• Anonym (Ledse­n)
    Mon 1 Feb 2021 20:03
    2440 visningar
    17 svar
    17
    2440

    Nytt jobb och ångest

    Halloj. Började nytt jobb för 3 v sedan. Bra kollegor, chefer osv. Men jag trivs inte med arbetsuppgifterna. Det är för stressigt, stort ansvar, mkt ensamarbete. Har gråtit varje dag sen dag 1, ingen aptit, spyr allt jag äter. Vad fan ska jag göra? Orkar inte en dag till. Lägger mig efter jobbet för orkar inte vara vaken mer. Vaknar trött ändå. Kan man säga upp sig efter 3 v? Sjukskriva sig? Snälla hjälp någon. Vill bara försvinna. Vill ha ett annat jobb. Aldrig mer gå tillbaka

  • Svar på tråden Nytt jobb och ångest
  • Pulver­kaffe
    Mon 1 Feb 2021 20:05
    #1

    Du kan både säga upp dig och sjukskriva dig. Varför skulle inte det funka?

    Jag skulle dock se till att ha ett nytt jobb innan jag så upp mig.

  • Anonym (Annie­)
    Mon 1 Feb 2021 20:06
    #2

    Vad är det för jobb?

    Har du pratat med din chef?

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Mon 1 Feb 2021 20:07
    #3
    Anonym (Annie) skrev 2021-02-01 20:06:22 följande:

    Vad är det för jobb?

    Har du pratat med din chef?


    En vårdavdelning, är sjuksköterska.

    Har inte pratat med chefen än
  • Anonym (Annie­)
    Mon 1 Feb 2021 20:13
    #4
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-02-01 20:07:39 följande:

    En vårdavdelning, är sjuksköterska.

    Har inte pratat med chefen än


    Jag jobbar också inom vården med stort ansvar. Ibland känner jag stark ångest och sover dåligt, men genom att bolla min oro med kollegor och chefen så lättar det. Ofta är man inte ensam i sin stress och om man hjälps åt blir det bättre.
  • Anonym (Uggla­n)
    Mon 1 Feb 2021 20:15
    #5

    Men har du jobbat inom vården förut eller är du nyutbildad sköterska?
    Var det så stor skillnad mot föregående jobb/praktik?

    Har du inte fått någon introduktion eller hjälp med hur du bäst kan hantera belastningen? Är den tillfällig eller är det alltid så här, vad säger övriga?

    Men ofta är det ju så att man kanske ersätter någon som kan jobbet utan och innan och då går allting fortare.

    Tala med din chef imorron och säg att det känns övermäktigt, kanske det finns någon form av omfördelning som kan göras under denna första tid? För en chef som just rekryterat vill säkert inte börja om med det efter en månad.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Mon 1 Feb 2021 20:19
    #6
    Anonym (Ugglan) skrev 2021-02-01 20:15:41 följande:

    Men har du jobbat inom vården förut eller är du nyutbildad sköterska?

    Var det så stor skillnad mot föregående jobb/praktik?

    Har du inte fått någon introduktion eller hjälp med hur du bäst kan hantera belastningen? Är den tillfällig eller är det alltid så här, vad säger övriga?

    Men ofta är det ju så att man kanske ersätter någon som kan jobbet utan och innan och då går allting fortare.

    Tala med din chef imorron och säg att det känns övermäktigt, kanske det finns någon form av omfördelning som kan göras under denna första tid? För en chef som just rekryterat vill säkert inte börja om med det efter en månad.


    Jag har jobbat i 10 år, olika platser. Alltid fungerat bra, trivts och gillar min roll. Det är så det är på den här avdelningen, annorlunda från tidigare erfarenheter. Praktik funkat jättebra. Fattar inte vad som har hänt, hur kan det gå så ????
  • Anonym (Byt jobb!)
    Mon 1 Feb 2021 20:20
    #7
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-02-01 20:03:21 följande:

    Halloj. Började nytt jobb för 3 v sedan. Bra kollegor, chefer osv. Men jag trivs inte med arbetsuppgifterna. Det är för stressigt, stort ansvar, mkt ensamarbete. Har gråtit varje dag sen dag 1, ingen aptit, spyr allt jag äter. Vad fan ska jag göra? Orkar inte en dag till. Lägger mig efter jobbet för orkar inte vara vaken mer. Vaknar trött ändå. Kan man säga upp sig efter 3 v? Sjukskriva sig? Snälla hjälp någon. Vill bara försvinna. Vill ha ett annat jobb. Aldrig mer gå tillbaka


    Ånej, det låter hemskt för din hälsa och som du behöver komma därifrån nu!
    Du ska absolut inte behöva må så.

