? Jag menar om kvinnan i fråga har slutat att onanera och ta hand om sin egna lust, hur skall då mannen kunna väcka den? Är det inte rent oansvarigt?

    Skulle vara intressant att höra hur ni kvinnor resonerar här. 

    Är det mannens ansvar att kåta upp er? 

  • Svar på tråden Varför tar inte ni kvinnor hand om er sexualitet?
  • Anonym (kvinna)

    Jag är så trött på att det generaliseras om att kvinnor inte vill ha sex i förhållanden. Jag är kvinna och har varit med om exakt samma sak som du, med en man som inte varit intresserad av sex och inte velat hjälpa till att lösa problemet.

  • Anonym (Jag också)
    Anonym (kvinna) skrev 2021-01-25 17:52:37 följande:

    Jag är så trött på att det generaliseras om att kvinnor inte vill ha sex i förhållanden. Jag är kvinna och har varit med om exakt samma sak som du, med en man som inte varit intresserad av sex och inte velat hjälpa till att lösa problemet.


    Jag sitter i exakt samma båt.
  • Anonym (NyfikenMan)
    Anonym (kvinna) skrev 2021-01-25 17:52:37 följande:

    Jag är så trött på att det generaliseras om att kvinnor inte vill ha sex i förhållanden. Jag är kvinna och har varit med om exakt samma sak som du, med en man som inte varit intresserad av sex och inte velat hjälpa till att lösa problemet.


    Förstår att det omvända kan gälla också men jag måste ju utgå från att jag är man och mina upplevelser. 
  • Anonym (NyfikenMan)
    Anonym (Jag också) skrev 2021-01-25 18:05:08 följande:
    Jag sitter i exakt samma båt.
    Så tråkigt att höra... Önskar gärna höra från kvinnor hur de resonerar. 
  • Anonym (S)

    Du har en trist inställning till saken som pratar om "ansvar" och som att det skulle ligga på antingen den ena eller andra. I en relation är väl båda måna om att det ska vara bra, och då ligger det ju också i bådas intresse att försöka förbättra sexlivet, oavsett vems lust som ska väckas! Dessutom lär det knappast gagna din sida av att du skuldbelägger kvinnor för att de inte gör något åt saken. Din egen kvinna är ett praktexempel, hon vet ju inte hur hon ska göra ens!

    Sexlust går upp och ner med tiden och kan bero på allt möjligt, de saker du räknat upp och mer därtill men också hormonnivåer, och många relationer brukar lugna ner sig sexmässigt med tiden. Vilken nivå man hamnar på skiljer däremot jättemycket. Jag kan iaf tipsa om att du säkert skulle få mer sex med en bättre attityd.

  • Anonym (P3)

    Ja.. många kvinnor är kanske inte gjorda för en monogam relation helt enkelt? Kan också vara så att många män har sexlusten mer "på köpet" alltså oavsett omständigheter. I större utsträckning iaf än vad kvinnor har.

    Vi kvinnor behöver ofta mer "runt omkring" för att inte lusten ska självdö. Alltså emotionellt. Djup, osv.

    Så är det för mig iaf.

  • Anonym (Jag också)
    Anonym (NyfikenMan) skrev 2021-01-25 18:15:14 följande:

    Så tråkigt att höra... Önskar gärna höra från kvinnor hur de resonerar. 


    Att hitta en kille som är lika experimentell och konstant kåt som mig själv verkar så svårt.

    Mitt ex vägrade mig sex i 4 år innan jag lämnade han med motiveringen "att jag var för kåt".

    Brukade alltid drömma om hur underbart de skulle vara med en kille som man kunde testa allt inom sex med, en som man kunde öppna upp helt med och bara berätta alla sina fantasier utan att bli dömd och såklart gör samma sak mot han. Nu har jag en kille som visslingar vill ha sex ofta men han är otroligt velig och tråkig i sängen.

    Jag tror de bara är en skröna att killar skulle vara kåtare än tjejer. Du kanske bara har haft otur med de tjejerna du haft.
  • Steven01
    Anonym (kvinna) skrev 2021-01-25 17:52:37 följande:

    Jag är så trött på att det generaliseras om att kvinnor inte vill ha sex i förhållanden. Jag är kvinna och har varit med om exakt samma sak som du, med en man som inte varit intresserad av sex och inte velat hjälpa till att lösa problemet.


    Det blir svårt att starta en tråd för exakt alla kvinnor, du får nog bara gilla läget att man måste generalisera för att det ska vara möjligt att diskutera en företeelse.
  • Anonym (Buddy)

    Lite som att kasta sten i glashus TS :)...är man och håller med i mkt av det du beskriver. Har många av den funderingarna och erfarenheterna själv i den relationen jag lever i. Men. Beror ju såklart på många olika faktorer och på det är givetvis alla olika...men samtidigt hemskt lika :) Förutsättningar ser olika ut osv...men om jag utgår ifrån den relationen jag lever i så skulle jag tro att ett större ansvar...eller rättare sagt ett mer balanserat ansvar för både det gemensamma sexlivet och det egna hade lyft en hel del fler saker i det dagliga vardagslivet utöver ett mer aktivt sexliv. Gissar att det finns fler män än kvinnor generellt sett som gärna hade sett att tvåsamheten innehöll mer intima stunder än den faktiskt gör medans det troligen finns fler kvinnor än män som säkert önskar mer av de intima stunderna som faktiskt blir av :) Hur som så tror jag det är bra om man kan vara lyhörd inför varandras behov och önskemål utan att för den sakens skull göra något som inte känns bra.

  • Anonym (E)

    Jag känner tyvärr igen mig. Jag är kvinna, 43 år. Jag har alltid haft ett rikt sexliv, många partner, känt mig trygg i min sexualitet och kropp, velat utforska och gillar kinky grejer, onanerar ofta.

    När jag träffar en ny partner är sexlivet fantastiskt, men sen går det utför. Jag tröttnar. Även om båda han (eller hon, har varit det också) och jag gör saker för att ständigt krydda sexlivet så går det bara inte mer. Jag är kåt på personer som jag inte känner så bra, som är outforskade. När vi har kommit till den där fina tryggheten i ett långvarit förhållande så försvinner spänningen, pirret.

    När jag vet hur han ser ut, hur han känns så ersätts passionen med en mysig och sensuellt men helt asexuell intimitet. Jag kan absolut ha långa förhållanden och skulle gärna ha en partner för livet, men sexuellt går det inte. Jag behöver variation i bemärkelsen andra personer.

Svar på tråden Varför tar inte ni kvinnor hand om er sexualitet?