• Anonym (Oroli­ga mamman V)
    Wed 27 Jan 2021 17:46
    136 visningar
    4 svar
    4
    136

    1 åring rädd/blyg för jämnåriga

    Hej!

    Har gjort tidigare trådar ang min dotter som jag periodvis varit orolig för.

    Det som främst oroar mig är om hon har någon form av autism. Hon fyller 1 år om drygt en månad och är egentligen som vilken ettåring som helst, men det är främst jag som ändå känner att något sticker ut.

    Hon härmar nämligen bra (vinka, klappa händer etc). Pekar för att uppmärksamma saker och pekar ibland på saker som man frågar vart de är (tex lampan). Hon leker tittut och har börjat kunna säga mamma, dada (pappa), namnam (när något är gott) och lite andra försök på ord. Håller på att lära sig gå. Kan pussa oss föräldrar på uppmaning. Ja, listan på de saker hon gör som ?hon ska? är bra och inom det normala.

    Men det som får mig att bli orolig är att hon alltid haft lite intresse för andra barn, speciellt barn i hennes egna ålder (vuxna är hon desto mer intresserad av och försöker kommunicera med). För dessa har hon nästintill varit rädd för. Hennes äldre kusiner däremot har hon varit mer nyfiken på (de är 2 och 4). Hon lyssnar ibland dåligt på sitt namn (speciellt på nära håll). Ögonkontakten har alltid varit lite dålig, men blivit bättre ju äldre hon blivit.

    Vad tror ni? Har varit i kontakt med BVC och barnpsykolog och de ser inget konstigt/avvikande. Är det en mognadssak med intresse för andra barn, eller är min dotter helt enkelt lite mer blyg än andra. I och med Corona har hon ju heller inte träffat andra barn jätteofta.

  • Svar på tråden 1 åring rädd/blyg för jämnåriga
  • Anonym (jobbi­gt)
    Wed 27 Jan 2021 18:07
    #1

    tycker du borde söka hjälp för din onormala oro som verkar ta över ditt liv. Måste vara extremt jobbigt.

  • Anonym (H)
    Wed 27 Jan 2021 18:49
    #2
    +1

    Din dotter gör helt enkelt till den blygare skalan. Var glad att hon inte blir hysteriskt ledsen så fort hon ser andra människor.

    BVC och psykolog säger att allt är normalt. Lita på det. Och om hon nu mot förmodan skulle ha autism så finns ändå inget att göra åt saken.

  • Wed 27 Jan 2021 22:29
    #3

    Helt normalt för en 1-åring. Det är vanligt att intresset för jämnåriga dyker upp först i 2-årsåldern.

  • Anonym (E)
    Wed 27 Jan 2021 22:56
    #4

    Inte ett dugg konstigt. Du säger själv att hon inte träffat så många barn och ett så litet barn ska inte ha krav på att agera med andra barn hursomhelst. Du har även fått professionella utlåtanden så varför fortsätter du älta detta? Ditt barn verkar må bra och skulle något dyka upp i framtiden kan du ändå inte kontrollera detta nu på ett barn utan tecken på att något är fel.


     

Svar på tråden 1 åring rädd/blyg för jämnåriga