• Anonym (Föräl­der)
    Wed 27 Jan 2021 20:22
    3730 visningar
    147 svar
    -3
    147
    3730

    Vem bestämmer, barnet eller föräldern?

    Barnet har en matteläxa med extrafrågor för bonuspoäng. Dessa är frivilliga. Vi föräldrar är bestämda med att de ska göras, det finns ingen rimlig ursäkt till att inte göra dem och vi vill lära barnen att det ofta lönar sig att göra lite mer än vad som krävs, framför allt när resultaten är viktiga för en. Barnet vill inte bara för att läraren sagt att de är frivilliga och är rasande på oss.

  • Svar på tråden Vem bestämmer, barnet eller föräldern?
  • Anonym (Titti­)
    Wed 27 Jan 2021 21:49
    #31

    Om barnet alltid vill topp-prestera i vanliga fall hade jag varit glad om hon äntligen valde att slappa och ha kul framför att prestera. Jag vill mycket hellre att mina barn är glada och har hyggliga betyg än att de blir prestationsdrivna så kallade duktiga flickor. Såna har vi tillräckligt många av i både min och mannens släkt. Två av dem har mått riktigt, riktigt dåligt på grund av prestationshets. Vi prioriterar glad framför topp-presterande.

  • Anonym (Titti­)
    Wed 27 Jan 2021 21:50
    #32

    Om barnet alltid vill topp-prestera i vanliga fall hade jag varit glad om hon äntligen valde att slappa och ha kul framför att prestera. Jag vill mycket hellre att mina barn är glada och har hyggliga betyg än att de blir prestationsdrivna så kallade duktiga flickor. Såna har vi tillräckligt många av i både min och mannens släkt. Två av dem har mått riktigt, riktigt dåligt på grund av prestationshets. Vi prioriterar glad framför topp-presterande.

  • Anonym (Jenny­)
    Wed 27 Jan 2021 21:56
    #33
    Anonym (Förälder) skrev 2021-01-27 21:45:54 följande:
    Väldigt sällan.

    Är inga fel på motivationen i sig, men roblox drar enormt på sistone. Hon är glad och nöjd med sig själv nu när uppgifterna är klara.
    I ditt fall hade jag satt gränser kring roblox. Har man gjort alla läxor, inklusive bonusuppgifter, får man tillgång till roblox vid ett visst klockslag - har man inte gjort det får man vänta någon timme längre. Skärmar kan dra något alldeles otroligt och barn och tonåringar kan behöva hjälp att balansera det tills de lär sig att ta över det ansvaret själva.
  • Wed 27 Jan 2021 21:58
    #34
    Anonym (Förälder) skrev 2021-01-27 20:40:54 följande:

    Jodå, hon gör som vi säger även om hon blir arg. Ett av syskonen är mycket svårare och kräver en helt annan metod för att få även de vanliga läxorna gjorda.

    Barnet är 12 och vill alltid prestera på topp, därav är det så ologiskt att hon inte självmant gör extrauppgifterna.

    Självklart är vi positiva, men man kan vara bestämd på samma gång.


    Låt henne bestämma. Låter som att ni bara riskerar att föda prestationsångest.
  • Wed 27 Jan 2021 22:06
    #35
    Anonym (Förälder) skrev 2021-01-27 21:40:43 följande:

    Höra hur andra resonerar kring SINA barn.


    Ja och som du ser tycker väldigt många att ni gör fel men det verka du inte alls förstå eller ta till dig utan försvarar dig bara. Så åter igen vad vill du med tråden om det ändå inte spelar roll vad folk svarar.

    Mycket vill ha mer. Sen står ni där om något år helt förstöda över att ungen är skoltrött och börjar skolka. Hur svårt ska det vara att se till sitt barns behov i tid.
  • Wed 27 Jan 2021 22:17
    #36

    Är det frivilligt hade barnet sluppit lämna in den uppgiften. Däremot hade de fått redogöra för en muntlig lösning för mig.

    Jag är inte brydd om att de ska lämna in om de inte vill och behöver men jag är intresserad av att de förstår och kan.

  • Anonym (NN)
    Wed 27 Jan 2021 22:34
    #37

    TS:

    Härligt med lite vettiga föräldrar!

