• Fri 5 Feb 2021 14:41
    2860 visningar
    24 svar
    24
    2860

    Sjukskriva sig istället för graviditetspenning

    Jag är i slutet av graviditeten och har precis blivit nekad graviditetpenning. Finns inte en chans att jag kan fortsätta jobba och detta har jag varit öppen med inför min arbetsgivare, då jag har ont och inte klarar av mina arbetsuppgifter. Arbetsgivaren har redan lagt in att jag kommer bara ?frånvarande? framöver och mitt sista pass är nu gjort. Är det någon som vet hur det fungerar med att sjukanmäla sig nu? Jag var i kontakt med vc för att jag tänkte sjukskriva mig som en sista utväg men bestämde mig redan innan vc ringde upp mig för att jag löser ledighet på annat sätt, exempelvis genom att ta ut semester eller FP. Men ssk i telefonen rådde mig att istället sjukanmäla mig i 3 veckor då sjukintyg inte behövs för den tiden, för att kunna spara min föräldrapenning till att faktiskt vara med

    Barnet. Men jag tycker att det känns väldigt fult att göra så, har man ens rätt att sjukanmäla sig när man redan har bestämt att man ska gå hem ett visst datum? Där frånvaroorsaken inte är specificerad då vi väntat på beslutet från försäkringskassan som ju blev avslag

  • Svar på tråden Sjukskriva sig istället för graviditetspenning
  • Fri 5 Feb 2021 15:48
    #4
    LisaA94 skrev 2021-02-05 14:49:28 följande:

    Vad har du för arbetsuppgifter i vanliga fall? Kan inte din ag omplacera dig sista tiden?


    Omplacering är inte är möjlig, då hade jag inte kunnat ansöka om gravpenning ??
  • Fri 5 Feb 2021 15:48
    #5
    LisaA94 skrev 2021-02-05 14:49:28 följande:

    Vad har du för arbetsuppgifter i vanliga fall? Kan inte din ag omplacera dig sista tiden?


    Omplacering är inte är möjlig, då hade jag inte kunnat ansöka om gravpenning ??
  • Fri 5 Feb 2021 16:00
    #6
    Alexi skrev 2021-02-05 15:38:20 följande:

    Alltså om du hade tänkt ha semester så är det ju konstigt att sjukanmäla dig nu. Men om du hade tänkt ha graviditetspenning så tycker jag inte det är konstigt att sjukskriva dig nu. Åtminstone tre veckor då det inte behövs läkarintyg. 


    Tanken var inte från början att ta semester, utan trodde tyvärr blint på gravpenning då jag alltid fått det tidigare. När jag fick avslag blev jag desperat och diskuterade semester med min arbetsgivare men har nu i efterhand insett att det är det mest avlägsna alternativet, dels för att jag blir lite ?lurad? på pengar men också för att semester ju ska vara semester och det är det ju inte när man knappt kan röra sig utan att få ont...
  • Fri 5 Feb 2021 16:03
    #7
    Anotherone skrev 2021-02-05 15:25:56 följande:

    Det faktum att ni redan pratat om att du ska gå hem och inte jobba mer gör att arbetsgivaren kan neka. 

    Eftersom du rent lagligt sett får ta f-penning sista veckorna så ligger det närmare till hands.

    Sen att reglerna just nu är såna att FK inte begär in läkarintyg förrän senare än vanligt, är bara en slump.

    Du måste själv avgöra hur du känner. Du nyttjar din rätt att vara sjuk om du sjukanmäler dig. Men det är också en samvetsfråga.


    Okej, enda jag kan göra är att prata med henne då med andra ord. Jag känner inte så dåligt samvete över det då jag verkligen känner mig lurad på många plan, men ändå känner jag mig väldigt dum som ?utnyttjar? systemet, läget osv
  • Sat 6 Feb 2021 15:12
    #12
    Tokan123 skrev 2021-02-05 16:07:17 följande:

    Om du har så ont att du inte kan jobba och inte får ta ut fp så är det klart du ska sjukskriva dig. Även om de nu inte behövs sjukintyg på 3v , så tror du inte att en läkare hade skrivit ett om det hade behövts som gått igenom? Det tror jag,bort med dåliga samvetet och vila!


