• Anonym (Lusti­g kvinna­)
    Wed 27 Jan 2021 13:12
    3610 visningar
    43 svar
    43
    3610

    Har ni berättat för er partner om er otrohet?

    Jag har lite fundering som berör mig och mitt förhållande och skulle vilja höra hur det gått för er som varit otrogna. Har ni berättat för honom/henne det eller lät ni det vara hemligt?

    Om ni berättat (eller om er partner kom på er), hur gick det för ert förhållande efter det? Kunde ni gå vidare?

    Om ni inte berättat, hur gick det för ert förhållande då?

    Skriv gärna också vad för otrohet det var, hur "allvarlig" den var.

  • Svar på tråden Har ni berättat för er partner om er otrohet?
  • Anonym (Äh)
    Wed 10 Feb 2021 13:55
    #31
    Anonym (BT) skrev 2021-02-09 16:48:15 följande:
    Det man gör i ett förhållande, med den dynamiken som den personen framkallar, upprepas ju sällan i nästa förhållande

    Skulle du dejta en person som misshandlat sin förra sambo?
    Jag drar en ganska skarp linje mellan saker som våld och tex knark och otrohet. Om inte du ser den skillnaden tycker jag det är märkligt faktiskt.
  • Anonym (Anony­m@)
    Wed 10 Feb 2021 14:40
    #32
    Anonym (Äh) skrev 2021-02-10 13:55:28 följande:
    Jag drar en ganska skarp linje mellan saker som våld och tex knark och otrohet. Om inte du ser den skillnaden tycker jag det är märkligt faktiskt.
    Förklara. Vad är skillnaden?
    Otrohet kan ju betecknas som psykiskt våld. Vet flera som hellre skulle ta en misshandel än bli utsatt för otrohet.
  • Anonym (jösse­s)
    Wed 10 Feb 2021 15:05
    #33
    Anonym (Anonym@) skrev 2021-02-10 14:40:05 följande:
    Förklara. Vad är skillnaden?
    Otrohet kan ju betecknas som psykiskt våld. Vet flera som hellre skulle ta en misshandel än bli utsatt för otrohet.
    Om otrohet är lika hemskt som att slå någon gul och blå så är det också psykiskt våld att i åratal vägra eller mycket sällan vilja ha sex med sin partner utan någon fysisk anledning. Men konstigt nog brukar sexvägrarna få oerhört mycket mer sympati än otrogna, ja i det närmaste bli helgonförklarade. Troligen för att det finns en massa moralkärringar därute som har en så gammaldags syn på sex att de tycker att omoraliska handlingar som innefattar att ha sex är jämförbara med våld och mycket värre än att vara elak på andra sätt. Dessa människor skulle förmodligen trivas bra i någon religiös diktatur där otrogna blir stenade.
  • Anonym (sådär­)
    Wed 10 Feb 2021 16:30
    #34
    Anonym (jösses) skrev 2021-02-10 15:05:18 följande:
    Om otrohet är lika hemskt som att slå någon gul och blå så är det också psykiskt våld att i åratal vägra eller mycket sällan vilja ha sex med sin partner utan någon fysisk anledning. Men konstigt nog brukar sexvägrarna få oerhört mycket mer sympati än otrogna, ja i det närmaste bli helgonförklarade. Troligen för att det finns en massa moralkärringar därute som har en så gammaldags syn på sex att de tycker att omoraliska handlingar som innefattar att ha sex är jämförbara med våld och mycket värre än att vara elak på andra sätt. Dessa människor skulle förmodligen trivas bra i någon religiös diktatur där otrogna blir stenade.
    Nja, det finns en väldigt stor skillnad på det du drar up och otrohet. Att spöa upp någon eller vägra någon sex är något som sker öppet och ger personen en chans att förhålla sig till det och göra egna val. Det gör inte en otrohet. Hela syftet med att vara otrogen bakom ryggen på sin partner är just att förhindra sin partner från att förhålla sig till det och göra egna val.

    Så nej det går inte att likställa sexvägran med otrohet. Och anledningen till att otrohet får mindre sympatier än sexvägran är precis det jag tagit upp. Fegheten i att göra saker bakom sin partners rygg och inte ge personen något val. Och nej det har inte ett dugg med "moralkärringar" att göra för de som är otrogna vill sällan själva att andra går bakom deras rygg.
  • Anonym (Inte berätt­at inte avslöj­ad)
    Wed 10 Feb 2021 16:52
    #35
    Anonym (sådär) skrev 2021-02-10 16:30:05 följande:
    Nja, det finns en väldigt stor skillnad på det du drar up och otrohet. Att spöa upp någon eller vägra någon sex är något som sker öppet och ger personen en chans att förhålla sig till det och göra egna val. Det gör inte en otrohet. Hela syftet med att vara otrogen bakom ryggen på sin partner är just att förhindra sin partner från att förhålla sig till det och göra egna val.

