• Anonym (Hjälp)

    Kan inte sluta älta, var kollegan en narcissist/psykopat?

    Hjälp.. Jag kan inte sluta älta saker som hände på min förra arbetsplats. Jag hade en kollega som var supertrevlig, charmig, rolig, karismatisk utåt. Hon log alltid, kom ofta med komplimanger. När vi fikade var hon alltid i centrum och drog historier och fick folk att skratta. Hon var snygg och alltid välklädd.  

    Hon hade dessvärre en helt annan sida när man var med henne en och en. Hon snackade skit om i stort sett alla (förutom ett par favoriter) inom arbetsgruppen, vi var cirka tio stycken. Det var elakt förtal, ofta om folks privatliv, även om andras prestationer. Hon sa ofta taskiga, nedvärderande kommentarer om andra, som fick andra att framstå som sämre individer med dåliga val i livet. Detta pågick konstant.. Hon var väldigt manipulativ och samtidigt socialt smart så tyvärr trodde man på det hon sa i början.

    Mitt helvete började när jag fick en ny tjänst som hon själv ville ha. Hon grattade mig med ett stort överdrivet leende när det blev officiellt.. Men nu hamnade jag i hennes radar. I samma veva fick vi några nyanställda i gruppen. Det blir för långrandigt att skriva om allt som hände sedan men allt slutade med att jag sa upp mig efter ett år. Jag hade kronisk huvudvärk på slutet, ont i ryggen, ångest, depression, nära till utbrändhet, utbrott på jobbet. Min kollega hade lyckats vända väldigt många i gruppen emot mig, jag fick konstiga kommentarer/frågor från de nyanställda. Vid några tillfällen sa hon nedsättande kommentarer till mig inför andra, dock subtilt och med ett leende.. Hon stirrade på mig på möten (ytterst obehagligt), jag kände mig stalkad i vissa sammanhang. När jag sa upp mig var det fler som inte ens kommenterade det och sa bara hejdå till mig dagen jag slutade. Jag kände mig baktalad och maktlös.. Mådde väldigt dåligt både psykiskt och fysiskt.

    Idag, ett år senare, ältar jag tyvärr fortfarande det som hänt. Jag har dialoger i huvudet med henne där jag svarar med värdighet eller sätter ner foten. Jag hanterade inte situationen så bra medan jag var där (blev ledsen, tyst, drog mig undan) och försöker korrigera mitt beteende nu i efterhand i huvudet och stå upp för mig själv, vilket är helt meningslöst.. Jag kan vakna mitt i natten och känna ilska.. 

    VAD ska jag göra för att släppa det. Jag får flashbacks med elaka ord/blickar och mår dåligt och går i cirklar.. Har ni liknande erfarenheter/råd?

  • Svar på tråden Kan inte sluta älta, var kollegan en narcissist/psykopat?
  • Anonym (MTA)

    Ja, troligtvis!
    Min historia ser ut precis som din, det hade kunnat varit jag som skrivit. För mig slutade det med att jag blev tvingad att säga upp mig själv, min kollega hade fått alla andra inklusive chefen att vilja bli av med mig. Det har gått över sex år nu och jag har fortfarande svårt att lita på mina nya kollegor. Jag har också haft jättesvårt att få jobb, vilket också bidragit till att jag fortfarande inte mår bra. Den karriär jag hade då är borta och jag jobbar inte längre inom det yrke jag är utbildad för. Det enda jag är glad över, och det borde du också vara, är att jag lever. Självmord låg väldigt nära på slutet.

  • Anonym (Mhm)

    Ja. Jag har också varit med om det. Vikarierade på en arbetsplats där jag kom väldigt bra överens med alla, jobbade typ alltid och var alltid positiv och engagerad. Hade kul med alla och var uppskattad för min inställning och att jag jobbade hårt. Vi var fler vikarier men stöttade varandra och hade kul ihop. Så började det en ny, yngre kille, som jag tog på mig att introducera. Var välkomnande och såg till att han skulle trivas och lära sig rutinerna. Först var han trevlig och lite som ett plåster, men sen övergick det i trakasserier och mobbning mot bara mig, samtidigt som han fjäskade för alla andra. I början fattade alla att han gjorde så, jag tog upp det med arbetsledaren och chefen och dom verkade tro på mig, men sen slutade det med att alla tyckte att JAG skulle byta arbetsplats då det behövdes fler vikarier på ett annat ställe. Jag var mest erfaren hette det, och så skulle jag ju slippa honom. Jag hade älskat den arbetsplatsen och alla kollegor, det kändes skit. Dessutom slutade det med som du sa att ingen verkade bry sig om när jag slutade. Han fortsatte jobba kvar som vikarie i flera år.

