• Anonym (TS)

    Migrän eller något annat?

    Jag är 30 år och har sedan ett par åt tillbaka drabbats av migrän i perioder.

    Nu senaste tiden känns det som att det blivit värre.

    För ett par dagar sedan fick jag för första gången migrän med aura. Blev riktigt rädd! Trodde jag fått en stroke.

    Fick först en "mossig" känsla i huvudet. Fick sedan dubbelseende på ena ögat och fick svårt att "tänka klart". Fick inte riktig fram orden eller vad man ska säga. Kände mig helt tung i huvudet. Det gick över efter typ 30 minuter och fick sedan migrän. Fruktansvärd migrän.

    Efter detta har jag känt mig "mossig" i huvudet. Allmänt trött och tung i huvudet. Typ som innan när jag tidigare fått migrän utan aura, men att det inte riktigt bryter ut. Kan inte riktigt fokusera och känner mig seg i huvudet.

    Blir orolig och fungerar om detta är migrän eller om jag typ fått en hjärntumör? Ser min död framför mig...

    Någon annan som har migrän som känner igen sig i detta?

  • Svar på tråden Migrän eller något annat?
  • Pinotage

    Är du orolig tycker jag att du ska prata med 1177 .

    Jag har periodvis haft migrän hela mitt 50-åriga liv jag känner igen mig i allt du skriver. Den mossiga känslan är tydlig och brukar sitta kvar i tre dygn för mig. Utöver dina symptom händer det ibland att fingertoppar eller läppen domnar bort.

  • Anonym (TS)
    Pinotage skrev 2021-01-27 13:41:28 följande:

    Är du orolig tycker jag att du ska prata med 1177 .

    Jag har periodvis haft migrän hela mitt 50-åriga liv jag känner igen mig i allt du skriver. Den mossiga känslan är tydlig och brukar sitta kvar i tre dygn för mig. Utöver dina symptom händer det ibland att fingertoppar eller läppen domnar bort.


    Jag har haft migrän många gånger förut men måste säga att denna migrän med aura var riktigt obehaglig. Kändes inte alls rolig.
  • Anonym (Chocolover)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-27 13:34:31 följande:

    Jag är 30 år och har sedan ett par åt tillbaka drabbats av migrän i perioder.

    Nu senaste tiden känns det som att det blivit värre.

    För ett par dagar sedan fick jag för första gången migrän med aura. Blev riktigt rädd! Trodde jag fått en stroke.

    Fick först en "mossig" känsla i huvudet. Fick sedan dubbelseende på ena ögat och fick svårt att "tänka klart". Fick inte riktig fram orden eller vad man ska säga. Kände mig helt tung i huvudet. Det gick över efter typ 30 minuter och fick sedan migrän. Fruktansvärd migrän.

    Efter detta har jag känt mig "mossig" i huvudet. Allmänt trött och tung i huvudet. Typ som innan när jag tidigare fått migrän utan aura, men att det inte riktigt bryter ut. Kan inte riktigt fokusera och känner mig seg i huvudet.

    Blir orolig och fungerar om detta är migrän eller om jag typ fått en hjärntumör? Ser min död framför mig...

    Någon annan som har migrän som känner igen sig i detta?


    Ja. Har haft migrän med aura en gång när jag var runt 23. Först blev det konstigt med synen, liksom tunnelseende, sedan efteråt kom migränen/smärtan, den var vidrig.

    Av och till haft svåra perioder. Är nu 43 år. Har märkt det beror mycket på vad jag äter och om jag har lite brist i vitaminer/mineraler.

    Mat hög i tyraminer och för mycket mörk choklad är en garanterad migräntrigger för mig. Vill jag ändå käka histamin-tyraminmat kan tillskottet "daosin" hjälpa lite.
    Behöver vara extra försiktig med vad jag stoppar i mig veckan före menstruation, verkar bli extra känslig då.

    Rätt mängd B-vitaminer, speciellt pyridoxin, järn, koppar + D-vitamin är också viktigt för mig.

    Fortsätter det vara jobbigt för dig, kolla självklart upp med vården. Om inte annat så för att bli lugn.

    Lider med dig, det är vidrigt, inget klarar man när det är som värst. Hoppas du hittar något som hjälper, dela gärna med dig i tråden i så fall :).
Svar på tråden Migrän eller något annat?