• Anonym (ts)

    Skyldighet när bilist möter häst?

    Har man någon skyldighet enligt trafikreglerna att sakta ner eller liknande när man möter en häst? 

    Hade en diskussion med min sambo, som jag i detta fall tycker beter sig som en idiot. 
    Han kom hem och var otroligt irriterad på en hästägare som hade stått och vinkat när han blåste förbi i lite för hög hastighet på en 70- eller 90-väg. En rätt liten väg på landet. Han ansåg att om hästen inte klarar av den satta hastighetsgränsen så har den inget där att göra. Jag anser att man saktar ner när man kör förbi en häst. Punkt. Om inte annat så blir det ju otroligt otrevligt OM den hoppar ut i vägen.

    Med tanke på hur folk kör här så verkar han inte vara den enda som resonerar sådär, vilket är anledningen till att jag inte är ute och går med barnvagn eller barn efter vägen.. Har man verkligen ingen skyldighet som bilförare eller är det hastighetsgränsen som gäller? Sunt förnuft verkar ju många sakna så det räcker ju inte... 

  • Svar på tråden Skyldighet när bilist möter häst?
  • sextiotalist
    Anonym (Kalle) skrev 2021-01-27 15:34:25 följande:
    Det är förståelig reaktion från din make.

    Nu finns det inga generella regler för gående, utan lokala förskrifter (ofta utmärkt med skylt - på gång-och cykelvägar).

    Men, när jag var ung så fick man lära sig att som gående så håller man till vänster och den regeln tycker jag står sig än i dag (!). Dvs man går mot den övriga trafiken (cyklister, 30-moppar - om vi pratar gång-och cykelväg). 

    Skulle jag behöva gå/promenera på en körbana (50/70/90-väg) så skulle jag aldrig i livet gå på höger sida (med trafiken). Skulle aldrig riskera att bli "klippt" bakifrån av någon bilist som inte ser mig eller inte är uppmärksam nog, speciellt inte de mörka månaderna på året (reflexer or not).

    Går jag på vänster sida så har jag iaf alla möjligheter att flytta på mig, eller gud förbjude, slänga mig ner i diket om jag märker att mötande trafik inte "ser mig" eller uppmärksammar mig.
    Det finns visst generella regler.
    www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Gaende/
    Lokala föreskrifter reglerar kommunens vägnät (kan även utges av länstyrelsen och Trafikverket). Finns det inga lokala föreskrifter så är det de generella reglerna som gäller
  • Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2021-01-27 13:37:42 följande:

    Jo jag frågade honom det. Hans svar var att om hästen inte klarar av att vara vid vägen, dvs blir störd av bilarna, så ska den inte vara där. En häst kan man med andra ord välja att inte ha vid vägen, vilket man inte kan med en älg. Jag håller så klart inte med honom utan tycker resonemanget är idiotiskt. 

    Frågade honom om han blåste förbi en barnvagn sådär också. "Barnvagnar hoppar inte ut i vägen". Att annat kan hända, som att man måste väja för ett rådjur eller liknande gick tydligen inte in för jag fick inget direkt svar på det. 


    Men kör han om barnvagnar osv lika fort och utan hänsyn också? För ärligt talat kan det ju faktiskt finnas gående barn med också som inte syns bakom vagnen, som t.ex hoppar ut i vägen eller för den delen ramlar tänker jag.

    Jag hade blivit rätt förbannad om någon blåser förbi i 70 och utan att väja ut lite om jag har barnen med.
  • Anonym (Kalle)
    sextiotalist skrev 2021-01-27 15:53:34 följande:
    Det finns visst generella regler.
    www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Gaende/
    Lokala föreskrifter reglerar kommunens vägnät (kan även utges av länstyrelsen och Trafikverket). Finns det inga lokala föreskrifter så är det de generella reglerna som gäller
    Mmm men precis som din länk säger och inleder med, det finns inga generella regler, dvs det står inte tydligt reglerat i trafikförordningen 1998:1276 SFS, att detta gäller för gående i hela Sverige oavsett gång, cykelväg, bilväg.

    Jmf med "högerregeln" för biltrafik...

    Det närmaste du kommer är 7 kap, 1 §, 3st, att du om möjligt ska gå på vänster sida"...

    Det finns därmed inget förbud (att gå på höger sida), och du kommer med största sannolikhet inte bli bötfälld. Därmed är det lite svårt att kalla det för en generell trafikregel.
  • sextiotalist
    Anonym (Kalle) skrev 2021-01-27 16:18:09 följande:
    Mmm men precis som din länk säger och inleder med, det finns inga generella regler, dvs det står inte tydligt reglerat i trafikförordningen 1998:1276 SFS, att detta gäller för gående i hela Sverige oavsett gång, cykelväg, bilväg.

    Jmf med "högerregeln" för biltrafik...

    Det närmaste du kommer är 7 kap, 1 §, 3st, att du om möjligt ska gå på vänster sida"...

