• Anonym (Ledse­n)
    Fri 29 Jan 2021 17:42
    600 visningar
    11 svar
    11
    600

    Så otroligt lättskrämd

    Känner mig så fånig som reagerar så starkt på det här, men måste höra om någon känner igen sig.

    Jag hatar verkligen när någon skrämmer mig med flit. Det gör rakt av ont i mig och jag har flera gånger börjat gråta efter någon gjort så.

    Är superkänslig för stress och har mycket ångest. Vet inte om det är det som gör det, men mina nerver är väldigt trasiga.

  • Svar på tråden Så otroligt lättskrämd
  • Anonym (??)
    Fri 29 Jan 2021 17:43
    #1
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-01-29 17:42:07 följande:

    Känner mig så fånig som reagerar så starkt på det här, men måste höra om någon känner igen sig.

    Jag hatar verkligen när någon skrämmer mig med flit. Det gör rakt av ont i mig och jag har flera gånger börjat gråta efter någon gjort så.

    Är superkänslig för stress och har mycket ångest. Vet inte om det är det som gör det, men mina nerver är väldigt trasiga.


    Men hur ofta är det någon som gör så? Mig skrämmer aldrig någon med flit. Det är liksom inget kul. 
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Fri 29 Jan 2021 17:45
    #2
    Anonym (??) skrev 2021-01-29 17:43:54 följande:

    Men hur ofta är det någon som gör så? Mig skrämmer aldrig någon med flit. Det är liksom inget kul. 


    Min man och mina barn gör det flera gånger i veckan.
  • Sweene­yToad
    Fri 29 Jan 2021 17:46
    #3
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-01-29 17:45:36 följande:
    Min man och mina barn gör det flera gånger i veckan.
    Kanske dags att säga till din man och dina barn att sluta göra så. 
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Fri 29 Jan 2021 17:52
    #4
    SweeneyToad skrev 2021-01-29 17:46:22 följande:

    Kanske dags att säga till din man och dina barn att sluta göra så. 


    Jag gör det, men de slutar ändå inte. Min man gör det inte ens med flit alla gånger och det kan han väl inte rå för, men känns inte snällt att de fortsätter..
  • Fri 29 Jan 2021 19:19
    #5
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-01-29 17:52:31 följande:

    Jag gör det, men de slutar ändå inte. Min man gör det inte ens med flit alla gånger och det kan han väl inte rå för, men känns inte snällt att de fortsätter..


    Då måste du säga ifrån ordentligt. Alltså, samla alla runt köksbordet och förklara. Inte säga ifrån i farten.
  • Anonym (A)
    Fri 29 Jan 2021 19:20
    #6
    SweeneyToad skrev 2021-01-29 17:46:22 följande:
    Kanske dags att säga till din man och dina barn att sluta göra så. 
    Håller med
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Fri 29 Jan 2021 19:32
    #7
    bananmilkshake skrev 2021-01-29 19:19:17 följande:

    Då måste du säga ifrån ordentligt. Alltså, samla alla runt köksbordet och förklara. Inte säga ifrån i farten.


    Det fungerar tyvärr inte, de tycker att det är för roligt att skrämmas så de "glömmer bort det".
  • Fri 29 Jan 2021 19:37
    #8
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-01-29 19:32:50 följande:

    Det fungerar tyvärr inte, de tycker att det är för roligt att skrämmas så de "glömmer bort det".


    Men fy vad respektlöst! :( dra in veckopeng eller nåt... :/
  • Anonym (D)
    Fri 29 Jan 2021 20:32
    #9
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-01-29 19:32:50 följande:
    Det fungerar tyvärr inte, de tycker att det är för roligt att skrämmas så de "glömmer bort det".

    Om de inte förstår när du förklarar hur det känns för dig så visa det! Tillåt dig själv att bryta ihop nästa gång det händer. Bit inte ihop. Håll inte tillbaka tårar. Bara skrik ut din ångest.
  • Anonym (fy17)
    Fri 29 Jan 2021 20:39
    #10
    bananmilkshake skrev 2021-01-29 19:37:00 följande:
    Men fy vad respektlöst! :( dra in veckopeng eller nåt... :/
    Ja, kan vara en bra idé visa deras handlingar får konsekvenser. Man får inte behandla en person hur som helst. Du mår inte bra av detta.

    Om de gör det igen, testa dra in veckopengen, laga bara mat till dig själv (ifall och när du har hand om matlagningen) och maken kan sova på soffan.
    De lyssnar och respekterar dig ju inte fast du ber dem om det.
    Du ska inte behöva säga till mer än en gång att du upplever det som obehagligt. Tycker de är jävliga mot dig.
  • Anonym (Teddy­)
    Fri 29 Jan 2021 20:46
    #11

    Eftersom dina barn antagligen har fått detta beteendet från din man så tycker jag gott att din man kan ta på sig ansvaret att få ett stopp på detta. Både från sig själv och från era barn. Eller så får du helt enkelt börja göra nåt tillbaka till din man som han hatar? Är han äckelmagad? Prata om din diarré vid matbordet och lämna dina klippta tånaglar bredvid hans tandborste. Hatar han fisk? Bestäm att ni ska äta fisk 4 dagar i veckan. Osv. Du kommer nog på nåt. Poängen är att din man är oerhört respektlös och tycker tydligen det är alldeles för kul för att sluta. Därför funkar det bara att vara respektlös tillbaka.

Svar på tråden Så otroligt lättskrämd