• eao
    Tue 26 Jan 2021 08:55
    392 visningar
    6 svar
    6
    392

    Lämna sambo med psykisk ohälsa

    Jag funderar på att lämna min sambo men är så osäker...Det finns liksom en del som komplicerar hela situationen.

    Min sambo lider av psykisk ohälsa, och har gjort sedan barndommen. Under de två och ett halvt åren vi varit tillsammans så har han aldrig jobbat eller pluggat. Istället spelar han på datorn och har ett tydligt spelberoende som han själv förnekar. Han vägar dessutom att ta emot professionell hjälp trots att han har både en kbt-remiss och medicinering. När han mår riktigt dåligt så vill han inte leva längre...

    Det går inte att få någon vardag att fungera eftersom hans dygnsrytm aldrig är den samma och han saknar rutiner helt. Hans mående går upp och ner vilket gör att man inte kan planera någonting mer än några dagar in i framtiden. Det går inte heller att ställa några krav på honom vilket innebär att jag blir lämnad till allt hushållsarbete. 

    Det var i oktober förra året flyttade vi ihop och egentligen så var det inte meningen att jag skulle flytta in direkt eftersom att jag tänkte att det kanske var bäst att han fick bo lite ensam först. Men så fick jag jobb som jag inte ens sökt i samma stad och det blev plötsligt konstigt att inte flytta med. 

    De första månaderna gick väll okej men nu så står jag inte ut längre. Jag spenderar varje helg borta för att få komma bort, både för att få vara ifred men också för att få någon som helst social samvaro. Men när jag kommer tillbaka hem så är det som att tiden står helt stilla hela veckan och jag mår sämre och sämre i vår ångestladdade lägenhet.  

    Min störta rädsla med att lämna honom är ju att han ska försöka ta sitt liv. Jag vet inte vad jag ska göra...

Svar på tråden Lämna sambo med psykisk ohälsa