    Så nej det går inte att likställa sexvägran med otrohet. Och anledningen till att otrohet får mindre sympatier än sexvägran är precis det jag tagit upp. Fegheten i att göra saker bakom sin partners rygg och inte ge personen något val. Och nej det har inte ett dugg med "moralkärringar" att göra för de som är otrogna vill sällan själva att andra går bakom deras rygg.
    Nej, verkligheten är inte på långa vägar så svart-vit som du gillar att beskriva den.
    Det är din verklighet baserad på dina erfarenheter och på det du själv känner till om världen och om livet.
    Men du måste väl klara av att ta in att du är inte den enda människan i världen som vet något?
    Jag kan upplysa dig om att du vet inte allt och alla människor håller inte med dig, även om du anser att du har rätt så måste inte ditt rätt vara facit för alla människor.
    Det behöver du försöka förstå och förhålla dig till.

    Du har självfallet rätt till din åsikt.
    Men du har inte rätt att döma andra människor, du har inte rätt att påstå att alla som inte tycker som du har fel för att de har en annan åsikt än du, för att de har andra erfarenheter än du och för att de känner till andra saker om livet och om världen än du.
    Du är inte den enda levande människan som kan ha rätt.

    Självfallet anser de flesta att min otrohet var fel och förkastlig, även jag själv till vissa delar, och otrohet är inget som jag i normala fall rekommenderar och jag önskar att vi hade kunnat finna andra vägar.
    Men jag är som sagt övertygad att det var vår räddning.
    Jag skulle välja göra precis lika i dag under samma förutsättningar.
  • Anonym (jösse­s)
    Wed 10 Feb 2021 17:14
    #36
    Anonym (sådär) skrev 2021-02-10 16:30:05 följande:
    Nja, det finns en väldigt stor skillnad på det du drar up och otrohet. Att spöa upp någon eller vägra någon sex är något som sker öppet och ger personen en chans att förhålla sig till det och göra egna val. Det gör inte en otrohet. Hela syftet med att vara otrogen bakom ryggen på sin partner är just att förhindra sin partner från att förhålla sig till det och göra egna val.

    Så nej det går inte att likställa sexvägran med otrohet. Och anledningen till att otrohet får mindre sympatier än sexvägran är precis det jag tagit upp. Fegheten i att göra saker bakom sin partners rygg och inte ge personen något val. Och nej det har inte ett dugg med "moralkärringar" att göra för de som är otrogna vill sällan själva att andra går bakom deras rygg.
    Så otrohet är alltså värre än att spöa upp någon? Mycket dumheter har jag läst på FL men det här är nog bland det värsta. 
  • Anonym (BT)
    Wed 10 Feb 2021 20:56
    #37
    Anonym (Äh) skrev 2021-02-10 13:55:28 följande:
    Jag drar en ganska skarp linje mellan saker som våld och tex knark och otrohet.
    Jag har blivit både slagen och bedragen av partner. Otroheten gjorde klart störst skada. Ärren i själen läker mycket långsammare än blåmärken.
  • Anonym (Anony­m@)
    Wed 10 Feb 2021 22:46
    #38
    Anonym (BT) skrev 2021-02-10 20:56:49 följande:
    Jag har blivit både slagen och bedragen av partner. Otroheten gjorde klart störst skada. Ärren i själen läker mycket långsammare än blåmärken.
    Precis det jag hört av andra också.
    Jag har inte blivit slagen men däremot bedragen av en jag då trodde jag skulle leva länge med. Det tog flera år att komma över det.
  • Anonym (Nejdå­)
    Wed 10 Feb 2021 22:54
    #39

    Har inte berättat. Förhållande i 10 år. Träffade en yngre man och hade sex i några dygn när mannen var på arbetsresa. Har inte berättat för någon. Och så kommer det förbli, har själv intalat mig att det inte har skett. Eftersom att ingen vet, och älskaren inte vet vart jag bor/efternamn eller någonting finns det heller ingen risk. Har inte sociala medier heller för den delen. Är bäst så, kan man vara öppen för den andra sidan, om man vill. Hände för 5 år sedan.

