• Anonym (?)
    Mon 25 Jan 2021 21:25
    1046 visningar
    10 svar
    10
    1046

    Hästköp, pruta??

    Om man ska köpa häst privat. Prutar man då? Sambon och jag kom i diskussion om det då jag anser att det gör man inte, medan hon menar på att det är väl klart..hästhandlare är ju lusfräcka. En bil prutar man ju alltid på, men det är ju ett dött ting. Vad är ok vad gäller hästköp?

  • Svar på tråden Hästköp, pruta??
  • Anonym (q)
    Mon 25 Jan 2021 23:03
    #1

    Ett företag som säljer hästar som leverne (typ importer) skulle jag väl kunna pruta men hade nog inte gjort det för jag hatar att pruta. Om inte veterinärundersökningen hade visat på gamla skador eller liknande för då tycker jag det är mer legitimt. Att köpa en frisk häst från en privatperson... Nja, det hade jag inte gjort men så hade jag nog inte köpt en överprisad från början.

  • Anonym (F)
    Tue 26 Jan 2021 11:46
    #2

    Nej det gör man inte!! Jag skulle aldrig sälja ett djur till en person som vill pruta! Antingen har personen egentligen inte råd att ha häst eller så är den snål och lär snåla in på annat också, hur som helst kommer hästen att lida!

    Om priset inte duger, låt bli att köpa bara!

  • Tue 26 Jan 2021 11:53
    #3

    Bilhandlare är de nya hästhandlarna. Hästhandlare idag bör man nog inte pruta med. De säljer inte ett färdmedel idag utan en levande varelse som ska bli både en vän och en hobby etc. Jag skulle inte pruta. 

  • Tue 26 Jan 2021 12:03
    #4

    Självklart får man pruta, hästen är kanske inte värt att det de vill ha. En häst köper man ju för att använda till något oftast. Exet körde westernridning och självklart vill man väl inte betala mer än vad hästen är värd med sina färdigheter, så var den inte så duktig på momenten som säljaren säger så är det inget konstigt att pruta.

    Är väl upp till säljaren att acceptera prutningen eller vänta på någon som vill betala fullpris.

  • Tue 26 Jan 2021 12:05
    #5

    Beror väl på... tillgång och efterfrågan. Är det köparens marknad så pruta. Är det säljarens marknad så köp innan priset trissas upp.

    Undantag gäller samarit-köp. Dvs köp med mindre summor för att man egentligen bara ska ta över fanskapet.

    Nej, jag är inget stort fan av hästar. Ändå äger jag en gård med många hektar utmärkt oanvänd betesmark. Får tjäna som fina ängar och bidra till biologisk mångfald för tillfället! :)

  • Anonym (Bror på)
    Tue 26 Jan 2021 12:07
    #6

    Skulle pruta på hästar från:

    - Hästhandlare (De tjänar pengar på att lura korkade människor, trots stamtavla)

    - Trav och galopphästar (Finns bakomliggande orsak till att de säljer hästen. De vill oftast sälja en häst till överpris som rent krast inte kan göra något annat än att springa)

    - Hästar utan stamtavla

    Prutar ej på:

    - Privatpersoner som säljer en frisk, veterinärbbesiktad häst med stamtavla och eventuella tävlingsresultat.

  • Anonym (32)
    Tue 26 Jan 2021 12:10
    #7

    Jag tänker att man som privatperson genom att vara påläst själv är rätt duktig på att värdera en häst, och snabbt kan se att priserna ofta stämmer överens med vad man får. Pruta bör man aldrig göra när det är djur inblandade anser jag.

    Min man är dock rätt okunnig och tyckte att vår hoppare till dottern var väldigt dyr, han hade faktiskt hittat en billig annons på en ponny för 35.000. Han förstod därför inte varför vår häst kostade betydligt mer. Även efter att meriterna visades för honom.

  • Tue 26 Jan 2021 13:26
    #8

    Jag skulle pruta om priset inte ligger i linje med vad hästen är utbildad för.

  • Anonym (xxx)
    Tue 26 Jan 2021 19:01
    #9

    Självklart kan man pruta på en häst. Många försöker ta ut alldeles för höga priser. En häst är värd det någon betalar för den.

  • Anonym (xxx)
    Tue 26 Jan 2021 19:06
    #10
    Anonym (F) skrev 2021-01-26 11:46:10 följande:

    Nej det gör man inte!! Jag skulle aldrig sälja ett djur till en person som vill pruta! Antingen har personen egentligen inte råd att ha häst eller så är den snål och lär snåla in på annat också, hur som helst kommer hästen att lida!

    Om priset inte duger, låt bli att köpa bara!


    Detta är nog bland det dummaste jag läst på länge. Finns inget samband med att pruta på en häst och att vara snål, eller att låta hästen lida.

    Det finns folk som lurar andra även bland hästfolk, att bara betala det begärda priset är ju korkat, om man inte anser att hästen är värd det. 

    Det har skrivits mycket om hästägare som lurat folk att köpa skadade (man mörkar skadan) hästar till för höga priser i min morgontidning.
Svar på tråden Hästköp, pruta??