    Det finns därmed inget förbud (att gå på höger sida), och du kommer med största sannolikhet inte bli bötfälld. Därmed är det lite svårt att kalla det för en generell trafikregel.
    Att det inte är lagkrav och även att det inte är belagt med böter om man bryter, innebär inte att det inte är en regel. Man blir inte bötfälld man går mot rött (men kan bli vållande till olycka om man går mot rött och blir påkörd)
  • Anonym (Kalle)
    sextiotalist skrev 2021-01-27 16:29:39 följande:
    Att det inte är lagkrav och även att det inte är belagt med böter om man bryter, innebär inte att det inte är en regel. Man blir inte bötfälld man går mot rött (men kan bli vållande till olycka om man går mot rött och blir påkörd)
    Nej, det är jag fullt medveten om, det utgår ingen ordningsbot om du går mot rött, trots att du bryter mot en trafikregel (även gående skall följa trafikanvisningar, som exempelvis trafiksignaler), men som du säger så kan du i teorin bli vållande till en trafikolycka och därmed fällas för vårdslöshet i trafik och då kan det utgå en penningbot...

    Släpper det, av ditt nick att döma så är du sextiotalist, själv är jag tidig 70-talist, och jag tror att vi båda uppfostrades med att som gående håller man till vänster, om så är möjligt, och i de flesta fall... 
  • Anonym (Ha)

    Jag har ingen koll på vad lagen säger men.

    Jag förstår att din man blir irriterad över hästarnpå en 90-väg. Däremot berättigar detta inte på något sätt hans beteende.

    Jag anser att hästar bör hållas borta från sådan typ av vägar, vilket naturligtvis inte alltid går.

    Nu är faktumet att en häst befinner sig på vägen. En häst som kanske utan problem klarar av trafiken, men sedan blir hästen stycken av en geting och springer ut i vägen.

    När din man blåser förbi i 90 så riskerar han inte bara ryttarens liv, utan också sitt eget. För alldeles oavsett faktumet att hästen inte är en älg, så kommer hästen göra precus lika mycket skada.

    Jag krypkör i princip alltid förbi hästar. För jag vill verkligen inte oraka en olycka

    Och till er som är arga på barnvagnar. Jag går dagligen minst 1-2 timmar med barnvagn på 70 väg. Här finns inga andra alternativ. Detta är slingrig väg och grusväg som knappt går att köra i 70, Iaf inte om man inte bor här och kan vägen utan och innan. Men ja. En del bilar kör i 70. Och när det kommer bilar går jag så långt år sidan jag kan och stannar.

    Som sagt. Det finns ingen annan väg att gå på och denna väg är precis så bred att två bilar kan passera varandra. Det är ofta så det ser ut på landet.

  • Anonym (G)

    Dom make behöver läsa på vem som är skyldig och vad som faktiskt händer om det sket en olycka. I bästa fall blir det inte skada på peson eller häst. Blir hans bil skadad går det på bilens vagnskadeförsäkring. Han får stå för självrisken alt betala reparationen. Tycker han ryttaren är skyldig får han driva det själv, t ex via ryttarens ansvarsförsäkring.

    Bilisten har större ansvar, oavsett vad man tycker om hästar i trafiken. Få ryttare gillar att vara på vägen och man kan aldrig garantera ett flyktdjurs beteende.

    Din man är självhävdig, omogen och oaktsam. Vägarna tillhör inte bara bilar utan även andra trafikanter. Han förlorar några sekunder eller max 1 minut av sin dag att sakta ner och passera säkert. Att ta sig rätten att riskera en olycka pga det är fan hål i huvudet.

  • Tecum

    Jag möter ofta ryttare på småvägarna hemma och det är självklart att jag håller ut och saktar ner vid möte eller när jag kör om dem. Hästar är nervösa djur och ingen vet vad de kan hitta på.
    Men din kille har inte helt fel, förutsättningen för att tjejerna ska få rida på vägarna är att hästen klarar att möta en bil eller traktor. Jag har två gånger varit med om att hästen kastat av ryttaren eller skenat vid möte och jag var lika försiktig då. Så ryttaren har också ett ansvar!
    Ridning på hårt trafikerade vägar bör undvikas helt!

  • Anonym (Vår väg)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-01-27 15:34:25 följande:
    Det är förståelig reaktion från din make.

    Nu finns det inga generella regler för gående, utan lokala förskrifter (ofta utmärkt med skylt - på gång-och cykelvägar).

    Men, när jag var ung så fick man lära sig att som gående så håller man till vänster och den regeln tycker jag står sig än i dag (!). Dvs man går mot den övriga trafiken (cyklister, 30-moppar - om vi pratar gång-och cykelväg). 

    Skulle jag behöva gå/promenera på en körbana (50/70/90-väg) så skulle jag aldrig i livet gå på höger sida (med trafiken). Skulle aldrig riskera att bli "klippt" bakifrån av någon bilist som inte ser mig eller inte är uppmärksam nog, speciellt inte de mörka månaderna på året (reflexer or not).

    Går jag på vänster sida så har jag iaf alla möjligheter att flytta på mig, eller gud förbjude, slänga mig ner i diket om jag märker att mötande trafik inte "ser mig" eller uppmärksammar mig.
    På den vägen skulle jag enbart gå dagtid och självklart på vänster sida. Mycket lastbilstrafik. Med barnvagn skulle jag inte ens gå dagtid. Finns småvägar och annat man kan gå på, Sällan man prompt måste gå på stora vägen. Vi har jättelite trafik på vår lilla byaväg. Händer nog att ingen passerar på en hel dag. Men jag går ändå alltid på vänster sida när jag är ute med vagn och håller den äldre i hans högra hand så han går på insidan. Man vet aldrig när det kan dyka upp nån och beredd vill jag vara.
Svar på tråden Skyldighet när bilist möter häst?