    Ganska säker på att läkaren hade skrivit ett men har helt tappat orken till att fightas (till exempel med försäkringkassan) . Är så mycket som gått fel och inte löst sig denna graviditeten så jag vill bara strunta i allt nu och ta enklaste utvägen så att jag kan få slappna av och vänta på bebis, så det blir nog föräldrapenning rakt av nu ändå till slut.
  • Sat 6 Feb 2021 15:16
    #13
    Ellifant skrev 2021-02-05 21:23:15 följande:

    Vad arbetet du med? Risk för att bli smittad av Corvid-19? Så fall kan arbetsgivare stänga av dig.


    Arbetar som stödassistent, risken finns, men är nog inte tillräckligt stor för att en avstängning ska ske så det är inget aktuellt enligt arbetsgivaren
  • Sun 7 Feb 2021 21:24
    #20
    S23 skrev 2021-02-07 12:27:42 följande:

    Jo det krävs att du tar ut föräldrapenning. Det är bara barnets första levnadsår sgi är skyddad. Dock har ju de flesta arbetat innan och är skyddade sex månader före bf. Men har man exempelvis varit föräldraledig så är man inte det


    Precis, för min del så måste jag skydda sgi och ta ut minst 5 dagar fp i veckan fram till förlossningen om jag går hemma då jag bara hunnit jobba 5månader och 28dagar... himla typiskt. Var inte fullt planerat att bli gravid så hann inte planera in detaljerna ????
  • Thu 11 Feb 2021 07:59
    #22
    S23 skrev 2021-02-07 21:41:17 följande:

    Men oj vad typiskt. Arbetsgivaren kan inte vara juste och låta dig "sitta av" ett par dagar på jobbet?


    Skulle behövt komma tillbaka 2 dagar tidigare i tjänst för att det skulle funka, försäkringskassan har redan kännedom om situationen och jag har behövt ta ut föräldraledighet sen dagen jag kom tillbaka pga det. Visste inte själv att det car så då jag läst att man har rätt att gå ner i tid delvis eller helt 6 månader innan förlossning... men när jag sökte graviditetspenning (där jag hade formulerat att jag hade gått ner i tid för att klara av att jobba så länge som möjligt) så hörde dom av sig och berättade att min SGI kommer bli nollad, men att jag kan lägga in föräldrapenning från dagen då jag började jobba igen så skulle jag slippa det. Fick panik för trodde att mina föräldradagar var helt slut men hade så att det räckte. Mycket problem med försäkringskassan dessa dagar
  • Thu 11 Feb 2021 07:59
    #23
    S23 skrev 2021-02-07 21:41:17 följande:

    Men oj vad typiskt. Arbetsgivaren kan inte vara juste och låta dig "sitta av" ett par dagar på jobbet?


    Skulle behövt komma tillbaka 2 dagar tidigare i tjänst för att det skulle funka, försäkringskassan har redan kännedom om situationen och jag har behövt ta ut föräldraledighet sen dagen jag kom tillbaka pga det. Visste inte själv att det car så då jag läst att man har rätt att gå ner i tid delvis eller helt 6 månader innan förlossning... men när jag sökte graviditetspenning (där jag hade formulerat att jag hade gått ner i tid för att klara av att jobba så länge som möjligt) så hörde dom av sig och berättade att min SGI kommer bli nollad, men att jag kan lägga in föräldrapenning från dagen då jag började jobba igen så skulle jag slippa det. Fick panik för trodde att mina föräldradagar var helt slut men hade så att det räckte. Mycket problem med försäkringskassan dessa dagar
Svar på tråden Sjukskriva sig istället för graviditetspenning