  • Gameofthrones

    Det låter som hon är en dramaqueen=personlighetsstörning.

    Jag känner till det där min gamla arbetsgivare va sådär, han hade renoveringsbehov i hans hus mittemot jobbet va byggjobbare han blandar in dem. Ibland kommer det besökare till vårt jobb och han pratar om sin vårdnadstvist och fiskar upp info om ", bra advokater"

    Han blandar in sitt privatliv till jobbet.

    Han fiskar efter information. Han ville veta vem som kan vad, sen ville han att man skulle skriva upp det på en anslagstavla. Varför ska man hålla på så? Han har ljugit om att han har varit chef på det och det stället men det kom fram till att det var ju inte så. Skickade sms om arbetet 1-5ggr i veckan. Han blev skitsur om man inte smsa direkt en återkoppling.

    Jag bytte arbetsplats. Man kan inte jobba åt såna människor. För dem skapar problem. Och tillslut står man där och kan inte dra sig ur. Just chefer med sådant beetendeavikelse är farligt.

    En kollega skulle jag inte bry mig. Så länge jag vet att arbetet funkar och jag är bättre människa.

    Försök och släppa det. Det är inte lätt alla ggr. Men du kommer inte kunna gå vidare annars. Har du ingen du kan prata med?

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (MTA) skrev 2021-01-26 07:56:33 följande:

    Ja, troligtvis!
    Min historia ser ut precis som din, det hade kunnat varit jag som skrivit. För mig slutade det med att jag blev tvingad att säga upp mig själv, min kollega hade fått alla andra inklusive chefen att vilja bli av med mig. Det har gått över sex år nu och jag har fortfarande svårt att lita på mina nya kollegor. Jag har också haft jättesvårt att få jobb, vilket också bidragit till att jag fortfarande inte mår bra. Den karriär jag hade då är borta och jag jobbar inte längre inom det yrke jag är utbildad för. Det enda jag är glad över, och det borde du också vara, är att jag lever. Självmord låg väldigt nära på slutet.


    Beklagar Rynkar på näsan. Ja, jag har också svårare att lita på mina kollegor.. Man blir skadad tyvärr. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mhm) skrev 2021-01-26 08:07:10 följande:

    Ja. Jag har också varit med om det. Vikarierade på en arbetsplats där jag kom väldigt bra överens med alla, jobbade typ alltid och var alltid positiv och engagerad. Hade kul med alla och var uppskattad för min inställning och att jag jobbade hårt. Vi var fler vikarier men stöttade varandra och hade kul ihop. Så började det en ny, yngre kille, som jag tog på mig att introducera. Var välkomnande och såg till att han skulle trivas och lära sig rutinerna. Först var han trevlig och lite som ett plåster, men sen övergick det i trakasserier och mobbning mot bara mig, samtidigt som han fjäskade för alla andra. I början fattade alla att han gjorde så, jag tog upp det med arbetsledaren och chefen och dom verkade tro på mig, men sen slutade det med att alla tyckte att JAG skulle byta arbetsplats då det behövdes fler vikarier på ett annat ställe. Jag var mest erfaren hette det, och så skulle jag ju slippa honom. Jag hade älskat den arbetsplatsen och alla kollegor, det kändes skit. Dessutom slutade det med som du sa att ingen verkade bry sig om när jag slutade. Han fortsatte jobba kvar som vikarie i flera år.


    Tråkigt att höra att fler har varit med om samma. Har du lyckats släppa det och gå vidare? Påverkar det dig på något sätt idag?
  • Anonym (Anonym)

    Ni gjorde helt rätt som sa upp er allihop! Och du TS, du ska veta att om du hade sagt ifrån på skarpen hade det antagligen bara förvärrat situationen. Det är lätt att lägga skulden och ta ansvaret för att lösa situationen på sig själv, men i ett sånt här läge finns det bara en sak att göra - lämna. Jag tror att du kommer att förstå det på sikt. DU har inte gjort något fel!

