• Anonym (Arbetande)

    Så mycket åsikter om min arbetsplats, också från min man

    Jag jobbar inom en verksamhet som många har åsikter om. De flesta har inte varit i kontakt med verksamheten, men alla "vet" att allt minsann var bättre förr. Jag vet inte hur många gånger jag fått försvara mitt jobb. Eftersom jag bland annat jobbar med statistik gällande tillgänglighet, har jag ganska uppdaterade tal. Det hjälper inte. Alla vet att det var bättre förr.

    Tyvärr också numera min man. Nu ikväll hade vi återigen en diskussion där han berättade för mig att det var så mycket bättre förr. Det spelar ingen roll vad jag säger, han, liksom så många andra, VET! 

    Jag orkar inte mer. Jag tycker mycket om mitt jobb och är stolt över min verksamhet. Men jag orkar inte försvara det hela tiden och speciellt inte hemma. Det händer att jag ljuger när vi träffar människor vi inte känner, men jag kan inte ljuga för min man.

    Hur gör man?

  • Svar på tråden Så mycket åsikter om min arbetsplats, också från min man
  • Tecum

    Du gillar ditt jobb och är stolt över verksamheten, vad är problemet? I ditt ställe hade jag struntat fullständigt vad okunniga personer med förutfattade meningar tycker. Om de säger något så bara ryck på axlarna och le lite elakt, typ "det där begriper du inte lille vän". Ingen mening att gå i svaromål.

  • Anonym (Arbetande)
    Tecum skrev 2021-01-25 21:47:27 följande:

    Du gillar ditt jobb och är stolt över verksamheten, vad är problemet? I ditt ställe hade jag struntat fullständigt vad okunniga personer med förutfattade meningar tycker. Om de säger något så bara ryck på axlarna och le lite elakt, typ "det där begriper du inte lille vän". Ingen mening att gå i svaromål.


    Problemet blir ju när jag hemma, efter en hel arbetsdag, "måste" fortsätta med mitt jobb. Ikväll hade vi en lång diskussion där jag kände mig tvungen att visa på statistik och hur det fungerar, för jag vill för det första inte att min man ska sprida felaktig information om mitt jobb, men inte heller att han ska "vinna" bara för att jag inte vill jobba mer. Ikväll menade han på att tillgängligheten gått ner. Jag svarade att så inte var fallet, vi har snarare ökat tillgängligheten. Då krävde han att jag skulle visa på detta, annars hade jag minsann fel. 

    Min man är inte ensam om det beteendet. Det är rätt vanligt att jag får höra det. Men det är extra påfrestande hemma. 
  • AnnaSthlm

    Vilken pedal lyckas de trycka på som gör att du känner dig tvungen att försvara dig? Hitta pedalen. Så länge den finns kommer andra att trycka på den.

  • Anonym (Sanna)

    Skit i folk. Även din man. Ge dig inte in i diskussioner. Så enkelt är det...

    Min man blir OFTA tillfrågad hur han liksom 'moraliskt' kan med att jobba för det företag han jobbar för (han är projektledare för Sveriges största snustillverkande företag...). Han ger sig aldrig in i diskussioner om det.

    JAG får t.o.m. frågor om hur jag kan vara gift med någon som är anställd där. Brukar sällan ge mig in i några diskussioner om det. Vad är poängen?

  • Anonym (Sandra)

    Det borde ju räcka att du sa till din man en gång för alla att du jnte vill diskutera jobb hemma, inte heller politik mm som är kopplat till din arbetssektor eftersom du känner att duhamnar i försvarsställning då.

    Det borde din man kunna respektera, måste ju finnas en himla massa annat man kan prata med ens partner som.

    Vad han uttrycker för åsikter om din branch till sina vänner när du inte är med får du nog däremot lära dig attsläppa. Det får han ansvara för själv, även om det är dumt. Detkan inte vara ditt jobb attdygnet runt försvara din branch.

    Jag har också haft jobb som folk gillar att ha åsikter om, framför allt att skämta lite nedlåtande om. Jag har då alltid gjort mitt bästa att byta samtalsämne. Jag skulle dock aldrig ha en partner som höll på så och såg ned på mitt jobb, utan för mig handlade det om yrliga bekanta.. Nu verkar det ju dock inte som att din man ser ned på ditt jobb, bara att han har åsikter om hur "branchen går" som inte stämmer med de fakta du har. Då kanske det räcker att han slutar prata om detta helt och hållet när duär med. Kan han inte det, är det nåt annat som är fel.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Arbetande) skrev 2021-01-25 21:51:10 följande:
    Problemet blir ju när jag hemma, efter en hel arbetsdag, "måste" fortsätta med mitt jobb. Ikväll hade vi en lång diskussion där jag kände mig tvungen att visa på statistik och hur det fungerar, för jag vill för det första inte att min man ska sprida felaktig information om mitt jobb, men inte heller att han ska "vinna" bara för att jag inte vill jobba mer. Ikväll menade han på att tillgängligheten gått ner. Jag svarade att så inte var fallet, vi har snarare ökat tillgängligheten. Då krävde han att jag skulle visa på detta, annars hade jag minsann fel. 

    Min man är inte ensam om det beteendet. Det är rätt vanligt att jag får höra det. Men det är extra påfrestande hemma. 
    Du får tuffa till dig, bara att säga att du inte jobbar nu efter arbetstid. Klipp av honom direkt. Försvara dig inte. Det räcker väl att du vet vad som stämmer. 

    Verkar som ni har djupare problem  än ditt arbete, han respekterar inte dig.
  • KostasSonawj

    Nu blir man ju nyfiken, vad är det du jobbar med? Anonymisera gärna om du känner behov av det men du kan väl ge någon indikation på vad det rör sig om?

  • Anonym (Låt dem hållas)

    Jag har insett att det ofta inte är lönt att förklara för den typen av personer att de har fel. Kan försöka förklara en sväng och ge exempel, men blir det argumentation med fördomar och förutfattade meningar så släpper jag det och låter dem hållas och avleder samtalet (och skrattar åt dem på insidan istället). 

    Alt någon kommentar om att "jo, det är ju många tror sig veta hur det är baserat på de fragment av statistiken som allmännheten har tillgång till och förstår innebörden av"

Svar på tråden Så mycket åsikter om min arbetsplats, också från min man