    Har varit otrogen i ett tidigare förhållande, han förstod inte heller och fick aldrig reda på det. Men då hade jag stora skuldkänslor etc, var också större chans att han skulle kunna få reda på det. Men nu finns ingen risk. Har talat med andra män i flera år dessutom. Mobil, dator och allting är öppet, så vill min man se, kan han. Tror det är därför han inte kollar, då allting är öppet och att han kan se om han vill.

  • Anonym (Tauru­s)
    Wed 10 Feb 2021 22:55
    #40

    Jag var den han var otrogen med. Vi fick 4 barn tillsammans. 

  • Anonym (Anony­m@)
    Wed 10 Feb 2021 23:00
    #41
    Anonym (Inte berättat inte avslöjad) skrev 2021-02-10 16:52:52 följande:
    Nej, verkligheten är inte på långa vägar så svart-vit som du gillar att beskriva den.
    Det är din verklighet baserad på dina erfarenheter och på det du själv känner till om världen och om livet.
    Men du måste väl klara av att ta in att du är inte den enda människan i världen som vet något?
    Jag kan upplysa dig om att du vet inte allt och alla människor håller inte med dig, även om du anser att du har rätt så måste inte ditt rätt vara facit för alla människor.
    Det behöver du försöka förstå och förhålla dig till.

    Du har självfallet rätt till din åsikt.
    Men du har inte rätt att döma andra människor, du har inte rätt att påstå att alla som inte tycker som du har fel för att de har en annan åsikt än du, för att de har andra erfarenheter än du och för att de känner till andra saker om livet och om världen än du.
    Du är inte den enda levande människan som kan ha rätt.

    Självfallet anser de flesta att min otrohet var fel och förkastlig, även jag själv till vissa delar, och otrohet är inget som jag i normala fall rekommenderar och jag önskar att vi hade kunnat finna andra vägar.
    Men jag är som sagt övertygad att det var vår räddning.
    Jag skulle välja göra precis lika i dag under samma förutsättningar.
    Men är det inte så man alltid argumenterar. Utefter egna erfarenheter och upplevelser. Du också.
    Annars är det bara åsikter utan verklighetsanknytning. (Om man inte pluggar forskningsrapporter, där det också finns åsiktsskillnader Obestämd)
    Inte ens du tycker ju det är helt ok, trots att du tycker du hade orsaker till det.
    Som exempel, din fru hade förmodligen en helt annan syn på din otrohet än dig, utefter sitt sätt att se på saken. 
  • Anonym (BT)
    Thu 11 Feb 2021 09:03
    #42
    Anonym (jösses) skrev 2021-02-10 17:14:51 följande:
    Så otrohet är alltså värre än att spöa upp någon? Mycket dumheter har jag läst på FL men det här är nog bland det värsta. 
    Hellre spöad än bedragen är min erfarenhet. Misshandeln som skedde vid flera tillfällen var skrämmande, men otroheten har skadat mig mycket, mycket mer.


  • Thu 11 Feb 2021 09:24
    #43
    Anonym (Äh) skrev 2021-02-09 16:16:03 följande:
    Det där är ju otroligt generaliserande och ganska korkat. Det man gör i ett förhållande, med den dynamiken som den personen framkallar, upprepas ju sällan i nästa förhållande. 

    Eller brukar du också berätta om dina gamla gräl med exen så din nya vet vad hen ger sig in i? Bråkar du om samma saker med alla olika partners? Har du berättat vilka underkläder som tände dina ex, så din nya vet att det är det som gäller? Vilken mat du och exen åt och vilka ställen ni reste till - så nästa partner inte får för sig att vilja åka någon annanstans?

    Listan kan bli lång på allt man borde säga om man ska utgå från gamla relationer.
    Är det inte precis tvärt om? Att beteenden från en relation följer med in en nästa.
    Det finns väl rätt väl dokumenterat då det exempelvis gäller våld i nära relationer. Men man kan också se människor, vänner runt omkring en som ständigt kliver in i relationer av samma typ.
    Otrohet eller våld, två väldigt olika saker. Men båda två är ett verktyg för att hantera något som är snett. 
    Därmed inte sagt att "en gång otrogen, alltid otrogen". Men om något inte fungerar så tenderar ma ta det verktyg man är bekant med.
Svar på tråden Har ni berättat för er partner om er otrohet?