    Jag känner verkligen med er alla, det är så svårt att bli trakasserad/psykad/mobbad på sin arbetsplats. Jag har blivit utsatt för sanmma sak och det är det mest känslomässigt påfrestande jag har upplevt. Sånt här sätter djupa spår i själen.

  • Anonym (Z)

    Japp. Defintivt psykopat/psykopatiska drag. Det är ingen idé att älta, det spelar ingen roll vad du hade gjort. Du kan inte ?vinna? över en psykopat eftersom de inte bryr sig. Det finns inget du skulle kunna gjort eller sagt för att få henne att sluta eller på något sätt känna sig dum eller ångra något. De känner inte känslor som vi gör och de ser snarare det hela som en lek. De kan t.ex börja mobba och manipulera folk på det sätt du beskriver bara för att de är uttråkade (och de blir lätt uttråkade) och vill ha något ?kul? att göra. De tycker det är roligt att se vad som händer och hur du reagerar. De förstår att du blir upprörd/ledsen/arg/sårad etc men bryr sig inte (utan tycker bara det är kul) och de blir själva inte emotionellt påverkade av något du eventuellt gör/inte eller säger/inte säger tillbaka till dem. Plötsligt en dag kan de också släppa ?leken? de leker med dig lika plötsligt som det kan ha startat och gå vidare till ett nytt offer.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-26 09:27:59 följande:

    Ni gjorde helt rätt som sa upp er allihop! Och du TS, du ska veta att om du hade sagt ifrån på skarpen hade det antagligen bara förvärrat situationen. Det är lätt att lägga skulden och ta ansvaret för att lösa situationen på sig själv, men i ett sånt här läge finns det bara en sak att göra - lämna. Jag tror att du kommer att förstå det på sikt. DU har inte gjort något fel!

    Jag känner verkligen med er alla, det är så svårt att bli trakasserad/psykad/mobbad på sin arbetsplats. Jag har blivit utsatt för sanmma sak och det är det mest känslomässigt påfrestande jag har upplevt. Sånt här sätter djupa spår i själen.


    Tack för dina ord, det hjälper mig {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Z) skrev 2021-01-26 10:03:14 följande:

    Japp. Defintivt psykopat/psykopatiska drag. Det är ingen idé att älta, det spelar ingen roll vad du hade gjort. Du kan inte ?vinna? över en psykopat eftersom de inte bryr sig. Det finns inget du skulle kunna gjort eller sagt för att få henne att sluta eller på något sätt känna sig dum eller ångra något. De känner inte känslor som vi gör och de ser snarare det hela som en lek. De kan t.ex börja mobba och manipulera folk på det sätt du beskriver bara för att de är uttråkade (och de blir lätt uttråkade) och vill ha något ?kul? att göra. De tycker det är roligt att se vad som händer och hur du reagerar. De förstår att du blir upprörd/ledsen/arg/sårad etc men bryr sig inte (utan tycker bara det är kul) och de blir själva inte emotionellt påverkade av något du eventuellt gör/inte eller säger/inte säger tillbaka till dem. Plötsligt en dag kan de också släppa ?leken? de leker med dig lika plötsligt som det kan ha startat och gå vidare till ett nytt offer.


    Tack!! Ja, jag ska verkligen ta in det du säger: "det är ingen idé att älta, det spelar ingen roll vad du hade gjort". 
  • Anonym (Jag med)

    Har också varit utsatt på mitt fd arbete. Två kvinnliga medarbetare som fick med sig chefen mot mig. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om dem även om detta hände för länge sen. Har tidigare aldrig haft problem på någon arbetsplats med någon. 

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jag med) skrev 2021-01-26 13:13:47 följande:

    Har också varit utsatt på mitt fd arbete. Två kvinnliga medarbetare som fick med sig chefen mot mig. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om dem även om detta hände för länge sen. Har tidigare aldrig haft problem på någon arbetsplats med någon. 


    Usch Rynkar på näsan. Jag drömmer också mardrömmar om min gamla arbetsplats ibland.. Har inte heller upplevt något liknande på mina tidigare arbetsplatser. Det kändes ibland som att min kollega var psykiskt sjuk, det var något som var väldigt fel, som att hon var ett riktigt mörkt väsen under sin polerade yta. Man fick se glimtar av det då och då. Har aldrig träffat en sådan människa förr och hoppas jag slipper det igen.. Men tror jag kommer känna igen mö(o)nstret om det skulle hända och då kommer jag välja att snabbt gå därifrån. 
  • Anonym (Anonym)

    Jag skrev inlägg #6 och har tänkt idag på det du skrev i trådstarten om ilskan som inte ger med sig. Jag förstår dig precis. Min historia går kortfattat ut på att jag vände mig till min chef för att en kollega trakasserade mig. Istället för att stötta mig värjde hon sig på alla sätt. Det har fått mig att må fruktansvärt dåligt.  


