• Anonym (Nellie)

    Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus

    På grund av vår ekonomi verkar det som om vi bara har råd att köpa kedjehus eller radhus och det är min värsta mardröm så jag undrar om det finns några fördelar för jag kanske ändrar mig om fördelarna överväger nackdelarna. Nu bor vi i hyresrätt men vi väntar tillökning så vår tvåa kommer bli för liten med 3 barn och 2 vuxna Vad tycker ni är bäst av kedjehus och radhus eller parhus?

  • Svar på tråden Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus
  • Anonym (Js)

    Jag hade tyckt att parhus/radhus är perfekt mellanting! Får det bästa av två världar. Du har fortfarande grannar som är nära men ändå lagom långt bort. Man hör dem inte spola toaletten. Men de är ändå tillräckligt nära om ni skulle behöva hjälp. Det är lättare att skapa gemenskap i sådana områden. Finns ofta lekpark/pool eller liknande i anslutning som blir en samlingsplats för familjer. Mindre behov av omvårdnad för fastigheten och tomten. Spar massa tid.. ända nackdelen jag ser är att det inte riktigt går att bygga ut eller om lika lätt som i villa.

  • Anonym (ä'öåutj)

    Jag är uppväxt i kedjehus och jisses vad vi ungar hade kul! Hela gatan var full av barn och vi lekte ofta flera stycken. Nästen alla gick på samma förskola och sen i samma skola. Men även jag som var hemma pga att min mamma var dagbarnvårdare hade kompisar. 


    Längst ner på gatan fanns en allmänning och där spelade vi brännboll, alla från 3-17 år var med. 
    Ibland kom de vuxna och tittade på eller var med. Då och då blev det vuxna mot barn.  


    Fördelarna som jag ser det är att det ofta blir lägre uppvärmningskostnader, barnen har många barn att leka med och kan ofta gå till kompisarna själva. Lättare att också lära känna föräldrarna så man kan hjälpas åt att ha lite koll på de som är ute och leker. 

    Radhus är också mysigt, men risken att störas av grannar är större samt att med garage emellan kan du ju parkera på din egen tomt så att säga och slipper gå lång bit från en parkering med tunga matkassar. 

    För mig som inte gillar trädgårdsskötsel känns det också bättre då jag bara har en liten tomt, det ger mig mer tid för mina intressen. Eller för mina barn om jag haft småbarn fortfarande. 

  • Anonym (ä'öåutj)

    Tillägg; Ni kan alltid köpa och fortsätta spara till drömhuset och flytta igen sen. Då har förhoppningsvis ert kedjehus (eller radhus) ökat i värde och ni får loss lite mer pengar. 

  • Ella08

    Vi bor i parhus och det är nästan precis som egen villa. Vi har stor tomt både fram och bak. Det är ett långt hus så våra ytterdörrar är långt ifrån varandra. Deras kök och vår ena trappa och tvättstugan är det som möts. Sedan ett sovrum i bakre delen av huset. Men helt ärligt så störs vi inte alls och det hade varit likadant med villa om man tänker trädgårdsmässigt att dom gränsar varandra.

  • ventilera mera
    Anonym (ä'öåutj) skrev 2021-01-26 21:22:11 följande:

    Jag är uppväxt i kedjehus och jisses vad vi ungar hade kul! Hela gatan var full av barn och vi lekte ofta flera stycken. Nästen alla gick på samma förskola och sen i samma skola. Men även jag som var hemma pga att min mamma var dagbarnvårdare hade kompisar. 


    Längst ner på gatan fanns en allmänning och där spelade vi brännboll, alla från 3-17 år var med. 
    Ibland kom de vuxna och tittade på eller var med. Då och då blev det vuxna mot barn.  


    Fördelarna som jag ser det är att det ofta blir lägre uppvärmningskostnader, barnen har många barn att leka med och kan ofta gå till kompisarna själva. Lättare att också lära känna föräldrarna så man kan hjälpas åt att ha lite koll på de som är ute och leker. 

    Radhus är också mysigt, men risken att störas av grannar är större samt att med garage emellan kan du ju parkera på din egen tomt så att säga och slipper gå lång bit från en parkering med tunga matkassar. 

    För mig som inte gillar trädgårdsskötsel känns det också bättre då jag bara har en liten tomt, det ger mig mer tid för mina intressen. Eller för mina barn om jag haft småbarn fortfarande. 


    Exakt samma växte jag upp i. Hade inte kunnat ha det bättre. 
  • Allis1000

    Här i vårt radhusområde har många flyttat in som lätt skulle ha råd att köpa ett fristående hus.

    I ett radhusområde får de:

    - ett tryggt gemensamt område för barnen att leka på

    - bykänsla

    - Trevliga grannar, social gemenskap

    - alltid hjälp med djur/ post/ tidning/ snöskottning etc

    - nya vänner

    - barnen får många kompisar som följer dem genom åren i skolor o idrott

    - finns många ögon som ser barnen, tex om det blir gruff eller annat

    - Barnen kan lätt springa över till någon granne om det skulle vara nåt problem.

    Mm

  • Anonym (Radhustant)

    Förstår inte varför det är så hemskt med radhus. Allt annat i ert fall måste ju vara bättre än en tvåa. Vad kostar ett radhus i ert fall?

    Uppväxt i radhus, köpte ett radhus. Älskar vårt radhus på 170 kvm med pool och liten trädgård.

  • Anonym (n n)
    Anonym (Nellie) skrev 2021-01-26 16:49:59 följande:
    På grund av vår ekonomi verkar det som om vi bara har råd att köpa kedjehus eller radhus och det är min värsta mardröm så jag undrar om det finns några fördelar för jag kanske ändrar mig om fördelarna överväger nackdelarna. Nu bor vi i hyresrätt men vi väntar tillökning så vår tvåa kommer bli för liten med 3 barn och 2 vuxna Vad tycker ni är bäst av kedjehus och radhus eller parhus?
    Du förstår hur bortskämt det där låter va? 

    "Bara ha råd med parhus"

    Men till din fråga: kedjehus känns trevligast. Mest avskilt från grannarna.

    Och stora hus med stora tomter kan man få billigare om man flyttar en bit längre bort. 
  • LFF

    Vi köpte ett nybyggt BRF-radhus 2015 (inflytt vårvintern 2016). Våra barn var då 2 år och 4 månader. Det är 4 radhus i varje huskropp runt en innergård och pyttesmå egna plättar. Vi bor i ett av de "inre" radhusen, har en tonårsfamilj på ena sidan (hörnet) och barnfamilj på andra sidan. Först bodde en familj där som fick bebis, vi hörde ingenting när bebis lät. Nu bor det en familj där med barn där den äldsta är 5 och den yngre är 3. Hör inte heller där något när barnen skriker. Det kan dunsa lite grann när barnen leker men inte mer än så.

    För oss har det varit jättebra med innergården där barnen kan leka fritt. Det är 15 hushåll, de allra flesta barnfamiljer. Ett tag var det över 20 barn på 15 hushåll, de flesta i samma ålder som våra +-2 år. De har med andra ord haft jättemycket kompisar på gården att leka med. 

Svar på tråden Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus