Inlägg från: Anonym (Elisabeth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elisabeth)

Skolplikten.

Skolgången, skolplikten är ett gemensamt ansvar mellan hemmet och samhället, dvs skolan och i förlängningen andra myndigheter.

Ofta när barn blir hemmasittare och inte klarar skolan ligger det någon funktionsskillnad bakom och förstås ett misslyckande från oss alla att skapa förutsättning för barnet att vara i skolan.

Du skriver att i det idetta specifika fall handlar om okapabla föräldrar som tycker att barnet är värdelöst. Om samhället missat att uppmärksamma detta är det förstås en brist hos samhället (både medmänniskor och institutioner) förutom de brister som du redan känner till finns hos föräldrarna.

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-31 08:30:53 följande:

Jag har större delen av bilden, ja.Känns som att "plikt" är bullshit eftersom det här fick hända.

Du skriver ju att föräldrarna tycker att barnet är värdelöst och brister även på annat sätt (än skolgången). Om det srämmer och socialen inte blivit inkopplad och "arbetat" med familjen så är det förstås ett stort misslyckande från samhället.

Är barnet vuxet nu?
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-31 09:22:41 följande:

Ingen diagnos.

Barnet bytte motvilligt skola, blev en hel del mobbning och slagsmål, som ansågs vara barnets fel. Föräldrarna vägrade låta barnet byta tillbaka till sin gamla skola. Skolan hade fungerat väldigt bra innan.

Vet inte om det egentligen kallas hemmasittare, barnet var iväg en del. Har många vänner och en ordentlig bra hobby.

Jag är en av de anhöriga som orosanmälde.

Barnet saknar minst tre år av grundskolan. Det jag undrar är vem som har det yttersta ansvaret.

Föräldrar har ju ansvar för sina barn och om föräldrarna fallerar har samhället ett ansvar att gå in för att stötta barnet.

Gällande skolplikten (om man bortser från andra aspekter som du lyft) har vårdnadshavaren ett ansvar, skolans huvudman har ett ansvar och barnets hemkommun har ett ansvar. Skolplikten är alltså ett delat ansvar.

Om du med ansvar här menar vem som gjort det största felet i det specifika fallet är det förstås omöjligt att svara på det utan att saken utreds.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-31 11:48:07 följande:

Jag som arg, besviken och ledsen anhörig letar väl efter en syndabock. Föräldrarna, absolut. Men jag har frågat mig länge varför barnet inte tvångsomhändertogs, eller i alla fall med tvång sattes tillbaka i den gamla skolan där det gick bra.

Har även hört att föräldrar kan få böta om barnet inte går till skolan, men soc kanske ansåg att föräldrarna försökte eftersom de gick på mötena.

Ja, man kan få vite. Om eleven inte kommer till skolan kan kommunen förelägga föräldrarna - dvs säga att föräldrarna måste se till att barnet kommer till skolan. Detta kan då förenas med ett vite, dvs en summa pengar som man är ålagd att betala på grund av att skolplikten inte följts.

Om socialen gjort utredning och barnet inte omhändertagits beror det ju rimligtvis på att man bedömt att situationen jnte var så illa för barnet att det krävdes. Om man menar att kommunens utredning varit undermålig eller att tjänstefel begåtts och att barnet farit illa på grund av socialens hanterande av ärendet kan man säkert göra en anmälan för det,hur detgår till vet jag inte men det häner ju att kommuners socialförvaltning utredsför hur de skött sig i olika ärenden. Men då pratar vi ju inte bara om skolplikt längre utan om andra aspekter som du lyft i tråden.
Svar på tråden Skolplikten.