    Har de inget annat jobb på samma ställe att erbjuda? Om inte så låter det som du har  två alternativ:

    1) Ja du kan sjukskriva dig, men det låter som att det ändå inte skulle bli bättre sen när du ska tillbaka, det ju samma jobb kvar? Du skulle nog vara stressad under din sjukskrivning då du vet du ska tillbaka.

    2) Ja, självklart kan du säga upp dig och sedan leta annat! Bara vara ärlig med chefen och säga hur du mår med stressen och att du behöver lugnare takt med mindre ensamarbete.
    Säger du upp dig nu slipper du tänka på att du ska tillbaka dit också.

    Lycka till, du kommer hitta något bättre, Ta med dig denna erfarenhet, nu vet du vad du inte vill ha.

    Kram <3<3<3
  • Anonym (Uggla­n)
    Mon 1 Feb 2021 20:24
    #8
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-02-01 20:19:10 följande:
    Jag har jobbat i 10 år, olika platser. Alltid fungerat bra, trivts och gillar min roll. Det är så det är på den här avdelningen, annorlunda från tidigare erfarenheter. Praktik funkat jättebra. Fattar inte vad som har hänt, hur kan det gå så ????
    Vissa arbetsplatser har skruvat upp tempot mycket senaste tio åren. Jag lämnade min förra pga det, vi var fem stycken som jobbat där länge och alla kände av det, flera blev stresssjukskrivna.

    Men ge chefen en chans först, du har ju erfarenhet att jämföra med så då tycker jag att hen borde lyssna på dig. Det är lätt att bli hemmablind i sin egen organisation och där det brister är det ofta så att cheferna inte mår bra heller, eftersom de inte hinner se till sin personal och vara närvarande i verksamheten som de skulle vilja.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Mon 1 Feb 2021 20:29
    #9
    Anonym (Byt jobb!) skrev 2021-02-01 20:20:28 följande:

    Ånej, det låter hemskt för din hälsa och som du behöver komma därifrån nu!

    Du ska absolut inte behöva må så.

    Har de inget annat jobb på samma ställe att erbjuda? Om inte så låter det som du har  två alternativ:

    1) Ja du kan sjukskriva dig, men det låter som att det ändå inte skulle bli bättre sen när du ska tillbaka, det ju samma jobb kvar? Du skulle nog vara stressad under din sjukskrivning då du vet du ska tillbaka.

    2) Ja, självklart kan du säga upp dig och sedan leta annat! Bara vara ärlig med chefen och säga hur du mår med stressen och att du behöver lugnare takt med mindre ensamarbete.

    Säger du upp dig nu slipper du tänka på att du ska tillbaka dit också.

    Lycka till, du kommer hitta något bättre, Ta med dig denna erfarenhet, nu vet du vad du inte vill ha.

    Kram <3<3<3


    Tack för fint svar ?? Jag måste härifrån. Min make och barnen lider, dom vill inte se mig såhär.. jag önskar jag vågade säga upp mig, då skulle alla krav släppa. Men jag törs inte. Vill bara försvinna
  • Anonym (Linda­sök)
    Mon 1 Feb 2021 20:38
    #10

    Prata med din chef. Kanske det går att göra något åt det. Sök nytt, sjuksköterskor är ju eftertraktade så sök. Nu letar de ju massor av folk som ska vaccinera. Det kan ju vara en mellanlandning och en bra förklaring till varför du bytte jobb så fort - att du ville vara med och vaccinera. Men gör något innan du helt bryts - det hjälper ingen - allra minst dig själv.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Mon 1 Feb 2021 20:48
    #11
    Anonym (Lindasök) skrev 2021-02-01 20:38:44 följande:

    Prata med din chef. Kanske det går att göra något åt det. Sök nytt, sjuksköterskor är ju eftertraktade så sök. Nu letar de ju massor av folk som ska vaccinera. Det kan ju vara en mellanlandning och en bra förklaring till varför du bytte jobb så fort - att du ville vara med och vaccinera. Men gör något innan du helt bryts - det hjälper ingen - allra minst dig själv.


