• Anonym (Vakna)

    Snälla kvinnor, bojkotta influencers!

    Det är dags att på allvar börja ifrågasätta dessa d-kändisar som influencers är och vad de faktiskt gör.

    De finansieras av stora kedjor att sälja in produkter till er. För detta slipper de göra ett riktigt arbete utan kan livnära sig på sponsorpengar. Sen målar de upp en fiktiv värld för er där allt är så glamoröst där vägen till detta paradis handlar om att köpa rätt produkter.

    Sen putar de mot lincen på kameran med visdomsord såsom :jag väljer att vara min egen så att jag kan styra min tid för min familjs skull:, :förverkliga sig själv och styr dig själ:. Men sanningen är helt annan. De styr inte detta alls. De blir försörjda av bolag och kommer stå där med utsträckta desperata händer och lova att sälja vad som helst för rätt pros och för att få fortsätta sitt liv utan att behöva knega som andra.

    Kvinnor. Vad skulle hända om ni avföljde dessa? Ta en minut och bara reflektera kring detta. Vad skulle hända om ni insåg att:

    - jag behöver inte köpa nya kläder varje månad. Jag har redan full garderob. Det duger.

    - jag behöver inte ha ett serum, ett primum, ett sinum, en dimum, en scrub, en flubb, en subb eller vad alla dessa skönhetsprodukter benämns.

    - jag behöver inte lägga en halv timme till 2 timmar dagligen på skönhetsvård.

    Tänk hur mycket PENGAR och TID ni skulle kunna spara. Tänk hur mycket gladare ni skulle vara att slippa få dessa fejkade lyckomänniskor uppkörda i ansiktet. Tänk om ni istället tog pengarna och investerade i aktier och pension? Om ni valde att sova ut en timme extra och dra en kam i håret.

    Om ni kunde titta på ersjälva i spegeln och gilla den ni ser utan en massa produkter?

    Jag har varit en av alla som följt detta. Nu har jag slutat. Inter att jag inte behöver så mycket och det jag har duger. Jag duger. Och helt krasst blev jag så förvånad hur mycket pengar jag har på mitt bankkonto nu., vad jag kommer ha råd med för investeringar och kanske möjlighet att jobba mindre i framtiden eller öka på pensionen. Bara genom att bryta mig loss ut konsumtionshetsenskedjor

    Testa en månad. Se den faktiska effekten av detta. Gör sen en bedömning om det var värt det eller ej.

  • Svar på tråden Snälla kvinnor, bojkotta influencers!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Julia) skrev 2021-01-26 21:56:14 följande:
    Jag håller med om att det är ett vanligt jobb som alla andra, inget snack om saken. Det jag vill säga är att det är reklam. Inget annat än reklam. Vi brukade hata reklam en gång i tiden, remember? Men nu så lägger vi annat på hyllan för att titta glupskt på reklam och vill efterlikna de i reklamen. Vi har reklampelarna som idoler.  Hur vore det om folk bara la ifrån sig mobben, paddan etc och levde sina egna liv, på riktigt? Det är så mycket sundare på alla plan och så mycket billigare också. 

    Det vi dras till, eller rättare sagt flyr till, är deras glam som framhävs och vi tror att vi också kan bli glammiga om vi köper de produkter de gör reklam för. Själva använder de nog inte ens hälften av det de får hem gratis. Visst kan man beundra andra människor men att tro att man på något vis kan bli en annan person om man köper deras partiska produkter är att inte leva i verkligheten längre. Så tråkigt. Vad har hänt med mänskligheten? Så många har gått på niten och lurendrejeriet. 

    Vilka är vi? Vilken grupp är du självutnämnd talesperson inför? Jag vet ingen som hatar de som delar ut gratisprover t.ex och det är också reklam. Trailar för olika filmer är reklam och folk söker aktivt efter dem på YouTube. 


    Varför lägger inte du själv mobilen/plattan/datorn på hyllan istället för att surfa runt här? varför är just det du skriver så mycket viktigare? 

  • Glinda från Oz
    Anonym (Julia) skrev 2021-01-26 21:56:14 följande:
    Jag håller med om att det är ett vanligt jobb som alla andra, inget snack om saken. Det jag vill säga är att det är reklam. Inget annat än reklam. Vi brukade hata reklam en gång i tiden, remember? Men nu så lägger vi annat på hyllan för att titta glupskt på reklam och vill efterlikna de i reklamen. Vi har reklampelarna som idoler.  Hur vore det om folk bara la ifrån sig mobben, paddan etc och levde sina egna liv, på riktigt? Det är så mycket sundare på alla plan och så mycket billigare också. 