    Jag vet inte om jag någonsin föraktat någon som jag föraktar min chef. Det hon gjort mot mig är värre än trakasserierna. Att inte bli hörd, sedd och stöttad (under så lång tid som det rör sig om) är psykande. En form av mobbing skulle jag vilja säga. Jag vände mig till min chef för att få stöd och i stället blev hon det största orosmomentet för mig i hela den här historian. Hon behandlade mig som om det var jag som var problemet, att hon inte trodde på det jag berättade och som att det var jag som var överkänslig.


    Jag har inte kunnat sova utan insomningstabletter under lång tid för att jag ältar och känner en enorm stressnivå dygnet runt. Jag har så mörka känslor så att jag blir dränerad. Och jag känner verkligen igen det där med att spela upp olika scenarier i huvudet om det man skulle vilja få sagt? och det jag skulle vilja att min chef visste är hur mycket hon skadat mig (hon har ingen aning) och hur ryggradslös jag tycker att hon är. Kan tillägga att hon är min fd chef numera. Skulle aldrig kunna jobba för henne igen efter allt som hänt. Men jag mår fortfarande väldigt dåligt över det som hände.

  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-26 17:53:13 följande:

    Jag skrev inlägg #6 och har tänkt idag på det du skrev i trådstarten om ilskan som inte ger med sig. Jag förstår dig precis. Min historia går kortfattat ut på att jag vände mig till min chef för att en kollega trakasserade mig. Istället för att stötta mig värjde hon sig på alla sätt. Det har fått mig att må fruktansvärt dåligt.  

    Jag vet inte om jag någonsin föraktat någon som jag föraktar min chef. Det hon gjort mot mig är värre än trakasserierna. Att inte bli hörd, sedd och stöttad (under så lång tid som det rör sig om) är psykande. En form av mobbing skulle jag vilja säga. Jag vände mig till min chef för att få stöd och i stället blev hon det största orosmomentet för mig i hela den här historian. Hon behandlade mig som om det var jag som var problemet, att hon inte trodde på det jag berättade och som att det var jag som var överkänslig.

    Jag har inte kunnat sova utan insomningstabletter under lång tid för att jag ältar och känner en enorm stressnivå dygnet runt. Jag har så mörka känslor så att jag blir dränerad. Och jag känner verkligen igen det där med att spela upp olika scenarier i huvudet om det man skulle vilja få sagt? och det jag skulle vilja att min chef visste är hur mycket hon skadat mig (hon har ingen aning) och hur ryggradslös jag tycker att hon är. Kan tillägga att hon är min fd chef numera. Skulle aldrig kunna jobba för henne igen efter allt som hänt. Men jag mår fortfarande väldigt dåligt över det som hände.


    helt fruktansvärt!

    en fråga, varför berättar du det inte för henne? typ skriva ett brev om det är för jobbigt att ta det öga mot öga. du har ju inget att förlora.
  • Anonym (.)
    Gameofthrones skrev 2021-01-26 08:12:49 följande:
    Det låter som hon är en dramaqueen=personlighetsstörning.
    åh sjutton. När tillkom den diagnosen och vilken diagnoskod har den?

    Eller är det bara ytterligare ett familjelivsdoktorerande...
  • Gameofthrones
    Anonym (.) skrev 2021-01-26 18:01:17 följande:

    åh sjutton. När tillkom den diagnosen och vilken diagnoskod har den?

    Eller är det bara ytterligare ett familjelivsdoktorerande...


    1177.se

    Histrionisk personlighetsstörning, förkortat HPD, är en personlighetsstörning som skiljer sig från andra sådana störningar genom att personen har problem med omgivningen för att vederbörande är överteatralisk, sexuellt utmanande och överdrivet mån om att tilldra sig andras uppmärksamhet.