    Väldigt bra lärdom att det inte räcker med bara det nödvändiga utan det är det frivilliga, lilla extra som skiljer agnarna från vetet.

    Rent betygsmässigt spelar det såklart stor roll i framtiden men även som inställning på framtida arbetsplatser.

    Självklart bör det följas av ordentlig belöning/uppmuntran.

  • Thu 28 Jan 2021 02:23
    #39
    Anonym (Förälder) skrev 2021-01-27 21:31:46 följande:

    Ni läser in otroligt mycket i det jag säger. Det finns inga hot, ingen negativitet. Vi är positiva och förklarar varför vi resonerar som vi gör. Barnet tycker inte uppgifterna är svåra, men ordet "frivilligt" skapar alltid problem. Hade läraren inte kallat de det så hade allt gjorts utan kommentar. Hon vill prestera på topp.

    Skolan är viktigare än ipaden som drar.


    Men förklara då att ur lärarens synpunkt så presterar man inte på topp om man inte gör även den frivilliga uppgiften. Medelmåttorna struntar i den frivilliga, den som alltid gör de frivilliga uppgifterna visar att den vill vara bäst. Det är så man får högsta betyg.

    En annan sak är att man på jobbet inte kan nöja sig med att göra precis bara det man måste utan gärna visa framfötterna för att få bättre uppgifter, högre lön, inte sparkas när man drar in på personalen. Men så långt kanske hon inte kan tänka.

    Jag förstår ärligt talat inte att det är ett problem om hon vill prestera på topp. 

    Kanske ni borde fråga läraren vad hen menar med "frivilligt". Det är väl knappast för att hen tror att eleverna blir besvikna om de inte får mer i läxa? Jag utgår från att hen vill se vilka som kan prestera bäst.
  • Anonym (Titti­)
    Thu 28 Jan 2021 06:45
    #40
    Xenia skrev 2021-01-28 02:23:54 följande:

    Men förklara då att ur lärarens synpunkt så presterar man inte på topp om man inte gör även den frivilliga uppgiften. Medelmåttorna struntar i den frivilliga, den som alltid gör de frivilliga uppgifterna visar att den vill vara bäst. Det är så man får högsta betyg.

    En annan sak är att man på jobbet inte kan nöja sig med att göra precis bara det man måste utan gärna visa framfötterna för att få bättre uppgifter, högre lön, inte sparkas när man drar in på personalen. Men så långt kanske hon inte kan tänka.

    Jag förstår ärligt talat inte att det är ett problem om hon vill prestera på topp. 

    Kanske ni borde fråga läraren vad hen menar med "frivilligt". Det är väl knappast för att hen tror att eleverna blir besvikna om de inte får mer i läxa? Jag utgår från att hen vill se vilka som kan prestera bäst.


    Men vad är poängen med att prestera på topp om man själv inte bryr sig? Varför ska barnet prompt ha högsta betyg? Vems mål är det egentligen de barnen uppfyller? Sina egna eller föräldrarnas?

    Det finns absolut elever som tycker att det är så roligt att räkna att de vill göra extrauppgifter. Mitt eget barn kom hem strålande glad häromdagen för att hen fått plats i extra-mattegruppen.
  • Anonym (Föräl­der) Trådstartaren
    Thu 28 Jan 2021 07:03
    #41
    Anonym (Titti) skrev 2021-01-28 06:45:57 följande:

    Men vad är poängen med att prestera på topp om man själv inte bryr sig? Varför ska barnet prompt ha högsta betyg? Vems mål är det egentligen de barnen uppfyller? Sina egna eller föräldrarnas?

    Det finns absolut elever som tycker att det är så roligt att räkna att de vill göra extrauppgifter. Mitt eget barn kom hem strålande glad häromdagen för att hen fått plats i extra-mattegruppen.


    Barnet i fråga bryr sig i allra högsta grad, men har svårt att greppa poängen med frivilliga uppgifter.

    Hon pratar massor om att hon vill börja på högstadieskolan med spetsämnen och vet tom vilken gymnasieskola hon vill satsa på. Det är helt hennes eget, inget vi har propsat på.
Svar på tråden Vem bestämmer, barnet eller föräldern?