• S23

    Resa bort från mamman med 9 månaders bebis

    Det låter faktiskt lite mastigt om detta ska ske ganska snart efter att du börjat vara hemma med barnet?

    Jag skulle testa hemma att mamman sover borta tvp nätter för att se hur barnet reagerar.

    Du får ha med i tanken att det är skillnad på att vara ifrån sin primära anknytningsperson hemma och på en helt okänd plats.

    Med tanke på hur du uttrycker att du varit ensam med barnet några timmar och att det gått bra så blir jag lite fundersam över hur din och barnets relation verkligen ser ut?

    Om din och mammans roll för barnet är precis jämna så ser jag inga som helst problem för dig och barnet att åka iväg några dagar? Men jag uppfattar det som att så inye är fallet?

  • S23
    Ingwaz skrev 2021-02-01 08:29:15 följande:

    Min och barnets relation är utmärkt. Han somnar i min famn lika väl som i sin mors. På grund av corona (och amning i och för sig) har inte mor och barn varit separerade så mycket. Några enstaka kvällar med väninnor och läkarbesök. Jag har ofta huvudansvar för vårt barn när jag är klar med jobbet, men då är ju mamma fortfarande i hemmet. Även om hon sitter med sin padda och zoomar med några kompisar så är hon ju närvarande och barnet märker det.

    Förmodligen har du rätt i att det blir kämpigt för barnet både att mamma "försvinner" och att vara på en ny plats med nya människor.


    Då har ni ju ändå bra förutsättningar och det kanske fungerar.

    Jag skulle som sagt testa att mamman sover borta hemma någon gång. Kan hon kanske ta in på vandrarhem eller hotell beroende på ekonomi?

    En tanke är ju också att du helt enkelt åker hem om det inte fungerar och får stå ut med att du kört 16 h resa för bara en dags umgänge. Det är ju liksom det värsta som kan hända.

    Bilresan tror jag ni klarar
  • S23
    Valentina01 skrev 2021-02-01 15:28:26 följande:

    Tycker det låter hjärtskärande av dig att ta mamman hennes barn ifrån henne i en hel vecka. Skriker det inte i hennes inre att hon inte vill det här eller kör du över henne? 

    Förstår att det här är viktigt för dig, men det låter helt ärligt talat orimligt av dig att separera mor och barn ifrån varandra en hel vecka. Även ett par dagar i så låg ålder låter mycket. Vad säger din fruga om det här egentligen? Eller ger hon med sig bara för att du vill? 

    Mitt föreslag till lösning hade vart att du ev för nöja dig med en 48h rutt innan du är hemma med barnet igen, eller att hon t.ex följer med och får vända efter ett-två dygn, till exempel att ni hade åkt i samband med en helg. Och hon åker på söndagen så stannar du längre. Så får du föra över föräldradagar till henne och plocka ut semester själv. 


    Jag hoppas du inte är seriös? Hade du resonerat på samma sätt om mamman velat ta barnet och åka iväg?

    Att mamman följer med ett par dagar är dock ingen dum idé.

    Ts. Jag tolkar det som att hon inte KAN vara ledig?
  • S23
    Valentina01 skrev 2021-02-01 15:44:08 följande:

    Jag tycker det vore fel av mamman med ja att ta barnet en vecka ifrån sin man/barnets pappa. Inte ok. Förstår att det här är en krissituation men tycker ändå max någon dag får räcka. Det får ts klura ut och lösa, men det låter helt orimligt det han försöker göra. 


    Okej. Själv lever jag i en relation där barnet följt med mig tre dagar åt gången sedan nyfödd. Och en vecka sedan 6 månader. Aldrig varit några som helst problem.

    Pappan hade inte kunnat göra detsamma så tidigt dock.

    Jag förutsätter att pappan inte för detta utan lov från mamman
  • S23
    Ingwaz skrev 2021-02-04 14:41:36 följande:

    Jag tänkte återkoppla lite.

    Hela min lilla familj med bebis och fru åker till den sjuke släktingen innan hon går tillbaka till jobbet. Jag får jobba på distans så det löser sig för min del.

    Tack för era svar!


    Bra att det löst sig. Hur nära släkting talar vi om? Kanske finns någon möjlighet för dig att ta anhörigdagar för att inte behöva arbetat när ni är där?
Svar på tråden Resa bort från mamman med 9 månaders bebis