    Jag ska söka annat. Men vet inte hur jag ska orka en enda dag till i detta tillstånd
  • Anonym (Byt jobb!)
    Mon 1 Feb 2021 21:06
    #12
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-02-01 20:29:34 följande:
    Tack för fint svar ?? Jag måste härifrån. Min make och barnen lider, dom vill inte se mig såhär.. jag önskar jag vågade säga upp mig, då skulle alla krav släppa. Men jag törs inte. Vill bara försvinna
    Det kommer ordna sig. 
    Jodå du törs säga upp dig, det är ditt val och ingen annas. Du ska må bra :).

    Förbered det du vill säga till chefen alternativt skriv ett brev och lämna personligen. Då kan han kalla in dig för att prata sen och har redan underlaget varför du vill lämna, då slipper du nog prata så mycket.

    När du skriver/pratar, börja med att du är tacksam över att du fått denna arbetsmöjlighet, att du tycker om kollegor/chefer men arbetsuppgifterna tyvärr inte passat dig och stressar dig för mycket för att din hälsa ska funka. Att du behöver tänka på din familj också, de är bekymrade då du inte orkar något.

    Du kan prata med din läkare också, tror vem som helst skulle tycka det vore en bra idé byta jobb. Då kan du nämna det också för chefen om du vill.
    Du behöver inte nämna vem som är din läkare eller lämna läkarintyg ifall du vill sluta. Dina egna skäl räcker. 

    Ju fortare du kan göra detta desto fortare är du på väg mot nytt!
    Om du måste kan du vara sjukskriven under uppsägningstiden.
  • Anonym (f)
    Mon 1 Feb 2021 21:37
    #13

    Jag säger sjukskriv dig imorgon. Du kan vara hemma två veckor utan intyg. Med tanke på ditt mående så bör heller fortsatt sjukskriving inte vara ett problem.
    Du skall absolut prata med din chef. Är du provanställd? Isf finns möjligheten att de säger upp dig istället för tvärt om så att du slipper karens på akassan (dock 20 veckors handläggning för tillfället kan vara bra att ha koll på).

  • Anonym (Finis­)
    Mon 1 Feb 2021 22:02
    #14
    +1

    Jag är just nu i en väldigt liknande situation och det har gått så långt att jag knappt sover på nätterna för att jag ständigt känner stressen. Jag tog beslutet förra veckan att säga upp mig. Tyvärr har jag uppsägningstid men är ändå en skön lättnad att veta att det har ett slut och jag är övertygad om att jag kommer hitta något som är så mycket bättre. Inget jobb är värt att må dåligt över. Säger inte att du behöver göra likadant, men du känner din kropp bäst. Försök se det positivt och våga tro på dig själv!

  • Anonym (X)
    Mon 1 Feb 2021 22:10
    #15
    +1

    Det är ALLTID jobbigt på ett nytt jobb. Allt är så nytt, även om man har erfarenhet så är det ju nya lokaler, nya kollegor, nya chefer osv.

    Det tar TID att bli varm i kläderna och känna sig säker.

    Med det sagt är det ju inte meningen att man ska må som du gör.

    Sjukanmäl dig imorgon, var hemma och bara andas. Ta en lång dusch, drick en stor kopp te, ha jag-tid.

    Sedan ringer du chefen och ber om ett möte direkt onsdag morgon.

    Berätta precis hur du känner och precis hur du mår. Du har inget att förlora. Sedan är det chefens uppgift att lösa så att du kan må bra på din arbetsplats. Kanske räcker det att sänka tempot? Kanske räcker det att få gå mer bredvid en kollega en period? Kanske du måste byta avdelning? Kanske gå ner i tid?

    Om chefen och du tillsammans inte kan lösa det, säg upp dig och leta annat. Som ssk är det inte svårt att få nytt jobb.

  • Anonym (Naugh­ty40)
    Mon 1 Feb 2021 23:05
    #16

    Tre veckor är ingenting och för tidigt att ge upp ett nytt jobb tycker jag. Ge det lite tid så ska du se att det blir bättre. Så är det många gånger som ny på ett jobb. Man tror inte man ska klara av det, fattar ingenting och stressar upp sig och mår dåligt. Lär dig stanna upp och andas. Peppa dig själv med att så länge du gör ditt bästa kan ingen kräva mer. Jag lovar, det blir bättre, och skulle det trots allt inte kännas lättare om ett halvår, ja, då kan du fundera på att sluta.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Tue 2 Feb 2021 06:53
    #17

    Jag är ledig idag, men har kontaktat vårdcentralen. Har tryck över bröstet när jag vaknade.

Svar på tråden Nytt jobb och ångest