    Det vi dras till, eller rättare sagt flyr till, är deras glam som framhävs och vi tror att vi också kan bli glammiga om vi köper de produkter de gör reklam för. Själva använder de nog inte ens hälften av det de får hem gratis. Visst kan man beundra andra människor men att tro att man på något vis kan bli en annan person om man köper deras partiska produkter är att inte leva i verkligheten längre. Så tråkigt. Vad har hänt med mänskligheten? Så många har gått på niten och lurendrejeriet. 

    Vilka är vi? Vilken grupp är du självutnämnd talesperson inför? Jag vet ingen som hatar de som delar ut gratisprover t.ex och det är också reklam. Trailar för olika filmer är reklam och folk söker aktivt efter dem på YouTube. 


    Varför lägger inte du själv mobilen/plattan/datorn på hyllan istället för att surfa runt här? varför är just det du skriver så mycket viktigare? 

  • Anonym (Oinfluerad!)

    Det mest tragiska är ju alla dem som stödjer plastikindustrin med fillers och botoxinjektioner, och får rabatter själv för att sälja in skiten till osäkra unga kvinnor som har komplex för sina utseenden, eller får under resans gång.

    De ställer tillbaks klockan för kvinnors jämställdhet och frigörelse flera århundraden och gör kvinnor till slavar under sina utseenden, sin ekonomi och sina resurser. Otroligt fördummande och trivialt. Mänsklighetens idioti har aldrig varit större.

  • Ess

    Följer inga sådana för de representerar inte mina intressen, så för mig är de ointressanta.

  • Anonym (Julia)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-26 22:47:40 följande:

    Vilka är vi? Vilken grupp är du självutnämnd talesperson inför? Jag vet ingen som hatar de som delar ut gratisprover t.ex och det är också reklam. Trailar för olika filmer är reklam och folk söker aktivt efter dem på YouTube. 


    Varför lägger inte du själv mobilen/plattan/datorn på hyllan istället för att surfa runt här? varför är just det du skriver så mycket viktigare? 


    Jag jobbar hemifrån och behöver min dator och uppkoppling och svävar runt ibland, absolut. Jag har aldrig sagt att jag gör allt för att undvika all reklam, men jag söker mig inte aktivt till reklam för att medvetet låtas mig föras in i en fantasivärld. 
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Vakna) skrev 2021-01-26 11:36:02 följande:

    Det är dags att på allvar börja ifrågasätta dessa d-kändisar som influencers är och vad de faktiskt gör.

    De finansieras av stora kedjor att sälja in produkter till er. För detta slipper de göra ett riktigt arbete utan kan livnära sig på sponsorpengar. Sen målar de upp en fiktiv värld för er där allt är så glamoröst där vägen till detta paradis handlar om att köpa rätt produkter.

    Sen putar de mot lincen på kameran med visdomsord såsom :jag väljer att vara min egen så att jag kan styra min tid för min familjs skull:, :förverkliga sig själv och styr dig själ:. Men sanningen är helt annan. De styr inte detta alls. De blir försörjda av bolag och kommer stå där med utsträckta desperata händer och lova att sälja vad som helst för rätt pros och för att få fortsätta sitt liv utan att behöva knega som andra.

    Kvinnor. Vad skulle hända om ni avföljde dessa? Ta en minut och bara reflektera kring detta. Vad skulle hända om ni insåg att:

    - jag behöver inte köpa nya kläder varje månad. Jag har redan full garderob. Det duger.

    - jag behöver inte ha ett serum, ett primum, ett sinum, en dimum, en scrub, en flubb, en subb eller vad alla dessa skönhetsprodukter benämns.

    - jag behöver inte lägga en halv timme till 2 timmar dagligen på skönhetsvård.

    Tänk hur mycket PENGAR och TID ni skulle kunna spara. Tänk hur mycket gladare ni skulle vara att slippa få dessa fejkade lyckomänniskor uppkörda i ansiktet. Tänk om ni istället tog pengarna och investerade i aktier och pension? Om ni valde att sova ut en timme extra och dra en kam i håret.

    Om ni kunde titta på ersjälva i spegeln och gilla den ni ser utan en massa produkter?