    Sen kan du hålla tyst, kommentera mig inte mer på denna tråd. Svarar ej tillbaks
  • Gameofthrones
    Anonym (.) skrev 2021-01-26 18:01:17 följande:

    åh sjutton. När tillkom den diagnosen och vilken diagnoskod har den?

    Eller är det bara ytterligare ett familjelivsdoktorerande...


    Det finns mer om personlighetsstörning på 1177.se detta är en bara liten del av det hela.

    Punkt slut.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-26 17:53:13 följande:

    Jag skrev inlägg #6 och har tänkt idag på det du skrev i trådstarten om ilskan som inte ger med sig. Jag förstår dig precis. Min historia går kortfattat ut på att jag vände mig till min chef för att en kollega trakasserade mig. Istället för att stötta mig värjde hon sig på alla sätt. Det har fått mig att må fruktansvärt dåligt.  


    Jag vet inte om jag någonsin föraktat någon som jag föraktar min chef. Det hon gjort mot mig är värre än trakasserierna. Att inte bli hörd, sedd och stöttad (under så lång tid som det rör sig om) är psykande. En form av mobbing skulle jag vilja säga. Jag vände mig till min chef för att få stöd och i stället blev hon det största orosmomentet för mig i hela den här historian. Hon behandlade mig som om det var jag som var problemet, att hon inte trodde på det jag berättade och som att det var jag som var överkänslig.


    Jag har inte kunnat sova utan insomningstabletter under lång tid för att jag ältar och känner en enorm stressnivå dygnet runt. Jag har så mörka känslor så att jag blir dränerad. Och jag känner verkligen igen det där med att spela upp olika scenarier i huvudet om det man skulle vilja få sagt? och det jag skulle vilja att min chef visste är hur mycket hon skadat mig (hon har ingen aning) och hur ryggradslös jag tycker att hon är. Kan tillägga att hon är min fd chef numera. Skulle aldrig kunna jobba för henne igen efter allt som hänt. Men jag mår fortfarande väldigt dåligt över det som hände.


    Fruktansvärt, vilket svek. Hon var säkert allierad med mobbaren och hade blivit manipulerad av denne. De (narcissister, psykopater) är mästare på manipulation och att få en att framstå som den besvärliga och överkänsliga. Kan du försöka se chefen som ett med mobbaren? Dvs inte separera dem åt, då behöver du inte känna några förväntningar gentemot henne som en chef. Samt tänka precis så som du sa till mig: "DU har inte gjort något fel". Tyckte att inlägget under ditt (nr 7) var också jättebra och gav mig styrka/tröst/distans, kanske kan det hjälpa dig också? Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Du gjorde rätt)

    Du gjorde helt rätt som slutade. Det går aldrig att vinna mot såna människor. Inte på det sättet man tänker sig iaf. Att man ska stå emot, försvara sig, kanske tom kunna sätta dit eller förnedra tillbaka mot den människan. Att få upprättelse. Det går inte mot en sån människa. Dessa störda personligheter har inte normala känslor som vi har. De har alltid bara en växel till att lägga i för att göra allt värre. Det viktigaste är att du förstår att det inte är du personligen som har gjort fel. Bäst vore om du kunde gå och prata med någon professionell som kan ge dig verktyg till att släppa detta och gå vidare. Jag önskar dig all lycka till!

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Du gjorde rätt) skrev 2021-01-26 23:27:07 följande:

    Du gjorde helt rätt som slutade. Det går aldrig att vinna mot såna människor. Inte på det sättet man tänker sig iaf. Att man ska stå emot, försvara sig, kanske tom kunna sätta dit eller förnedra tillbaka mot den människan. Att få upprättelse. Det går inte mot en sån människa. Dessa störda personligheter har inte normala känslor som vi har. De har alltid bara en växel till att lägga i för att göra allt värre. Det viktigaste är att du förstår att det inte är du personligen som har gjort fel. Bäst vore om du kunde gå och prata med någon professionell som kan ge dig verktyg till att släppa detta och gå vidare. Jag önskar dig all lycka till!


    Tack, ja, det ska jag fokusera på, att förstå att jag personligen inte gjort något fel. 

    Jag har försökt få professionell hjälp, gick till en terapeut några gånger, men det hjälpte inte riktigt. 

    Det är lite lustigt att en tråd på familjeliv faktiskt har hjälpt mig betydligt mer. Tack alla ni som skrivit! Solig
Svar på tråden Kan inte sluta älta, var kollegan en narcissist/psykopat?