• Tue 26 Jan 2021 10:45
    314 visningar
    3 svar
    3
    314

    Mår dåligt efter pillerstopp

    Hej! Jag slutade med p-piller för en månad sedan. I början (dem två första veckorna) kände jag inte av någonting alls. Nu mår jag jätte konstigt. Har yrsel, glömmer bort saker och ord och gråter för allt i helt konstiga stunder. Till exempel helt oförberett när jag höll i en lektion, eller för att jag kom hem och insåg att chipsen var slut. mår illa KONSTANT hela dagarna med endast några få luckor där jag inte mår illa. Har en molande men svag smärta i magen och är JÄTRE uppblåst. All mat känns äcklig så får tvinga i mig mat bara för att få i mig något. Har också en svag men påtaglig allmän sjukdomskänsla. Sedan har jag bara en allmänt konstig känsla i kroppen, där jag inte alls känner mig som mig själv. Har lite som overklighetskänslor och en allmänt stark känsla att något är väldigt annorlunda i kroppen. Känner mig för övrigt inte stressad och mår väldigt bra i min tillvaro. Kan man verkligen må såhär dåligt endast på grund av ett pillerstopp? Upplever att symtomen blir fler & värre för varje dag som går. Bör det inte åtminstone börja bli bättre efter en månad, och inte sämre? Till saken hör att jag hade oskyddat men avbrutet samlag med min sambo flera dagar i rad i början av månaden. Jag vet ju hur bebisar blir till men det känns helt osannolikt att man skulle ha sån tur. Så istället är min fråga om symtomen efter piller-stopp verkligen bör bli sämre och sämre? Och varför kom inte symtomen förrän tre veckor efter att jag slutat på p-piller? Kan det ens vara graviditet eller är det garanterat symtom efter p-piller stopp?

  • Svar på tråden Mår dåligt efter pillerstopp
  • Anonym (vänli­gtråd)
    Tue 26 Jan 2021 18:39
    #1

    Hej, jag har aldrig haft sånna där besvär av att sluta med p-piller och jag har gjort det i flera omgångar. Senaste gången var 2014 och som sagt, du låter faktiskt mer gravid.. än vad du kanske vill höra. hehe <3 Jag har inte heller haft väninnor som upplevt sånna där symptom av att sluta med pillret.. Vad säger du, ska du gå och köpa ett gravidtest kanske :) ?

  • Thu 28 Jan 2021 14:12
    #2

    Tog ett test igår och är inte gravid. Önska att jag vore det dock :( men är inte heller helt färdig med min utbildning då jag är färdig i maj ungefär om allt går bra. Funderar på om det är för tidigt för att se men det borde ju inte vara det tycker jag

  • Anonym (vänli­gtråd)
    Thu 28 Jan 2021 15:39
    #3
    Noslrac skrev 2021-01-28 14:12:13 följande:

    Tog ett test igår och är inte gravid. Önska att jag vore det dock :( men är inte heller helt färdig med min utbildning då jag är färdig i maj ungefär om allt går bra. Funderar på om det är för tidigt för att se men det borde ju inte vara det tycker jag


    Vad bra att du tog ett test. Då kan du antagligen utesluta graviditet, om du inte börjar växa på bredden senare :) men en sak du kan fundera på är då hormoner, vare sig det är av att du slutade med p-piller eller äter p-piller, så finns den många olika hormonbesvär (möjliga besvär att utforska). Jag tror du kan gå till en vanlig läkare och utan att ge läkaren din egen teori om p-piller, säg bara att du verkar ha en del hormonbesvär och du vill veta så att inget är fel, inge tumör eller cancer, osv. Då kan de ta prover på dig och ge dig en objektiv analys, istället för att de redan är upphakade på p-piller osv. Jag vet att man ska lita på läkare men ibland kan man förvirra dem om man kommer med själv-diagnoser så missar dom kanske att tänka på någonting som kan ge dig svar.

    OBS jag tror inte du har cancer eller tumör. Jag menar bara att det här kan handla om något som inte alls har att göra med pillret. Och de är värt att ta seriöst. Speciellt nu om du inte behöver tänka på graviditet .

    Om det går över, så kanske du inte alls känner behov av att söka läkare och ta blodprover. Men vad vet jag det kanske finns experter på kvinnokliniker, som kan hjälpa dig direkt om du tar upp det här med p-piller. Jag hade nog gått till vanlig läkare först. sen en kvinnoklinik. Men det är jag
Svar på tråden Mår dåligt efter pillerstopp