Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

    Vem bestämmer, barnet eller föräldern?

    Om föräldern vill bestämma så tycker jag att han eller hon ska ta ansvar för att motivera barnet att göra det. Absolut att en förälder kan anse att dessa uppgifter ska göras, men resonera då med barnet och övertyga det att detta är värt deras tid och energi. Föräldern bör även överväga hur mycket ni som familj vill lägga på läxor och hur ni gör detta mest effektivt för att få ut så mycket som möjligt av det.

    Moraliska argument om lathet och arbetsetik lär inte vara särskilt motiverande för de flesta normala barn.

  • Anonym (Jenny)
    nytt eller gammalt skrev 2021-01-27 20:49:06 följande:
    Uppgifterna kanske är så enkla att de är tråkiga och upplevs som helt onödiga?

    Jag tycker att ens viktigaste uppgift som förälder är att främja barnets lust till inlärning.  (Sen vad det betyder för just denna fråga vet jag inte eftersom jag inte vet något alls om barnet.)

    Har själv ett barn som konsekvent tvingades av skolan att göra uppgifter på för låg nivå och det slutade med katastrof för barnet (depression och hemmasittare). Vi föräldrar bidrog tyvärr till katastrofen med flathet mot skolan och att tvinga barnet. 
    Känner igen det där. Vi kom överens med vår son att han kan göra de sista (svåraste) två uppgifterna på sidan enligt konstens alla regler och de övriga får han göra som han vill med. På så sätt kan vi se att han kan (eller inte!) och samtidigt hålla det på en nivå där han inte blir uttråkad. Dock har han en mycket duktig lärare som snabbt insåg att detta funkar för just den här eleven.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-01-27 21:45:54 följande:
    Väldigt sällan.

    Är inga fel på motivationen i sig, men roblox drar enormt på sistone. Hon är glad och nöjd med sig själv nu när uppgifterna är klara.
    I ditt fall hade jag satt gränser kring roblox. Har man gjort alla läxor, inklusive bonusuppgifter, får man tillgång till roblox vid ett visst klockslag - har man inte gjort det får man vänta någon timme längre. Skärmar kan dra något alldeles otroligt och barn och tonåringar kan behöva hjälp att balansera det tills de lär sig att ta över det ansvaret själva.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (.) skrev 2021-01-29 08:32:16 följande:

    Det verkar vara ni föräldrar som måste fundera på vad begreppet "frivilligt" betyder och innebär.

    Nu har ni definierat det som "obligatoriskt" och "tvång".

    Jag vågar påstå att erat synsätt går i direkt opposition med de allra flestas, inklusive erat barn och dess lärare, de två vars definitioner har allra högsta värdering i det här fallet.

    Tycker ni bör tänka på era barn som egna individer med egna viljor, egna värderingar och egna liv och förhålla er till det.


    Haha, det påminner mig om när min fysiklärare på gymnasiet harvade på om obligatoriska och frivilliga uppgifter som om det var någon sorts militärt tvång. Min (långt mycket coolare än jag) klasskompis såg läraren rakt i ögonen och informerade henne om att ALLT hon gjorde var frivilligt.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (.) skrev 2021-01-29 13:40:00 följande:
    Nja. Det är en sanning med mycket modifikation.
    Vill man ha betyg är vissa saker obligatoriska och andra inte. Vill man ha högre betyg så måste man göra även frivilliga uppgifter.

    Skolan i sig är inte alls frivillg utan är faktiskt ett direkt tvång, ett måste.
    Så nej, allt är inte frivilligt.
    Jag tror att du missförstår. Min klasskompis antog ett större och mer filosofiskt perspektiv om människors fria vilja och en villighet att ta ansvar för sina handlingar, inklusive de konsekvenser de kan tänkas ha.  
Svar på tråden Vem bestämmer, barnet eller föräldern?