    Jag har varit en av alla som följt detta. Nu har jag slutat. Inter att jag inte behöver så mycket och det jag har duger. Jag duger. Och helt krasst blev jag så förvånad hur mycket pengar jag har på mitt bankkonto nu., vad jag kommer ha råd med för investeringar och kanske möjlighet att jobba mindre i framtiden eller öka på pensionen. Bara genom att bryta mig loss ut konsumtionshetsenskedjor

    Testa en månad. Se den faktiska effekten av detta. Gör sen en bedömning om det var värt det eller ej.


    Word! / från en som aldrig haft behov eller intresse att följa någon influencer.. Om inte media envisats med att visa upp dem, hade jag inte haft en aning om vem de är.
  • Anonym (Tant)
    Anonym (22) skrev 2021-01-26 22:17:12 följande:

    Man kan följa influencers utan att påverkas negativt, jag förstår inte varför det måste vara antingen eller. Dessutom är inte alla influencers sådär.

    Själv är jag en ung tjej (22 år) och älskar Therese Lindgren (största svenska youtubern om jag inte minns fel) och Misslisibell. Båda är väldigt fina och snälla människor som jag aldrig sett i drama och de tar upp viktiga ämnen som ångest osv, även om det görs samarbeten.

    Sedan följer jag (aktivt eller utan att "följa" om de har öppna instagram) "dokusåpakändisar" från främst paradise hotel, men där kan jag skilja mellan vad jag faktiskt vill se utav det de lägger ut och vad jag ignorerar/inte tycker om (t.ex vissa samarbeten, sälja nakenbilder på onlyfans m.m).

    När det gäller väldigt unga följare dock så kan jag förstå då de påverkas mer och tror att livet är så härligt som man ser, men där är det delvis föräldrarnas och influencers ansvar att minimera detta.


    Men alltså, är inte Misslissibell en liten barnunge som sminkar sig?
    Vad i hela världen kan vara intressant med det om man inte är 10 år?

    Therese L hörde jag som sommarpratare, och hon känns seriös. 

    Men du, hur vet du att de är snälla? Deras videos är just... videos. Inte någon verklighet!
  • QAnon

    Jag antar att du egentligen menar beauty influencers? Inte influensers i allmänhet? 

    Jag följer många olika influencers och ingen av dessa pratar om smink och skönhetsprodukter. De påverkar mig inte att spendera mer tid på mitt yttre eller att köpa nya kläder varje månad. 

    Tycker det är barnsligt att kalla jobb för inte "riktiga jobb". Alla jobb är riktiga. Anser inte du att det ger dig någonting att kolla är det väl jättebra att du slutat. Förstår inte varför du kollade från början isåfall. Jag får ut mycket av de människor jag kollar på.

    Inte heller är jag under någon illusion av att de inte måste tjäna pengar som alla andra. Självklart måste de tjäna pengar och jag är en vuxen människa som själv kan ta beslut ifall jag vill ha eller behöver något de promotar.  

  • Anonym (22)
    Anonym (Tant) skrev 2021-01-27 17:32:14 följande:

    Men alltså, är inte Misslissibell en liten barnunge som sminkar sig?

    Vad i hela världen kan vara intressant med det om man inte är 10 år?

    Therese L hörde jag som sommarpratare, och hon känns seriös. 

    Men du, hur vet du att de är snälla? Deras videos är just... videos. Inte någon verklighet!


    När hon var 10 år ja, hon är äldre idag och märker knappt av någon sminkvideo. Hon är en jättebra och fin människa, vilket man förstår ännu mer när man läser hennes bok.

    Ingen vet vad som sker bakom stängda dörrar såklart men jag utgår från det jag ser. Allt annat som de gör bakom skärmen spelar ändå ingen roll. Det finns influencers som bråkar och kastar skit 24/7, men dessa två har jag aldrig sett i drama eller konflikter.
  • Dethärärmittnamn

    Fåniga är de också i sina försök att låta som om just DEN produkten är det bästa som hänt dem och passar som handen i handsken.

    Jag skulle skämmas att hålla på med det, men just därför är jag ju ingen influenser heller.

    Bara ordet gör mig förbannad. Det avslöjar ju deras verkliga syften och vi är rätt många som inte blir direkt influerade.

    Trött på kändisar som ska visa upp sina bästa sidor hela tiden. Sedan blir de stötta av att folk skriver att de inte alls ser så snygga ut.

Svar på tråden Snälla kvinnor, bojkotta influencers!