Anonym (TS) skrev 2021-01-31 11:48:07 följande:
Jag som arg, besviken och ledsen anhörig letar väl efter en syndabock. Föräldrarna, absolut. Men jag har frågat mig länge varför barnet inte tvångsomhändertogs, eller i alla fall med tvång sattes tillbaka i den gamla skolan där det gick bra.
Har även hört att föräldrar kan få böta om barnet inte går till skolan, men soc kanske ansåg att föräldrarna försökte eftersom de gick på mötena.
Ja, man kan få vite. Om eleven inte kommer till skolan kan kommunen förelägga föräldrarna - dvs säga att föräldrarna måste se till att barnet kommer till skolan. Detta kan då förenas med ett vite, dvs en summa pengar som man är ålagd att betala på grund av att skolplikten inte följts.
Om socialen gjort utredning och barnet inte omhändertagits beror det ju rimligtvis på att man bedömt att situationen jnte var så illa för barnet att det krävdes. Om man menar att kommunens utredning varit undermålig eller att tjänstefel begåtts och att barnet farit illa på grund av socialens hanterande av ärendet kan man säkert göra en anmälan för det,hur detgår till vet jag inte men det häner ju att kommuners socialförvaltning utredsför hur de skött sig i olika ärenden. Men då pratar vi ju inte bara om skolplikt längre utan om andra aspekter som du lyft i tråden.