Inlägg från: FörvirradNr1 |Visa alla inlägg
  • FörvirradNr1

    Krångel vid avstängning från jobb

    Hej!

    Krångel med graviditetsintyg och avstängning pga risker från jobba...

    Är gravid med mitt första barn (v6 går in i v7 nästa vecka)

    Har en väldigt bullrig arb miljö, så Bm sa åt mig att ringa arbets och miljömedicin pga hon ej kunde svara på frågan om mitt arbete.

    Arb och miljömedicin sa att jag absolut inte ska vara i buller där det är tvång på hörselskydd, vilket är på hela arb platsen.

    Jobbet stängde av mig, då det inte finns möjlighet för omplacering, och jag är OK med det.

    Behövde då ha graviditetsintyg, såklart, till försäkringskassan, vilket barnmorskan inte kunde förstå hur i hela friden de kunde stänga av mig, hon bad mig ringa både fack och skyddsombud (skyddsombudet och en kvinna som jobbar med arb-miljön var med när de gjorde en riskbedömning och bestämde detta)

    Barnmorskan ger mig som alt att ringa kvinnokliniken om ett tidigt ultraljud, även där, nej det går inte du måste ha remiss från barnmorskan och "men du det låter väldigt konstigt du är ju så tidigt i grav hur kan de stänga av dig?!"

    Ringde försäkringskassan, dom sa, det är lungt, be bara barnmorskan skriva ut protokollet från första besöket och skriva under tills du gjort ultraljud.

    Jag känner mig nästan misstrodd av barnmorskan och från kvinnokliniken, det är ju jobbet som bestämt detta inte jag!

    Ska barnmorskor osv lägga sig i sådant? Vad arbetsplatsen beslutar? Ska man bli ifrågasatt och behöva ringa runt överallt?

    Är det någon här som har erfarenhet av tidig avstängning från jobbet, ska det vara såhär krångligt?!

    Försäkringskassan har hittills varit den enda som gett mig raka svar utan att ifrågasatt, vilket jag kunde tro skulle vara det motsatta.

    Berätta, behöver lite pepp, kram till er alla därute

Svar på tråden Krångel vid avstängning från jobb